23948sdkhjf

Transportminister må gå balancegang

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

For Danmarks nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), er det vigtigt, at han kan balancere mellem S-regeringens løfte om grøn transport og den tidligere regerings ønske om mere asfalt.

En af de første store opgaver for Engelbrecht bliver at forhandle en ny aftale om infrastruktur på plads i folketinget.

En transportaftale med bred politisk opbakning skal både rumme Venstres og Enhedslistens ønsker og krav. Spørgsmålet er derfor, om det kan lade sig gøre at lave én infrastrukturaftale - eller om der skal laves to forskellige aftaler.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) opfordrer den ny minister til et bredt samarbejde, hvor de forskellige aftaler opdateres og samles i én aftale. Danmark er for lille til flere forligskredse, mener Venstre-manden.

På modsatte fløj er Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested så meget imod vejprojekter, at han regner med, at der bliver to forskellige aftaler. Den ene forligkreds ene uden Enhedslisten vil tage sig af flere veje, mens den anden vil fortsætte togfondsaftalen og forliget om billigere og bedre kollektiv trafik.

Forsigtig minister
Transportminister Benny Engelbrecht er forsigtig i sine udtalelser. Hans generelle svar er, at han først skal sætte sig ind i sagen og vil vende tilbage, når han har dannet sig et overblik efter samtaler med ordførerne.

Benny Engelbrecht var inden en kort karriere som skatteminister 2014-2015 formand for Folketingets trafikudvalg 2011-2014.

Her lærte han at respektere de forskellige geografiske hensyn. Han advarer mod at gøre transportforlig til ideologiske kamppladser, som der har været tendens til de senere år.

- Jeg har en pragmatisk tilgang og håber at lave langsigtede, brede løsninger, erklærer Benny Engelbrecht over for Transportmagasinet.

V: Flere veje til grønne biler
Kristian Pihl Lorentzen ønsker en bred politisk aftale om omstilling til grøn transport for de enkelte transportformer, herunder for personbiler, busser, lastvogne, skibe og fly. Tilgangen skal være teknologineutral og omkostningseffektiv. Det skal tillige være i et tempo, hvor borgere, virksomheder og skatteydere ikke får store økonomiske tab.

Imidlertid kræver Venstre, at Togfondens fase 2 skrinlægges - især jernbanebroen over Vejle Fjord - til fordel for opgradering af vejnettet.

EL holder fast i togfond
Henning Hyllested kan ikke se stor forskel på blå bloks infrastruktur-aftale fra den 13. marts og Socialdemokratiets udspil om infrastruktur i januar.

- Det er problematisk i forhold til vores fælles forståelse med den nye socialdemokratiske regering, hvor vægten skal lægges på kollektiv trafik og cyklisme. En ny infrastrukturaftale skal vægtes i forhold til klima og miljø. Asfalt og veje er problematiske i det forhold, siger Hyllested.

- Vi kommer ikke til at æde de mange vejprojekter, som også ligger i socialdemokraternes plan fra januar.

- Hvis ikke socialdemokraterne er villige til at opgive deres utrolig mange vejplaner, vil vi insistere på, at der bliver to forlig: et tager sig af vejene, et andet forlig om kollektiv trafik inklusiv togfonden.dk.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lastbilrazzia gav masser af bøder og sigtelser

Vognmandssøn er nu havnedirektør

Effer-kran er klar til at arbejde i Hedensted

Test: Ny Renault Trafic

Renaults største nyhed i år på varebilssiden er den nye Trafic, der får helt ny og mere smidig 2-liters motor i stedet for forgængerens 1,6 liter.

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Nyhedsbrev

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Online Avis Arkiv

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Dækbranchens temadag

Godstransport stiger fortsat

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Lærlingens vej til at køre varebil

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Nye havnekajer på en halv kilometer

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Kort om navne

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye leveringer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans’ vogneftersyn er et kvalitetsstempel

Ny kærre til entreprenør i Tønder

Du er ved at blive snydt!

Titgemeyer Skandinavien udstiller igen på HI messen

Stevnhoved ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger med lang bogie

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 ...

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Send til en kollega

0.197