23948sdkhjf

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Hvor meget pilles ud af infrastrukturaftalen og vil man få en eller to forligskredse?

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er forsigtig i sine udtalelser. Hans generelle svar er, at han først skal sætte sig ind i sagen og vil vende tilbage, når han har dannet sig et overblik efter samtaler med ordførerne.

Benny Engelbrecht var inden en kort karriere som skatteminister 2014-2015 formand for Folketingets trafikudvalg 2011-2014.

Her lærte han at respektere de forskellige geografiske hensyn. Han advarer mod at gøre transportforlig til ideologiske kampladser, som der har været tendens til de senere år.

- Jeg har en pragmatisk tilgang og håber at lave langsigtede, brede løsninger, erklærer Benny Engelbrecht.

Han rives allerede i frakkeskøderne fra begge sider:

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) opfordrer den ny minister til et bredt samarbejde, hvor de forskellige aftaler renoveres og samles i én aftale: Danmark er for lille til flere forligskredse!

Transportordfører Henning Hyllested (EL) er så meget imod vejprojekter, at han regner med to forligskredse. Den ene uden Enhedslisten vil tage sig af veje, mens den anden vil fortsætte togfondsaftalen og forliget om billigere og bedre kollektiv trafik.

Venstre: Veje til grønne biler
Kristian Pihl Lorentzen ønsker en bred politisk aftale om omstilling til grøn transport for de enkelte transportformer, herunder for personbiler, busser, lastvogne, skibe og fly. Tilgangen skal være teknologineutral og omkostningseffektiv. Det skal tillige være i et tempo, hvor borgere, virksomheder og skatteydere ikke får store økonomiske tab.

Imidlertid kræver Venstre, at Togfondens fase 2 skrinlægges - især jernbanebroen over Vejle Fjord - til fordel for opgradering af vejnettet: - Fremtidens grønne personbiler, busser og lastbiler skulle gerne have gode og sikre veje at køre på.

En central passus i forståelsespapiret siger, at den ny regering "vil forhandle en aftale om infrastruktur, så klima- og miljøhensyn i langt højere grad indgår. Det kræver bl.a. investeringer i den kollektive transport og cyklisme.”

- Denne aftaletekst lader forstå, at partierne bag den nye røde regering ikke fokuserer synderligt på bedre veje. Men det finder vi ud af i de kommende måneder ...

Enhedslisten holder fast i forligskredse
Henning Hyllested kan ikke se stor forskel på VLAK-DF-aftalen fra 13. marts og Socialdemokratiets udspil i januar om infrastruktur.

- Det er problematisk i forhold til den fælles forståelse med socialdemokraterne, for der skal vægten lægges på kollektiv trafik og cyklisme, og den kommende infrastrukturaftale skal vægtes i forhold til klima og miljø. Asfalt og veje er problematiske i det forhold.

- Enhedslisten kommer ikke til at æde de mange vejprojekter, som også ligger i socialdemokraternes plan fra januar. Medmindre socialdemokraterne er villige til at opgive deres utrolig mange vejplaner, så vil vi insistere på, at det fortsætter som i dag med en forligskreds, der tager sig af veje, og en forligskreds, der tager sig af kollektiv trafik i 1) Togfonden og 2) Bedre og Billigere Kollektiv Trafik.

Der er stadig flertal for de to sidstnævnte aftaler om kollektiv trafik, selv om Dansk Folkeparti er udtrådt, påpeger han.

Samarbejde
- Jeg ser meget frem til et konstruktivt og resultatorienteret samarbejde med den ny minister, som jeg tidligere har samarbejdet med i transportudvalget, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Benny Engelbrecht er til at snakke med og kender området, siger Henning Hyllested.

- Han udviser vilje til at få tingene til at glide. Han kan også skære igennem, når det bliver nødvendigt. Jeg tror, at han bliver en god transportminister, slutter Henning Hyllested.

Det borger for, at ånden blandt trafikordførerne fortsætter.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Nye leveringer

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Online Avis Arkiv

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Send til en kollega

0.22