23948sdkhjf

Ny klimavenlig trailerkøling sparer Rema 1000 for 1.500 tons CO2

Køling af madvarer under transport sker i dag næsten udelukkende med dieseldrevne køleanlæg.

Men nu har Rema 1000 som den eneste dagligvarekæde herhjemme installeret nye, alternative køleanlæg drevet uden diesel på kædens køletrailere – 109 i alt. I stedet for en dieselmotor drives de nye klimavenlige køleanlæg ved hjælp af en teknologi med CO2 under højt tryk. Det sparer 570.000 liter diesel om året og dermed 1.500 tons CO2.

- Det er fantastisk at se, at vi med en enkel, ny teknologi kan spare så meget diesel på at køle madvarerne ned. Ud over at være miljøvenligt køler det nye system tre gange mere effektivt end den gamle dieseldrevne køling, siger transportchef Preben Lyng fra Reitan Distribution, der er Rema 1000s distributionsselskab.

Når CO2 sendes gennem anlægget, udløser det en meget stor nedkøling, som også kendes fra produktion af tøris. CO2en i kølesystemet er genbrug af CO2, der er opsamlet fra produktion af kunstgødning. Det gør hele løsningen næsten 100 procent klimaneutral. Alt der kræves er energi til filtrering og til at sætte gasarten under tryk.

Den samlede CO2-besparelse hos Rema 1000 svarer til den mængde CO2, som udledes fra en moderne familiebil, der kører 14 millioner kilometer eller 7.000 ture fra København til Rom.

Store fordele ved den enkelte butik
De traditionelle anlæg med en dieselmotor er også kendt for at kunne støje ret kraftigt. Her har de nye anlæg den fordel, at de stort set ikke kan høres. Det glæder blandt andet købmand Thomas Berthelsen fra Rema 1000 i Marienlund i Odense:

- Først og fremmest er det jo virkelig godt, at vi alene her ved butikken er med til at spare ca. fire tons CO2 hvert år ved at få leveret vores frugt, grønt og andre kølevarer på de nye trailere. Samtidig er det også rart, at naboerne ikke skal generes af de støjende dieselgeneratorer, som andre køletrailere kører rundt med, siger Thomas Berthelsen.

Udbygger med nyt anlæg
For at fremtidssikre løsningen og kunne forsyne alle køletrailere med CO2-køling opfører Rema 1000 nu et ekstra CO2-anlæg for køletrailerne hos Rema 1000s distributionscenter i Vejle. Den over 10 meter høje CO2-tank skal supplere den eksisterende tank ved Rema 1000s lager i Horsens.

- Når vi siger, at vi leverer discount med holdning, så gælder det også vores holdning til miljøet. Vi åbner jo hele tiden nye butikker, og så må vi også sikre, at vi fortsat kan køle alle varerne ned under transporten på en tæt på 100 pct. klimavenlig måde, siger transportchef Preben Lyng.

FAKTA: Sådan fungerer Rema 1000s CO2-køling
• Rema 1000s køletrailere køles ned ved hjælp af CO2 under tryk, såkaldt cryoteknologi fra Thermo King.
• CO2 under tryk giver en voldsomt kølende effekt, når den passerer gennem et køleanlæg – den samme teknik man bruger til at producere tøris.
• Modsat traditionelle køleanlæg kører anlægget uden en dieselmotor.
• Dermed sparer Rema 1000 årligt 570.000 liter diesel til at køle varer ned under transport.
• Da kølingen samtidig er baseret på genbrug af CO2 fra gødningsproduktion, reducerer det CO2-udledningen med 97 procent. Det eneste energiforbrug er til filtrering og til at sætte gasarten under tryk.
• Løsningen betyder, at en typisk Rema 1000 butik sparer fire tons CO2 hvert år ved at få kølevarerne leveret på trailere med den nye teknologi.
• Cryoanlægget kan nedkøle varerne cirka tre gange hurtigere end de traditionelle dieselanlæg.
• Modsat de gamle dieseldrevne anlæg svarer lydniveauet ved cryoanlægget blot til det, der kan høres ved en moderne opvaskemaskine.
• CO2 transporteret på trailerne til køling er helt ufarligt for chauffører og andre og kræver ingen særlige sikkerhedsforanstaltninger på trailerne.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Test
TEST: MAN’s el-lastbil er på vej

MAN har gennemtestet den elektriske eTGM sammen med kunder i Østrig. Bilerne er klar til at blive solgt og leveret i Danmark, men Corona-krisen har forsinket bilerne

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nu er PEMA blevet TIP

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Grønt lys til studenterkørsel

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Nye leveringer

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

HC Container præsterer største overskud i otte år

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.219