23948sdkhjf

Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Bestyrelsen på Esbjerg Havn har besluttet at anlægge en ny multiterminal på 40.000 kvm i Østhavnen. Terminalen forventes færdig i udgangen af året

Esbjerg Havn oplever stigende efterspørgsel på arealer med adgang til kaj og kraner, og derfor anlægger havnen nu en ny multiterminal på 40.000 kvm.

- Vi oplever øget efterspørgsel på arealer til opbevaring og afskibning af gods, biler, containere og komponenter til vindmølleindustrien. Det behov ønsker vi at imødekomme med den nye terminal, som skal give vores kunder de bedst mulige betingelser for at drive og udvikle deres forretning, siger Dennis Jul Pedersen, havnedirektør på Esbjerg Havn, i en pressemeddelelse.

Den nye terminal kommer til at ligge vest for de eksisterende multiterminaler i Østhavnen. Terminalen får direkte adgang til de 3 ramper, som allerede er etableret ved kajen, og den bliver belagt med betonfliser, ligesom der installeres dræn, opsættes hegn og installeres porte. Omkostningerne til etablering af terminalen forventes at beløbe sig til en samlet investering på omkring 15 mio. kroner. 

Søfragt i vækst

Esbjerg Havn håndterede 4,4 mio. ton gods sidste år og er et knudepunkt for ro/ro-trafikken med seks faste ruter og forbindelser til flere end 25 havne. Samtidig er Esbjerg Danmarks største hub for bilimport.

I Europa produceres hvert år 19,6 mio. biler og udviklingen går i retning af, at flere og flere af den oplagres i havnene, hvor de også afskibes fra. Samme udvikling er i gang inden for trailertrafik, hvor mere og mere gods transporteres via søvejen, lyder det fra havnen.

Læs også: Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

- Søvejen bliver i stigende grad konkurrencedygtig i forhold til vejtransport, fordi omkostningerne er faldet, bl.a. som konsekvens af, at skibene bliver større. Samtidig er der generelt fokus på at flytte mere af trafikken i Europa fra vej til hav for at afhjælpe trængselsproblemerne på motorvejene. Derfor tror vi på, at den positive udvikling fortsætter og giver nye muligheder for vores kunder, som vi skal gøre det muligt for dem at indfri, siger Dennis Jul Pedersen. 

Foruden bilimport og gods forventer havnen også, at terminalen kan forbedre mulighederne for udskibningen af tungere projektgods. Det drejer sig fx om komponenter til vindmølleindustrien og udskibningen af tungt maskineri som landbrugsmaskiner. 

Arbejdet med at anlægge den nye terminal sendes i udbud i de kommende uger. Terminalen forventes at stå færdig i november 2019 og anlægges i tilknytning til de to eksisterende multiterminaler på havnen, som opereres af Blue Water Shipping og Scandinavian Auto Logistics. 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

- Havnebranchen har brug for at forny sig

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Godstransport stiger fortsat

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

Nyhedsbrev

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Online Avis Arkiv

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Dækbranchens temadag

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Lærlingens vej til at køre varebil

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye leveringer

Kort om navne

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye havnekajer på en halv kilometer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Skive Køletransport investerer massivt

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Send til en kollega

0.236