23948sdkhjf

Branchen: Det er en stor sejr for danske vognmænd

EU-Kommissionen har fredag meddelt, at den har indledt en tilbundsgående undersøgelse af, om den danske og svenske stat har udbetalt statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler. Det vækker stor glæde i DTL og ikke mindst ITD, der kalder udmeldingen "en stor sejr for danske vognmænd".

- For ITD og især for de danske vognmænd er EU-Kommissionens udmelding en overordentlig stor sejr, som betyder, at hver en sten i den her sag bliver vendt, så vi kan få belyst, om statsstøtten til Post Danmark i det hele taget er lovlig. Det er et meget vigtigt led i den her sag, og samtidig er det forudsætningen for, at vi kan få underkendt og forhindret den konkurrenceforvridende statsstøtte til Post Danmark, siger Lena Sandberg fra advokatfirmaet Gibson, Dunn & Crutcher, som repræsenterer ITD i sagen.

Hos DTL er granskningen ligeledes længe ventet, fortæller administrerende direktør Erik Østergaard:

- Det er velberådet hu og ikke en dag for tidligt, at EU-Kommissionen nu vil går kapitalindskuddene til Postnord efter i sømmene. DTL ser frem til resultaterne at Kommissionens undersøgelser, siger Erik Østergaard.

Han anfører, at danske vognmænds konkurrencevilkår i årevis er blevet skævvredet af statstilskuddet til Postnord, som igennem flere år har kørt med enorme underskud på driften.

- Postnord har hver eneste dag i flere år bidraget til en skævvridning af markedet med offentlige danske støttekroner i ryggen. Det har sat og sætter til stadighed selvstændige danske vognmænd ringere i en konkurrencesituation, som er fuldstændig skæv og unfair. Det er sket for de danske slatteyderes penge og med danske politikeres billigelse. Gang på gang har vi været vidne til, at der er blevet overført milliardbeløb til Postnord. At EU-Kommissionen nu retter et overordentligt kritisk blik på det forhold, er positivt, fortsætter Erik Østergaard.

ITD indsendte sin klage over statstilskuddene til PostNord og Post Danmark til EU-Kommissionen i 2017, og det er denne klage, der er årsagen til, at Kommissionen nu vil til bunds i sagen. I pressemeddelelsen skriver Kommissionen, at den "på nuværende tidspunkt er bekymret for, at kapitaltilførslerne ikke er blevet gennemført på markedsvilkår", og det er lige præcis den bekymring, som ITD deler.

- Danske transport- og logistikvirksomheder har ikke noget som helst imod konkurrence, det er de vant til, for sådan er markedet. Men, de hverken vil eller skal finde sig i at konkurrere med et selskab som Post Danmark, der med statsstøtte i ryggen kan dumpe priserne på levering af varer og stykgods. Derfor har ITD lagt pres på Kommissionen, og det glæder mig overordentligt på vores medlemmers vegne, at Kommission nu tager dette skridt til at få afdækket forholdene helt, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Kommissionen har efter en foreløbig vurdering besluttet at indlede en tilbundsgående undersøgelse vedrørende tre særskilte støtteforanstaltninger, der blev gennemført i 2018:

- En kapitaltilførsel på 2,34 mia. DKK (313 mio. EUR) fra PostNord til Post Danmark

- En kapitaltilførsel på 267 mio. SEK (25 mio. EUR) fra Danmark til Postnord

- En kapitaltilførsel på 400 mio. SEK (37 mio. EUR) fra Sverige til Postnord.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Drømmejob som testkører

.

Sommerferie på Transportmagasinet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

Send til en kollega

0.17