23948sdkhjf

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I Sverige er mellem 10-15 procent af dem, der søger ind på vejgodstransportuddannelsen, kvinder. I Danmark derimod vil der blandt 100 tilfældige chauffører kun 1-2 være kvinder.

Den kedelige kønsfordeling var til debat under årets folkemøde, hvor repræsentanter for transportbranchen diskuterede, hvordan flere kvinder finder vej til førersædet.

Blandt dem var Meldgaard A/S, der indsamler affald, har 350 renovationsarbejdere ansat. De fire er kvinder. Men direktør Lasse Meldgaard vil meget gerne ansætte flere kvinder, og han mener, at jobbet kan være attraktivt for en del kvinder.

- Arbejdstiden er fra klokken 6 til 13, så der er mulighed for at have fritidsinteresser og en familie. Og der er næsten ingen tunge løft længere, sagde Lasse Meldgaard.

Den fangede Nina Groes, der er tidligere direktør i Kvinfo og initiativtager til Boss Ladies. Mange kvinder vil – ifølge hende – være tiltrukket af en arbejdsdag, som slutter kl. 13.

- Men I er nødt til at arbejde med kulturen på arbejdspladserne. Hvordan tager I godt i mod kvinderne? Og hvordan sikrer I et godt arbejdsmiljø for både mænd og kvinder?, spurgte hun.

Branchen nedsætter taskforce
Hvis der var en konklusion på debatten, var det, at det nu gælder om at markedsføre jobbet som chauffør over for kvinder. Og det skal allerede være i folkeskolen, hvor pigerne endnu ikke har besluttet sig for, hvilken uddannelse de skal tage.

Til den ende har Transportens Udviklingsfond (TU) og Godstransportens Uddannelses- og Udviklingsfond (GUU) nu nedsat en taskforce, der skal komme med ideer til, hvordan man får flere kvinder til at søge jobbet som chauffør.

Organisationerne ATL, 3F og DTL-A står bag de to fonde, og Lars William Wesch, direktør i ATL, er ikke i tvivl om, a branchen skal blive meget bedre til at tiltrække kvinder til faget.

- Virksomhederne har store problemer med at finde de medarbejdere, de har brug for. Derfor er det uholdbart, at vi kun rekrutterer blandt halvdelen af befolkningen. Arbejdsgiverne skal være åbne over for at ansætte kvinder. Arbejdspladserne skal indrettes efter det, og vi skal arbejde for at få flere kvindelige ansøgere, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

De to fonde bag Taskforcen er nu på jagt efter chefer og medarbejdere i transportbranchen, som er interesseret i at blive en del af arbejdet med at finde konkrete forslag til løsninger, som skal ligge klar på Transportens Kvindedag til maj 2020.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Nyt om navne

Nyhedsbrev

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Online Avis Arkiv

Arla kører på GTL

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

Dekra opkøber 16 synshaller

DI: Grænsekontrol til Sverige skal være smidig og midlertidig

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

ADP ansætter ny udviklings-chef

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

DSV-direktør nomineret til årets leder

Big boom i antallet af skader på lastbiler

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Nyt fra bestyrelser og direktioner

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Stærke kræfter til Leman

Nye leveringer

ITD kårer Årets Transportkommune: Se vinderne i din region

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Udlægning af køreplader ved My Garage i Vejle

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Johs. Søndergaard & Sønner

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Gunnar Nielsen, Aars A/S

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ballastkærre klar til hårdt arbejde hos Kranexpressen

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Send til en kollega

0.219