23948sdkhjf

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Hvor meget pilles ud af infrastrukturaftalen og vil man få en eller to forligskredse?

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er forsigtig i sine udtalelser. Hans generelle svar er, at han først skal sætte sig ind i sagen og vil vende tilbage, når han har dannet sig et overblik efter samtaler med ordførerne.

Benny Engelbrecht var inden en kort karriere som skatteminister 2014-2015 formand for Folketingets trafikudvalg 2011-2014.

Her lærte han at respektere de forskellige geografiske hensyn. Han advarer mod at gøre transportforlig til ideologiske kampladser, som der har været tendens til de senere år.

- Jeg har en pragmatisk tilgang og håber at lave langsigtede, brede løsninger, erklærer Benny Engelbrecht.

Han rives allerede i frakkeskøderne fra begge sider:

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) opfordrer den ny minister til et bredt samarbejde, hvor de forskellige aftaler renoveres og samles i én aftale: Danmark er for lille til flere forligskredse!

Transportordfører Henning Hyllested (EL) er så meget imod vejprojekter, at han regner med to forligskredse. Den ene uden Enhedslisten vil tage sig af veje, mens den anden vil fortsætte togfondsaftalen og forliget om billigere og bedre kollektiv trafik.

Venstre: Veje til grønne biler
Kristian Pihl Lorentzen ønsker en bred politisk aftale om omstilling til grøn transport for de enkelte transportformer, herunder for personbiler, busser, lastvogne, skibe og fly. Tilgangen skal være teknologineutral og omkostningseffektiv. Det skal tillige være i et tempo, hvor borgere, virksomheder og skatteydere ikke får store økonomiske tab.

Imidlertid kræver Venstre, at Togfondens fase 2 skrinlægges - især jernbanebroen over Vejle Fjord - til fordel for opgradering af vejnettet: - Fremtidens grønne personbiler, busser og lastbiler skulle gerne have gode og sikre veje at køre på.

En central passus i forståelsespapiret siger, at den ny regering "vil forhandle en aftale om infrastruktur, så klima- og miljøhensyn i langt højere grad indgår. Det kræver bl.a. investeringer i den kollektive transport og cyklisme.”

- Denne aftaletekst lader forstå, at partierne bag den nye røde regering ikke fokuserer synderligt på bedre veje. Men det finder vi ud af i de kommende måneder ...

Enhedslisten holder fast i forligskredse
Henning Hyllested kan ikke se stor forskel på VLAK-DF-aftalen fra 13. marts og Socialdemokratiets udspil i januar om infrastruktur.

- Det er problematisk i forhold til den fælles forståelse med socialdemokraterne, for der skal vægten lægges på kollektiv trafik og cyklisme, og den kommende infrastrukturaftale skal vægtes i forhold til klima og miljø. Asfalt og veje er problematiske i det forhold.

- Enhedslisten kommer ikke til at æde de mange vejprojekter, som også ligger i socialdemokraternes plan fra januar. Medmindre socialdemokraterne er villige til at opgive deres utrolig mange vejplaner, så vil vi insistere på, at det fortsætter som i dag med en forligskreds, der tager sig af veje, og en forligskreds, der tager sig af kollektiv trafik i 1) Togfonden og 2) Bedre og Billigere Kollektiv Trafik.

Der er stadig flertal for de to sidstnævnte aftaler om kollektiv trafik, selv om Dansk Folkeparti er udtrådt, påpeger han.

Samarbejde
- Jeg ser meget frem til et konstruktivt og resultatorienteret samarbejde med den ny minister, som jeg tidligere har samarbejdet med i transportudvalget, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Benny Engelbrecht er til at snakke med og kender området, siger Henning Hyllested.

- Han udviser vilje til at få tingene til at glide. Han kan også skære igennem, når det bliver nødvendigt. Jeg tror, at han bliver en god transportminister, slutter Henning Hyllested.

Det borger for, at ånden blandt trafikordførerne fortsætter.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.254