23948sdkhjf

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Hvor meget pilles ud af infrastrukturaftalen og vil man få en eller to forligskredse?

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er forsigtig i sine udtalelser. Hans generelle svar er, at han først skal sætte sig ind i sagen og vil vende tilbage, når han har dannet sig et overblik efter samtaler med ordførerne.

Benny Engelbrecht var inden en kort karriere som skatteminister 2014-2015 formand for Folketingets trafikudvalg 2011-2014.

Her lærte han at respektere de forskellige geografiske hensyn. Han advarer mod at gøre transportforlig til ideologiske kampladser, som der har været tendens til de senere år.

- Jeg har en pragmatisk tilgang og håber at lave langsigtede, brede løsninger, erklærer Benny Engelbrecht.

Han rives allerede i frakkeskøderne fra begge sider:

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) opfordrer den ny minister til et bredt samarbejde, hvor de forskellige aftaler renoveres og samles i én aftale: Danmark er for lille til flere forligskredse!

Transportordfører Henning Hyllested (EL) er så meget imod vejprojekter, at han regner med to forligskredse. Den ene uden Enhedslisten vil tage sig af veje, mens den anden vil fortsætte togfondsaftalen og forliget om billigere og bedre kollektiv trafik.

Venstre: Veje til grønne biler
Kristian Pihl Lorentzen ønsker en bred politisk aftale om omstilling til grøn transport for de enkelte transportformer, herunder for personbiler, busser, lastvogne, skibe og fly. Tilgangen skal være teknologineutral og omkostningseffektiv. Det skal tillige være i et tempo, hvor borgere, virksomheder og skatteydere ikke får store økonomiske tab.

Imidlertid kræver Venstre, at Togfondens fase 2 skrinlægges - især jernbanebroen over Vejle Fjord - til fordel for opgradering af vejnettet: - Fremtidens grønne personbiler, busser og lastbiler skulle gerne have gode og sikre veje at køre på.

En central passus i forståelsespapiret siger, at den ny regering "vil forhandle en aftale om infrastruktur, så klima- og miljøhensyn i langt højere grad indgår. Det kræver bl.a. investeringer i den kollektive transport og cyklisme.”

- Denne aftaletekst lader forstå, at partierne bag den nye røde regering ikke fokuserer synderligt på bedre veje. Men det finder vi ud af i de kommende måneder ...

Enhedslisten holder fast i forligskredse
Henning Hyllested kan ikke se stor forskel på VLAK-DF-aftalen fra 13. marts og Socialdemokratiets udspil i januar om infrastruktur.

- Det er problematisk i forhold til den fælles forståelse med socialdemokraterne, for der skal vægten lægges på kollektiv trafik og cyklisme, og den kommende infrastrukturaftale skal vægtes i forhold til klima og miljø. Asfalt og veje er problematiske i det forhold.

- Enhedslisten kommer ikke til at æde de mange vejprojekter, som også ligger i socialdemokraternes plan fra januar. Medmindre socialdemokraterne er villige til at opgive deres utrolig mange vejplaner, så vil vi insistere på, at det fortsætter som i dag med en forligskreds, der tager sig af veje, og en forligskreds, der tager sig af kollektiv trafik i 1) Togfonden og 2) Bedre og Billigere Kollektiv Trafik.

Der er stadig flertal for de to sidstnævnte aftaler om kollektiv trafik, selv om Dansk Folkeparti er udtrådt, påpeger han.

Samarbejde
- Jeg ser meget frem til et konstruktivt og resultatorienteret samarbejde med den ny minister, som jeg tidligere har samarbejdet med i transportudvalget, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Benny Engelbrecht er til at snakke med og kender området, siger Henning Hyllested.

- Han udviser vilje til at få tingene til at glide. Han kan også skære igennem, når det bliver nødvendigt. Jeg tror, at han bliver en god transportminister, slutter Henning Hyllested.

Det borger for, at ånden blandt trafikordførerne fortsætter.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.171