23948sdkhjf

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I Sverige er mellem 10-15 procent af dem, der søger ind på vejgodstransportuddannelsen, kvinder. I Danmark derimod vil der blandt 100 tilfældige chauffører kun 1-2 være kvinder.

Den kedelige kønsfordeling var til debat under årets folkemøde, hvor repræsentanter for transportbranchen diskuterede, hvordan flere kvinder finder vej til førersædet.

Blandt dem var Meldgaard A/S, der indsamler affald, har 350 renovationsarbejdere ansat. De fire er kvinder. Men direktør Lasse Meldgaard vil meget gerne ansætte flere kvinder, og han mener, at jobbet kan være attraktivt for en del kvinder.

- Arbejdstiden er fra klokken 6 til 13, så der er mulighed for at have fritidsinteresser og en familie. Og der er næsten ingen tunge løft længere, sagde Lasse Meldgaard.

Den fangede Nina Groes, der er tidligere direktør i Kvinfo og initiativtager til Boss Ladies. Mange kvinder vil – ifølge hende – være tiltrukket af en arbejdsdag, som slutter kl. 13.

- Men I er nødt til at arbejde med kulturen på arbejdspladserne. Hvordan tager I godt i mod kvinderne? Og hvordan sikrer I et godt arbejdsmiljø for både mænd og kvinder?, spurgte hun.

Branchen nedsætter taskforce
Hvis der var en konklusion på debatten, var det, at det nu gælder om at markedsføre jobbet som chauffør over for kvinder. Og det skal allerede være i folkeskolen, hvor pigerne endnu ikke har besluttet sig for, hvilken uddannelse de skal tage.

Til den ende har Transportens Udviklingsfond (TU) og Godstransportens Uddannelses- og Udviklingsfond (GUU) nu nedsat en taskforce, der skal komme med ideer til, hvordan man får flere kvinder til at søge jobbet som chauffør.

Organisationerne ATL, 3F og DTL-A står bag de to fonde, og Lars William Wesch, direktør i ATL, er ikke i tvivl om, a branchen skal blive meget bedre til at tiltrække kvinder til faget.

- Virksomhederne har store problemer med at finde de medarbejdere, de har brug for. Derfor er det uholdbart, at vi kun rekrutterer blandt halvdelen af befolkningen. Arbejdsgiverne skal være åbne over for at ansætte kvinder. Arbejdspladserne skal indrettes efter det, og vi skal arbejde for at få flere kvindelige ansøgere, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

De to fonde bag Taskforcen er nu på jagt efter chefer og medarbejdere i transportbranchen, som er interesseret i at blive en del af arbejdet med at finde konkrete forslag til løsninger, som skal ligge klar på Transportens Kvindedag til maj 2020.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.283