23948sdkhjf

Ny klimavenlig trailerkøling sparer Rema 1000 for 1.500 tons CO2

Køling af madvarer under transport sker i dag næsten udelukkende med dieseldrevne køleanlæg.

Men nu har Rema 1000 som den eneste dagligvarekæde herhjemme installeret nye, alternative køleanlæg drevet uden diesel på kædens køletrailere – 109 i alt. I stedet for en dieselmotor drives de nye klimavenlige køleanlæg ved hjælp af en teknologi med CO2 under højt tryk. Det sparer 570.000 liter diesel om året og dermed 1.500 tons CO2.

- Det er fantastisk at se, at vi med en enkel, ny teknologi kan spare så meget diesel på at køle madvarerne ned. Ud over at være miljøvenligt køler det nye system tre gange mere effektivt end den gamle dieseldrevne køling, siger transportchef Preben Lyng fra Reitan Distribution, der er Rema 1000s distributionsselskab.

Når CO2 sendes gennem anlægget, udløser det en meget stor nedkøling, som også kendes fra produktion af tøris. CO2en i kølesystemet er genbrug af CO2, der er opsamlet fra produktion af kunstgødning. Det gør hele løsningen næsten 100 procent klimaneutral. Alt der kræves er energi til filtrering og til at sætte gasarten under tryk.

Den samlede CO2-besparelse hos Rema 1000 svarer til den mængde CO2, som udledes fra en moderne familiebil, der kører 14 millioner kilometer eller 7.000 ture fra København til Rom.

Store fordele ved den enkelte butik
De traditionelle anlæg med en dieselmotor er også kendt for at kunne støje ret kraftigt. Her har de nye anlæg den fordel, at de stort set ikke kan høres. Det glæder blandt andet købmand Thomas Berthelsen fra Rema 1000 i Marienlund i Odense:

- Først og fremmest er det jo virkelig godt, at vi alene her ved butikken er med til at spare ca. fire tons CO2 hvert år ved at få leveret vores frugt, grønt og andre kølevarer på de nye trailere. Samtidig er det også rart, at naboerne ikke skal generes af de støjende dieselgeneratorer, som andre køletrailere kører rundt med, siger Thomas Berthelsen.

Udbygger med nyt anlæg
For at fremtidssikre løsningen og kunne forsyne alle køletrailere med CO2-køling opfører Rema 1000 nu et ekstra CO2-anlæg for køletrailerne hos Rema 1000s distributionscenter i Vejle. Den over 10 meter høje CO2-tank skal supplere den eksisterende tank ved Rema 1000s lager i Horsens.

- Når vi siger, at vi leverer discount med holdning, så gælder det også vores holdning til miljøet. Vi åbner jo hele tiden nye butikker, og så må vi også sikre, at vi fortsat kan køle alle varerne ned under transporten på en tæt på 100 pct. klimavenlig måde, siger transportchef Preben Lyng.

FAKTA: Sådan fungerer Rema 1000s CO2-køling
• Rema 1000s køletrailere køles ned ved hjælp af CO2 under tryk, såkaldt cryoteknologi fra Thermo King.
• CO2 under tryk giver en voldsomt kølende effekt, når den passerer gennem et køleanlæg – den samme teknik man bruger til at producere tøris.
• Modsat traditionelle køleanlæg kører anlægget uden en dieselmotor.
• Dermed sparer Rema 1000 årligt 570.000 liter diesel til at køle varer ned under transport.
• Da kølingen samtidig er baseret på genbrug af CO2 fra gødningsproduktion, reducerer det CO2-udledningen med 97 procent. Det eneste energiforbrug er til filtrering og til at sætte gasarten under tryk.
• Løsningen betyder, at en typisk Rema 1000 butik sparer fire tons CO2 hvert år ved at få kølevarerne leveret på trailere med den nye teknologi.
• Cryoanlægget kan nedkøle varerne cirka tre gange hurtigere end de traditionelle dieselanlæg.
• Modsat de gamle dieseldrevne anlæg svarer lydniveauet ved cryoanlægget blot til det, der kan høres ved en moderne opvaskemaskine.
• CO2 transporteret på trailerne til køling er helt ufarligt for chauffører og andre og kræver ingen særlige sikkerhedsforanstaltninger på trailerne.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.154