23948sdkhjf

EU åbner undersøgelse af statsstøtte til Postnord

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Danmark og Sverige undersøges af EU for statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler

EU-Kommissionen har indledt en "tilbundsgående undersøgelse" af, om Danmark og Sverige har udbetalt statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler.

Det oplyser kommissionen fredag.

Det er en henvendelse fra Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD), der har udløst undersøgelsen.

Kommissionen har rettet blikket mod tre specifikke støtteforanstaltninger, der er blevet gennemført i 2018.

Den ene udbetaling er på 187 millioner danske kroner fra staten i Danmark til PostNord. Også en udbetaling af 280 millioner kroner fra den svenske stat til PostNord undersøges.

Derudover undersøges en udbetaling på 1,64 milliarder kroner fra PostNord til Post Danmark, der er datterselskab af PostNord. Post Danmark er det juridiske navn for PostNord Danmark - altså selskabets afdeling i Danmark.

Både den danske og svenske stat er ejere af PostNord og hævder, at der ikke er tale om statsstøtte.

- Kommissionen er dog på nuværende tidspunkt bekymret for, at kapitaltilførslerne ikke er blevet gennemført på markedsvilkår, skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.

- Hvis disse kapitaltilførsler til Post Danmark og PostNord viser sig at udgøre statsstøtte efter EU-reglerne, vil Kommissionen dernæst vurdere, om de er forenelige med det indre marked.

Den danske stat ejer 40 procent af PostNord, mens Sverige ejer 60 procent.

I oktober 2017 aftalte de to lande at komme PostNord til undsætning efter problemer med en faldende brevmængde. Særligt PostNord Danmark var i krise.

Redningspakken blev aftalt i oktober. Måneden efter klagede ITD. Ikke desto mindre konkludere EU-Kommissionen i maj 2018, at redningen var i overensstemmelse med EU's regler om statsstøtte.

Fredag åbner EU-Kommissionen alligevel en undersøgelse. Nu vil den først vurdere, om ordningerne for at redde PostNord overtræder Lissabon-traktatens artikel 107.

Den siger, at hvis støtte fra stater gives på samme vilkår, som selskabet kunne have fået på anden vis, er det ikke statsstøtte. 

Hvis der er tale om statsstøtte, skal EU-Kommissionen herefter vurdere om statsstøtten har været i strid med EU's regler for statsstøtte.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyhedsbrev

9.158 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

OK's første vaskehal for lastbiler

Fremtidens surringsbånd er her

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Østjysk vognmand holder kursen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Send til en kollega

0.157