23948sdkhjf

Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Nagel-Group i Danmark kommer ud af 2018 med et stærkt utilfredsstillende resultat, men der er godt i gang i forbedringerne

Godt nok ser omsætningen ud til at være stabil på 1,086 milliarder kroner, men resultatet styrtdykkede fra et minus på 24 millioner kroner i 2017 til et endnu større minus på 45 millioner kroner i 2018.

Nagel-Group har to primære driftsselskaber i Danmark: Nagel Danmark, der står for al import- og eksportkørsel, fik en omsætning på 522 millioner kroner og opnåede et lille overskud på 4 millioner kroner. Det andet driftsselskab, Nagel Liller, der står for indenrigsdistributionen, omsatte for 526 millioner kroner og fik et minus 34 millioner kroner mod et minus på 28 millioner i 2017.



Yderligere to mindre Nagel-selskaber indgår i det samlede regnskab, som af ledelsen betegnes som stærkt utilfredsstillende.

De tre foregående år har den samlede omsætningen været på cirka samme niveau, mens resultatet har ligget på et nul, så underskuddene i 2017 og 2018 er en klar forværring. Det resulterede også i en ny ledelse, som trådte til i 2018 med den tidligere Blue Water-chef Kim Sørensen for enden af bordet som Managing Director.

Han har i løbet af 2018 og starten af 2019 fået samlet en ny ledelse, som også består af HR-chef Marck Thorning, Ole Brødsgaard som head of finance, mens Jens Olesen er ny driftschef i Nagel Liller.

Målet for ledelsen er klar: Resultatet i Nagel Liller og Nagel Danmark skal forbedres markant. Og helst hurtigt.

Læs også: Nagel Danmark køber op

Lægge netværkene sammen
Det har sikkert ikke været let for Kim Sørensen at beslutte sig for, hvor man skulle starte. Naturligvis skulle økonomien sikres; men det var også vigtigt, at kundernes krav til en pålidelig og stabil kvalitet blev imødekommet

- Det unikke ved Nagel Liller er, at det reelt er det eneste selskab, som dækker Danmark med køle/frost stykgods. Vi har to terminaler i Jylland: Vejle og i Struer. Vi har en terminal i Odense og Bjæverskov på Sjælland. Det betyder, at vi med dette netværk kan lave en ubrudt kølekæde overalt i Danmark. Vi har køl og frost på alle fire terminaler og på alle vores biler.

- Det første, vi gjorde, var at optimere vort nationale netværk betydeligt og på den måde opnået betydelige synergier, forklarer Kim Sørensen. Således er vi også lykkedes med at reducere i vores flåde af biler og trailere - og samtidig har vi over for vores kunder kunne forbedre kvaliteten yderligere.

Bedre økonomi
- Omlægningen af netværket har været en stor, men nødvendig omgang. Efter optimeringen har vi kunnet følge, hvordan resultatet blev forbedret måned for måned. - Vi kan se, at det virker. Retningen er rigtig. Det er det vigtige, siger Kim Sørensen, som anslår, at netværksoptimeringen har bidraget til en væsentlig forbedring af rentabiliteten. Derfor forventer han et stærkt forbedret resultat i Nagel Liller i 2019.

Læs også: Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Dobbeltrolle til cheferne
For yderligere at skabe sammenhæng, er ledelsen nu identisk i de to Nagel-selskaber.

- Ligesom jeg er adm. direktør for Nagel Liller og Nagel Danmark, er Ole head of finance begge steder og Marck HR-chef begge steder fortæller Kim Sørensen.

- På den måde har vi samlet alle support-funktioner på tværs af de to virksomheder. Det betyder faktisk, at vi i større målestok kan drage nytte af vort knowhow og således bedre udnytte synergierne.

Nyt IT-system
- Det er vigtigt at fortælle, at vores hovedfokus i 2018 har været at få rettet op på Nagel Liller; men vi har også foretaget store ændringer i det andet driftsselskab, Nagel Danmark.

Læs også: Ny topchef til Nagel

- Selv om Nagel Danmark kom ud af 2018 med et overskud på fire millioner kroner, er resultatet slet ikke tilfredsstillende. Derfor har vi også analyseret afviklingen af vore internationale transporter og besluttet at integrere disse mere effektiv i det internationale Nagel-Group netværk. Med stor succes.

- Vi udnyttet ikke kun potentialer uden at investere i fremtiden. F.eks. har vi besluttet at implementere nyt IT-system. Det har vi virkelig været brugt penge, tid og ressourcer på i løbet af 2018.

- Vi har kørt ændringerne igennem med høj hastighed, fordi vi gerne hurtigt ville have væsentligt forbedret resultatet. Med den position, som Nagel har i Europa, har vi potentiale til både større omsætning og især større indtjening.

Kvalitet og tjene penge
- Når man gennemfører så store ændringer som implementering af et helt nyt IT system eller foretager netværksintegrering betyder det også en udfordring for organisationen, indrømmer Kim Sørensen. Vi er nu lykkedes med at komme godt over disse første og vigtige hurdler.

Læs også: Erfaren transportmand til Nagel

- Ved alle tiltag skal vores fokus stadig ligge på kvaliteten. Særligt ved håndtering af temperaturfølsomme fødevarer skal kvaliteten være i top. Når vi kan imødekomme kundernes krav til kvalitet er der basis for også sammen at udvide vores forretningsomfang.

- Hverken vores kunder, medarbejdere eller aktionærer kan leve med, at vi i længden giver et utilfredsstillende afkast. Profitabilitet skal gå igennem alt, vi laver. Vi ønsker at lave forretninger, som er gode for kunderne, og som vi kan tjene penge på.

Transportmagasinet: Har kunderne ikke en forventning om, at transport skal være billigere og billigere med årene?

- Jeg tror, at de fleste af vores kunder i dag har en anden forståelse, svarer Kim Sørensen.

- Alle kender vist den dialog, som branchen har med chauffører om den kommende overenskomst. Vi ved, at der er nul arbejdsløshed. Op imod 80 procent af vores omkostninger er til bil, trailer og chaufførløn, og de går meget kraftigt op i øjeblikket. Derfor ved vores kunder godt, at der er et omkostningspres, som de bliver nødt til at tage del i.

Læs også: Nagel Danmark ser positivt på fremtiden

- Den citron er presset til den sidste dråbe; men jeg synes, faktisk at vores kunder er så tilpas fair og rimelige, at de godt kan se, vi har en udfordring. Der er ikke høje marginer i vores branche.

- Endelig mener vi også, at man ikke får en god kundeoplevelse og en høj kvalitet, hvis ikke man har glade medarbejdere.

- Derfor er det en store opgave for Marcks HR-team at få den største medarbejdertilfredshed, slutter Kim Sørensen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.195