23948sdkhjf

Leman frygter ikke Brexit

England er et af de markeder, hvor den danske transportkoncern Leman har oplevet den kraftigste vækst. De seneste tre år er tre engelske virksomheder overtaget, og de er nu samlet sammen med Leman UK i et nyt domicil i Normanton ved Leeds.

Transportmagasinet: I satser meget på England. Frygter I ikke Brexit?

- Nej, vi er ikke nervøse for Brexit, svarer Thomas Krøyer. Vi har forberedt os og vores kunder bedst muligt.

- Selv om det værst tænkelige scenarie skulle ske - et Brexit uden aftale - så skal englænderne stadig importere og eksportere varer.

- Med vores tre opkøb på det engelske marked har vi nu en solid platform. Vi kan tilbyde en bred vifte af produkter til vores kunder.

Plads til vækst

- Vores opkøb har også åbnet mulighed for yderligere vækst i England. Selv om vores engelske selskab er blevet det tredjestørste selskab i Leman-gruppen, er vi stadig små i forhold til hele det engelske marked, så er stadig er plads til at vi kan vækste her.

Transportmagasinet: Hvordan tror du, englændernes Brexit bliver?

- Hvis Brexit havde indtruffet som planlagt den 29. marts, så tror jeg nok, at vi ville have oplevet kaos. Nu træder Brexit først i kraft til oktober, så der er lidt mere tid til at forberede sig; men vi ved ikke, hvordan det ender.

- Jeg tror, at det bliver spændende lige til det sidste.

Første speditørelev

Transportmagasinet: England betyder meget for Leman, ikke?

- Jo, vi er stadig små på det engelske marked, men vi føler at vi har en del at bidrage med – også på uddannelsesområdet. Vi har netop antaget vores første speditørelev i Englang. og det går rigtig godt.

- Arbejdsmarkedet er presset, og vi bliver nødt til at holde fødekæden i gang. I Danmark ansætter hvert år 20-25 nye elever.

Transportmagasinet: Er det svært at få de unge til at interessere sig for branchen?

- Nej, svarer Thomas Krøyer. Jeg synes, at spedition, transport og shipping altid har haft en høj stjerne hos de unge. Der er mange spændende arbejdspladser med gode muligheder; men det er klart, at man må hele tiden sørge for, at man har et godt ”brand,” så man kan tiltrække de unge.

- Det er noget, vi arbejder målrettet med. Leman er blevet mere synlig de senere år, og vi har et positivt image blandt de unge.

- Det kan vi se på antallet af ansøgninger, når vi skal have elever. Sidst fik vi over 200 ansøgninger.

- Vi kan også se, at de forbereder sig grundigt inden de kommer til samtale. De ved noget om den virksomhed, som de gerne vil arbejde i; men vi bliver nødt til at være aktive på HR-området, hvis vi skal bibeholde de unges interesse. Der er kamp om ungdommen, slutter Thomas Krøyer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.516