23948sdkhjf

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Vognmand Per Andersen i Undløse kunne fejre Dannebrogs 800 års jubilæum med en ny, gennemført Scania S 650 6x2 boggietrækker i Dannebrogsfarver.

Godt 16 måneder varede projektet, der startede med et møde mellem Vognmand Per Andersen, tidligere Salgschef hos Scania i Sorø Keld Nielsen og Opbygningsværkfører hos Scania i Vojens Gert Nommensen den 24. februar 2018. Årsagen til projektets længere varighed var, at Per ikke skulle have en almindelig bil – det skulle være en udstillingsbil.

Per havde ved første møde allerede mange tanker om bilens design, og i samarbejde med Scanias opbyggerteam i Vojens blev idéer diskuteret, modificeret og skitseret. Efter seks måneder var opbygningen på plads, og Scania i Vojens kunne kaste sig over projektet, der bestod af flere specialudviklede løsninger.

Specialfremstillede løsninger
Da Per ønskede en glat bagvæg med motiv bag førerhuset og 8” lodrette udstødninger, designede Scania Vojens en matchende galge i højpoleret rustfrit stål, der ikke kom i karambolage med motivet, og som de samtidig kunne fastmontere ’piberne’ til.

En speciel bagkofanger var også et af vognmandens ønsker. Den skulle se ud som ingen anden – og det satte Scanias opbyggerteam på en spændende opgave.

- Vi fik hjælp af en teknisk tegner fra Kolding, som kunne hjælpe os med at tegne bagkofangeren i 3D, så vi kunne se, hvordan resultatet ville se ud på bilen. Samtidig fik vi også det meste skåret ud på en laserskæremaskine. Ved at løsne to bolte under afdækningspladen kan man vippe hele kofangeren bagover, så batterierne let kan serviceres og vedligeholdes, fortæller opbygningsværkfører Gert Nommensen.

Placeringen af bilens hydrauliktank fra PTO Teknik blev også noget af et hovedbrud for opbyggerne i Vojens.

- Per nævnte en kombitank på venstre side, men sådan en løsning er ret omkostningsfuld, så vi rådgav Per om en anden løsning, som vi tidligere har arbejdet med på en opbygning til Norge. Løsningen blev derfor en boks/skab-løsning med plads til 245 liter hydraulikolie og et skab med udtræksskuffer på ca. 300 mm, forklarer Gert.

Bilen er derudover også opbygget med store trekanter mellem akslerne, der kan bruges til opbevaring af snekæder om vinteren, skærme fra Parlock, topslebet, rødlakeret alu-dørk monteret uden synlige skruer i 3/5 mm tykkelse, glat sideværn fremstillet i rustfrit stål og monteret med originalt Scania-gummiophæng samt forlænget solskærm importeret fra Holland, så den ikke ligner andre i Danmark.

Det er Auma Autolakering i Frederikssund, der har stået for lakeringen af bilen i de karakteristiske røde-hvide firmafarver.

Toptunet interiør
Indendørs er der ikke sparet på komforten i det store S-førerhus. Det er blandt andet udstyret med læderpakke, premium sæder med ventilation og varme, læderrat, elektrisk opvarmede og justerbare spejle, udtrækbar køje (100 cm), klimaanlæg, integreret aircooler og oliefyr, der kan startes via Scania Fleet Management app, 7” infotainmentsystem med navigation og DAB radio, køleskab og røde sikkerhedsseler til at matche bilens design. Derudover er bilen udstyret med alt i Scanias sikkerhedssystemer – AEB, LDW og ACC.

Det er FL Buur Design i Vrå, der har stået for førerhusindretningen med hvid og rød læderknappolstring, rødlakeret instrumentbord og dørsider og et jubilæumsskjold i læder, der markerer Per Andersens 25-års jubilæum den 1. december 2018.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.226