23948sdkhjf

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Hvor meget pilles ud af infrastrukturaftalen og vil man få en eller to forligskredse?

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er forsigtig i sine udtalelser. Hans generelle svar er, at han først skal sætte sig ind i sagen og vil vende tilbage, når han har dannet sig et overblik efter samtaler med ordførerne.

Benny Engelbrecht var inden en kort karriere som skatteminister 2014-2015 formand for Folketingets trafikudvalg 2011-2014.

Her lærte han at respektere de forskellige geografiske hensyn. Han advarer mod at gøre transportforlig til ideologiske kampladser, som der har været tendens til de senere år.

- Jeg har en pragmatisk tilgang og håber at lave langsigtede, brede løsninger, erklærer Benny Engelbrecht.

Han rives allerede i frakkeskøderne fra begge sider:

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) opfordrer den ny minister til et bredt samarbejde, hvor de forskellige aftaler renoveres og samles i én aftale: Danmark er for lille til flere forligskredse!

Transportordfører Henning Hyllested (EL) er så meget imod vejprojekter, at han regner med to forligskredse. Den ene uden Enhedslisten vil tage sig af veje, mens den anden vil fortsætte togfondsaftalen og forliget om billigere og bedre kollektiv trafik.

Venstre: Veje til grønne biler
Kristian Pihl Lorentzen ønsker en bred politisk aftale om omstilling til grøn transport for de enkelte transportformer, herunder for personbiler, busser, lastvogne, skibe og fly. Tilgangen skal være teknologineutral og omkostningseffektiv. Det skal tillige være i et tempo, hvor borgere, virksomheder og skatteydere ikke får store økonomiske tab.

Imidlertid kræver Venstre, at Togfondens fase 2 skrinlægges - især jernbanebroen over Vejle Fjord - til fordel for opgradering af vejnettet: - Fremtidens grønne personbiler, busser og lastbiler skulle gerne have gode og sikre veje at køre på.

En central passus i forståelsespapiret siger, at den ny regering "vil forhandle en aftale om infrastruktur, så klima- og miljøhensyn i langt højere grad indgår. Det kræver bl.a. investeringer i den kollektive transport og cyklisme.”

- Denne aftaletekst lader forstå, at partierne bag den nye røde regering ikke fokuserer synderligt på bedre veje. Men det finder vi ud af i de kommende måneder ...

Enhedslisten holder fast i forligskredse
Henning Hyllested kan ikke se stor forskel på VLAK-DF-aftalen fra 13. marts og Socialdemokratiets udspil i januar om infrastruktur.

- Det er problematisk i forhold til den fælles forståelse med socialdemokraterne, for der skal vægten lægges på kollektiv trafik og cyklisme, og den kommende infrastrukturaftale skal vægtes i forhold til klima og miljø. Asfalt og veje er problematiske i det forhold.

- Enhedslisten kommer ikke til at æde de mange vejprojekter, som også ligger i socialdemokraternes plan fra januar. Medmindre socialdemokraterne er villige til at opgive deres utrolig mange vejplaner, så vil vi insistere på, at det fortsætter som i dag med en forligskreds, der tager sig af veje, og en forligskreds, der tager sig af kollektiv trafik i 1) Togfonden og 2) Bedre og Billigere Kollektiv Trafik.

Der er stadig flertal for de to sidstnævnte aftaler om kollektiv trafik, selv om Dansk Folkeparti er udtrådt, påpeger han.

Samarbejde
- Jeg ser meget frem til et konstruktivt og resultatorienteret samarbejde med den ny minister, som jeg tidligere har samarbejdet med i transportudvalget, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Benny Engelbrecht er til at snakke med og kender området, siger Henning Hyllested.

- Han udviser vilje til at få tingene til at glide. Han kan også skære igennem, når det bliver nødvendigt. Jeg tror, at han bliver en god transportminister, slutter Henning Hyllested.

Det borger for, at ånden blandt trafikordførerne fortsætter.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

- Havnebranchen har brug for at forny sig

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Godstransport stiger fortsat

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Nyhedsbrev

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Online Avis Arkiv

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

Dækbranchens temadag

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Lærlingens vej til at køre varebil

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Nye havnekajer på en halv kilometer

Kort om navne

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Skive Køletransport investerer massivt

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Send til en kollega

0.201