23948sdkhjf

Ny klimavenlig trailerkøling sparer Rema 1000 for 1.500 tons CO2

Køling af madvarer under transport sker i dag næsten udelukkende med dieseldrevne køleanlæg.

Men nu har Rema 1000 som den eneste dagligvarekæde herhjemme installeret nye, alternative køleanlæg drevet uden diesel på kædens køletrailere – 109 i alt. I stedet for en dieselmotor drives de nye klimavenlige køleanlæg ved hjælp af en teknologi med CO2 under højt tryk. Det sparer 570.000 liter diesel om året og dermed 1.500 tons CO2.

- Det er fantastisk at se, at vi med en enkel, ny teknologi kan spare så meget diesel på at køle madvarerne ned. Ud over at være miljøvenligt køler det nye system tre gange mere effektivt end den gamle dieseldrevne køling, siger transportchef Preben Lyng fra Reitan Distribution, der er Rema 1000s distributionsselskab.

Når CO2 sendes gennem anlægget, udløser det en meget stor nedkøling, som også kendes fra produktion af tøris. CO2en i kølesystemet er genbrug af CO2, der er opsamlet fra produktion af kunstgødning. Det gør hele løsningen næsten 100 procent klimaneutral. Alt der kræves er energi til filtrering og til at sætte gasarten under tryk.

Den samlede CO2-besparelse hos Rema 1000 svarer til den mængde CO2, som udledes fra en moderne familiebil, der kører 14 millioner kilometer eller 7.000 ture fra København til Rom.

Store fordele ved den enkelte butik
De traditionelle anlæg med en dieselmotor er også kendt for at kunne støje ret kraftigt. Her har de nye anlæg den fordel, at de stort set ikke kan høres. Det glæder blandt andet købmand Thomas Berthelsen fra Rema 1000 i Marienlund i Odense:

- Først og fremmest er det jo virkelig godt, at vi alene her ved butikken er med til at spare ca. fire tons CO2 hvert år ved at få leveret vores frugt, grønt og andre kølevarer på de nye trailere. Samtidig er det også rart, at naboerne ikke skal generes af de støjende dieselgeneratorer, som andre køletrailere kører rundt med, siger Thomas Berthelsen.

Udbygger med nyt anlæg
For at fremtidssikre løsningen og kunne forsyne alle køletrailere med CO2-køling opfører Rema 1000 nu et ekstra CO2-anlæg for køletrailerne hos Rema 1000s distributionscenter i Vejle. Den over 10 meter høje CO2-tank skal supplere den eksisterende tank ved Rema 1000s lager i Horsens.

- Når vi siger, at vi leverer discount med holdning, så gælder det også vores holdning til miljøet. Vi åbner jo hele tiden nye butikker, og så må vi også sikre, at vi fortsat kan køle alle varerne ned under transporten på en tæt på 100 pct. klimavenlig måde, siger transportchef Preben Lyng.

FAKTA: Sådan fungerer Rema 1000s CO2-køling
• Rema 1000s køletrailere køles ned ved hjælp af CO2 under tryk, såkaldt cryoteknologi fra Thermo King.
• CO2 under tryk giver en voldsomt kølende effekt, når den passerer gennem et køleanlæg – den samme teknik man bruger til at producere tøris.
• Modsat traditionelle køleanlæg kører anlægget uden en dieselmotor.
• Dermed sparer Rema 1000 årligt 570.000 liter diesel til at køle varer ned under transport.
• Da kølingen samtidig er baseret på genbrug af CO2 fra gødningsproduktion, reducerer det CO2-udledningen med 97 procent. Det eneste energiforbrug er til filtrering og til at sætte gasarten under tryk.
• Løsningen betyder, at en typisk Rema 1000 butik sparer fire tons CO2 hvert år ved at få kølevarerne leveret på trailere med den nye teknologi.
• Cryoanlægget kan nedkøle varerne cirka tre gange hurtigere end de traditionelle dieselanlæg.
• Modsat de gamle dieseldrevne anlæg svarer lydniveauet ved cryoanlægget blot til det, der kan høres ved en moderne opvaskemaskine.
• CO2 transporteret på trailerne til køling er helt ufarligt for chauffører og andre og kræver ingen særlige sikkerhedsforanstaltninger på trailerne.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

- Havnebranchen har brug for at forny sig

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Godstransport stiger fortsat

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Nyhedsbrev

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Online Avis Arkiv

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

Dækbranchens temadag

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Lærlingens vej til at køre varebil

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye havnekajer på en halv kilometer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Kort om navne

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Skive Køletransport investerer massivt

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Send til en kollega

0.242