23948sdkhjf

Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Nagel-Group i Danmark kommer ud af 2018 med et stærkt utilfredsstillende resultat, men der er godt i gang i forbedringerne

Godt nok ser omsætningen ud til at være stabil på 1,086 milliarder kroner, men resultatet styrtdykkede fra et minus på 24 millioner kroner i 2017 til et endnu større minus på 45 millioner kroner i 2018.

Nagel-Group har to primære driftsselskaber i Danmark: Nagel Danmark, der står for al import- og eksportkørsel, fik en omsætning på 522 millioner kroner og opnåede et lille overskud på 4 millioner kroner. Det andet driftsselskab, Nagel Liller, der står for indenrigsdistributionen, omsatte for 526 millioner kroner og fik et minus 34 millioner kroner mod et minus på 28 millioner i 2017.



Yderligere to mindre Nagel-selskaber indgår i det samlede regnskab, som af ledelsen betegnes som stærkt utilfredsstillende.

De tre foregående år har den samlede omsætningen været på cirka samme niveau, mens resultatet har ligget på et nul, så underskuddene i 2017 og 2018 er en klar forværring. Det resulterede også i en ny ledelse, som trådte til i 2018 med den tidligere Blue Water-chef Kim Sørensen for enden af bordet som Managing Director.

Han har i løbet af 2018 og starten af 2019 fået samlet en ny ledelse, som også består af HR-chef Marck Thorning, Ole Brødsgaard som head of finance, mens Jens Olesen er ny driftschef i Nagel Liller.

Målet for ledelsen er klar: Resultatet i Nagel Liller og Nagel Danmark skal forbedres markant. Og helst hurtigt.

Læs også: Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

Lægge netværkene sammen
Det har sikkert ikke været let for Kim Sørensen at beslutte sig for, hvor man skulle starte. Naturligvis skulle økonomien sikres; men det var også vigtigt, at kundernes krav til en pålidelig og stabil kvalitet blev imødekommet

- Det unikke ved Nagel Liller er, at det reelt er det eneste selskab, som dækker Danmark med køle/frost stykgods. Vi har to terminaler i Jylland: Vejle og i Struer. Vi har en terminal i Odense og Bjæverskov på Sjælland. Det betyder, at vi med dette netværk kan lave en ubrudt kølekæde overalt i Danmark. Vi har køl og frost på alle fire terminaler og på alle vores biler.

- Det første, vi gjorde, var at optimere vort nationale netværk betydeligt og på den måde opnået betydelige synergier, forklarer Kim Sørensen. Således er vi også lykkedes med at reducere i vores flåde af biler og trailere - og samtidig har vi over for vores kunder kunne forbedre kvaliteten yderligere.

Bedre økonomi
- Omlægningen af netværket har været en stor, men nødvendig omgang. Efter optimeringen har vi kunnet følge, hvordan resultatet blev forbedret måned for måned. - Vi kan se, at det virker. Retningen er rigtig. Det er det vigtige, siger Kim Sørensen, som anslår, at netværksoptimeringen har bidraget til en væsentlig forbedring af rentabiliteten. Derfor forventer han et stærkt forbedret resultat i Nagel Liller i 2019.

Læs også: Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Dobbeltrolle til cheferne
For yderligere at skabe sammenhæng, er ledelsen nu identisk i de to Nagel-selskaber.

- Ligesom jeg er adm. direktør for Nagel Liller og Nagel Danmark, er Ole head of finance begge steder og Marck HR-chef begge steder fortæller Kim Sørensen.

- På den måde har vi samlet alle support-funktioner på tværs af de to virksomheder. Det betyder faktisk, at vi i større målestok kan drage nytte af vort knowhow og således bedre udnytte synergierne.

Nyt IT-system
- Det er vigtigt at fortælle, at vores hovedfokus i 2018 har været at få rettet op på Nagel Liller; men vi har også foretaget store ændringer i det andet driftsselskab, Nagel Danmark.

Læs også: Ny topchef til Nagel

- Selv om Nagel Danmark kom ud af 2018 med et overskud på fire millioner kroner, er resultatet slet ikke tilfredsstillende. Derfor har vi også analyseret afviklingen af vore internationale transporter og besluttet at integrere disse mere effektiv i det internationale Nagel-Group netværk. Med stor succes.

- Vi udnyttet ikke kun potentialer uden at investere i fremtiden. F.eks. har vi besluttet at implementere nyt IT-system. Det har vi virkelig været brugt penge, tid og ressourcer på i løbet af 2018.

- Vi har kørt ændringerne igennem med høj hastighed, fordi vi gerne hurtigt ville have væsentligt forbedret resultatet. Med den position, som Nagel har i Europa, har vi potentiale til både større omsætning og især større indtjening.

Kvalitet og tjene penge
- Når man gennemfører så store ændringer som implementering af et helt nyt IT system eller foretager netværksintegrering betyder det også en udfordring for organisationen, indrømmer Kim Sørensen. Vi er nu lykkedes med at komme godt over disse første og vigtige hurdler.

Læs også: Nagel Danmark køber op

- Ved alle tiltag skal vores fokus stadig ligge på kvaliteten. Særligt ved håndtering af temperaturfølsomme fødevarer skal kvaliteten være i top. Når vi kan imødekomme kundernes krav til kvalitet er der basis for også sammen at udvide vores forretningsomfang.

- Hverken vores kunder, medarbejdere eller aktionærer kan leve med, at vi i længden giver et utilfredsstillende afkast. Profitabilitet skal gå igennem alt, vi laver. Vi ønsker at lave forretninger, som er gode for kunderne, og som vi kan tjene penge på.

Transportmagasinet: Har kunderne ikke en forventning om, at transport skal være billigere og billigere med årene?

- Jeg tror, at de fleste af vores kunder i dag har en anden forståelse, svarer Kim Sørensen.

- Alle kender vist den dialog, som branchen har med chauffører om den kommende overenskomst. Vi ved, at der er nul arbejdsløshed. Op imod 80 procent af vores omkostninger er til bil, trailer og chaufførløn, og de går meget kraftigt op i øjeblikket. Derfor ved vores kunder godt, at der er et omkostningspres, som de bliver nødt til at tage del i.

Læs også: Erfaren transportmand til Nagel

- Den citron er presset til den sidste dråbe; men jeg synes, faktisk at vores kunder er så tilpas fair og rimelige, at de godt kan se, vi har en udfordring. Der er ikke høje marginer i vores branche.

- Endelig mener vi også, at man ikke får en god kundeoplevelse og en høj kvalitet, hvis ikke man har glade medarbejdere.

- Derfor er det en store opgave for Marcks HR-team at få den største medarbejdertilfredshed, slutter Kim Sørensen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Nyt om navne

Nyhedsbrev

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Online Avis Arkiv

Arla kører på GTL

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

Dekra opkøber 16 synshaller

DI: Grænsekontrol til Sverige skal være smidig og midlertidig

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

ADP ansætter ny udviklings-chef

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

DSV-direktør nomineret til årets leder

Big boom i antallet af skader på lastbiler

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Nyt fra bestyrelser og direktioner

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Stærke kræfter til Leman

Nye leveringer

ITD kårer Årets Transportkommune: Se vinderne i din region

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Udlægning af køreplader ved My Garage i Vejle

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Johs. Søndergaard & Sønner

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Gunnar Nielsen, Aars A/S

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ballastkærre klar til hårdt arbejde hos Kranexpressen

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Send til en kollega

0.272