23948sdkhjf

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Vognmand Per Andersen i Undløse kunne fejre Dannebrogs 800 års jubilæum med en ny, gennemført Scania S 650 6x2 boggietrækker i Dannebrogsfarver.

Godt 16 måneder varede projektet, der startede med et møde mellem Vognmand Per Andersen, tidligere Salgschef hos Scania i Sorø Keld Nielsen og Opbygningsværkfører hos Scania i Vojens Gert Nommensen den 24. februar 2018. Årsagen til projektets længere varighed var, at Per ikke skulle have en almindelig bil – det skulle være en udstillingsbil.

Per havde ved første møde allerede mange tanker om bilens design, og i samarbejde med Scanias opbyggerteam i Vojens blev idéer diskuteret, modificeret og skitseret. Efter seks måneder var opbygningen på plads, og Scania i Vojens kunne kaste sig over projektet, der bestod af flere specialudviklede løsninger.

Specialfremstillede løsninger
Da Per ønskede en glat bagvæg med motiv bag førerhuset og 8” lodrette udstødninger, designede Scania Vojens en matchende galge i højpoleret rustfrit stål, der ikke kom i karambolage med motivet, og som de samtidig kunne fastmontere ’piberne’ til.

En speciel bagkofanger var også et af vognmandens ønsker. Den skulle se ud som ingen anden – og det satte Scanias opbyggerteam på en spændende opgave.

- Vi fik hjælp af en teknisk tegner fra Kolding, som kunne hjælpe os med at tegne bagkofangeren i 3D, så vi kunne se, hvordan resultatet ville se ud på bilen. Samtidig fik vi også det meste skåret ud på en laserskæremaskine. Ved at løsne to bolte under afdækningspladen kan man vippe hele kofangeren bagover, så batterierne let kan serviceres og vedligeholdes, fortæller opbygningsværkfører Gert Nommensen.

Placeringen af bilens hydrauliktank fra PTO Teknik blev også noget af et hovedbrud for opbyggerne i Vojens.

- Per nævnte en kombitank på venstre side, men sådan en løsning er ret omkostningsfuld, så vi rådgav Per om en anden løsning, som vi tidligere har arbejdet med på en opbygning til Norge. Løsningen blev derfor en boks/skab-løsning med plads til 245 liter hydraulikolie og et skab med udtræksskuffer på ca. 300 mm, forklarer Gert.

Bilen er derudover også opbygget med store trekanter mellem akslerne, der kan bruges til opbevaring af snekæder om vinteren, skærme fra Parlock, topslebet, rødlakeret alu-dørk monteret uden synlige skruer i 3/5 mm tykkelse, glat sideværn fremstillet i rustfrit stål og monteret med originalt Scania-gummiophæng samt forlænget solskærm importeret fra Holland, så den ikke ligner andre i Danmark.

Det er Auma Autolakering i Frederikssund, der har stået for lakeringen af bilen i de karakteristiske røde-hvide firmafarver.

Toptunet interiør
Indendørs er der ikke sparet på komforten i det store S-førerhus. Det er blandt andet udstyret med læderpakke, premium sæder med ventilation og varme, læderrat, elektrisk opvarmede og justerbare spejle, udtrækbar køje (100 cm), klimaanlæg, integreret aircooler og oliefyr, der kan startes via Scania Fleet Management app, 7” infotainmentsystem med navigation og DAB radio, køleskab og røde sikkerhedsseler til at matche bilens design. Derudover er bilen udstyret med alt i Scanias sikkerhedssystemer – AEB, LDW og ACC.

Det er FL Buur Design i Vrå, der har stået for førerhusindretningen med hvid og rød læderknappolstring, rødlakeret instrumentbord og dørsider og et jubilæumsskjold i læder, der markerer Per Andersens 25-års jubilæum den 1. december 2018.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.469