23948sdkhjf

Kontrol af eksamenskøretøjer: - Det er ikke godt nok

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tungvognscenter Øst gennemførte i perioden 27.-30. juni 2019 en målrettet kontrol mod eksamenskøretøjer på Sjælland og Lolland-Falster.

I forbindelse med kontrollen blev der samlet set kontrolleret 61 eksamenskøretøjer, og der blev optaget politirapport på 14 køretøjer. Det svarer til 23 % af køretøjerne.

To chauffører fik ikke lov at fortsætte kørslen
To eksamenskøretøjer måtte skifte chauffør, før de kunne komme ud og køre. I det ene tilfælde var chaufførens kørekort udløbet, og i det andet havde chaufføren overtrådt køre- og hviletidsreglerne, da chaufføren ikke havde taget de lovpligtige hvil, men havde kørt i for lang tid uden pause.

Desuden manglede en godkendelse af vognens kontrolapparat, og et diagramark var ikke udfyldt korrekt. Endelig var vognens læssebagsmæk ikke sikret mod utilsigtet anvendelse under kørsel.

Herudover fordelte fejlene sig således:
• 1 fører blev sigtet for at bringe passagerne i fare (færdselslovens § 82, stk. 2), da studenterne sad på siden og oven på køretøjet


• 7 fejl og mangler på kontrolapparat/diagramark, og på et enkelt køretøj var takografen registreret med et forkert registreringsnummer
• 1 køretøj havde ikke fastgjort siddepladserne, og på et andet køretøj var vekselladet ikke fastspændt
• 4 ildslukkere var ikke tilset inden for den lovpligtige periode. I det ene tilfælde var ildslukkeren ikke tilset siden 2001
• Herudover blev der optaget rapport på manglende forsikringspapirer, førerkort, chaufføruddannelsesbevis og synsrapporter.

Midt- og Vestsjællands Politi: Det er ikke godt nok
Det er ikke mere end to måneder siden, at Tungvogncenter Øst holdt et informationsmøde for sjællandske vognmænd for at sætte fokus på sikkerheden ved eksamenskørsel og have en dialog med vognmændene om de problemstillinger, de er optaget af ved eksamenskørsel. Ved mødet deltog omkring 30 vognmænd, som repræsenterer i omegnen af 200 chauffører.

- Fejl på mere end hver femte af de køretøjer, vi kontrollerede, er simpelthen ikke godt nok. De unge mennesker, der skal ud og køre i studentervogn, skal have en god tur, og de – og deres forældre – skal kunne stole på, at sikkerheden er i orden og at chaufførerne og vognmændene har orden i deres papirer, siger politikommissær Henrik Fobian fra Midt- og Vestsjællands Politi. Han slutter:

- Ved informationsmødet i slutningen af april fik vi mange tilkendegivelser fra vognmændene om, at de gerne ser vi afholder et informationsmøde hvert år, og det ser ud til at være en rigtig god idé med alle de fejl og mangler, kontrollen viste.

Regler for eksamenskørsel
• Eksamenskørsel kræver ikke længere politiets tilladelse
• Alle køretøjet skal være godkendt af en synsvirksomhed senest 1 år før kørslen finder sted
• Ejeren af køretøjet skal have tegnet forsikring, der dækker personskade på de transporterede passagerer
• Hastigheden må ikke overstige 40 km/t i tættere bebygget område og 60 km/t uden for tættere bebygget område. De til en hver tid gældende hastighedsbegrænsninger skal følges.
• Eksamenskørsel må ikke finde sted på motorvej eller motortrafikvej
Kilde: Færdselsstyrelsen
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Nyhedsbrev

8.824 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Online Avis Arkiv

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Transportminister må gå balancegang

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Her er afløseren for Stralis

Ny Iveco-lastbil hedder S-Way.

Truckforhandler med nyt, stort millionoverskud

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Hydrauliske komponenter fra KTR

Knud Gade A/S gør klar til Smukfest

Velkommen til Varde Bilvask

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Send til en kollega

0.175