23948sdkhjf

Transportminister må gå balancegang

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

For Danmarks nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), er det vigtigt, at han kan balancere mellem S-regeringens løfte om grøn transport og den tidligere regerings ønske om mere asfalt.

En af de første store opgaver for Engelbrecht bliver at forhandle en ny aftale om infrastruktur på plads i folketinget.

En transportaftale med bred politisk opbakning skal både rumme Venstres og Enhedslistens ønsker og krav. Spørgsmålet er derfor, om det kan lade sig gøre at lave én infrastrukturaftale - eller om der skal laves to forskellige aftaler.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) opfordrer den ny minister til et bredt samarbejde, hvor de forskellige aftaler opdateres og samles i én aftale. Danmark er for lille til flere forligskredse, mener Venstre-manden.

På modsatte fløj er Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested så meget imod vejprojekter, at han regner med, at der bliver to forskellige aftaler. Den ene forligkreds ene uden Enhedslisten vil tage sig af flere veje, mens den anden vil fortsætte togfondsaftalen og forliget om billigere og bedre kollektiv trafik.

Forsigtig minister
Transportminister Benny Engelbrecht er forsigtig i sine udtalelser. Hans generelle svar er, at han først skal sætte sig ind i sagen og vil vende tilbage, når han har dannet sig et overblik efter samtaler med ordførerne.

Benny Engelbrecht var inden en kort karriere som skatteminister 2014-2015 formand for Folketingets trafikudvalg 2011-2014.

Her lærte han at respektere de forskellige geografiske hensyn. Han advarer mod at gøre transportforlig til ideologiske kamppladser, som der har været tendens til de senere år.

- Jeg har en pragmatisk tilgang og håber at lave langsigtede, brede løsninger, erklærer Benny Engelbrecht over for Transportmagasinet.

V: Flere veje til grønne biler
Kristian Pihl Lorentzen ønsker en bred politisk aftale om omstilling til grøn transport for de enkelte transportformer, herunder for personbiler, busser, lastvogne, skibe og fly. Tilgangen skal være teknologineutral og omkostningseffektiv. Det skal tillige være i et tempo, hvor borgere, virksomheder og skatteydere ikke får store økonomiske tab.

Imidlertid kræver Venstre, at Togfondens fase 2 skrinlægges - især jernbanebroen over Vejle Fjord - til fordel for opgradering af vejnettet.

EL holder fast i togfond
Henning Hyllested kan ikke se stor forskel på blå bloks infrastruktur-aftale fra den 13. marts og Socialdemokratiets udspil om infrastruktur i januar.

- Det er problematisk i forhold til vores fælles forståelse med den nye socialdemokratiske regering, hvor vægten skal lægges på kollektiv trafik og cyklisme. En ny infrastrukturaftale skal vægtes i forhold til klima og miljø. Asfalt og veje er problematiske i det forhold, siger Hyllested.

- Vi kommer ikke til at æde de mange vejprojekter, som også ligger i socialdemokraternes plan fra januar.

- Hvis ikke socialdemokraterne er villige til at opgive deres utrolig mange vejplaner, vil vi insistere på, at der bliver to forlig: et tager sig af vejene, et andet forlig om kollektiv trafik inklusiv togfonden.dk.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Nyhedsbrev

8.824 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Online Avis Arkiv

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Drømmejob som testkører

.

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Transportminister må gå balancegang

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Her er afløseren for Stralis

Ny Iveco-lastbil hedder S-Way.

Truckforhandler med nyt, stort millionoverskud

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Hydrauliske komponenter fra KTR

Knud Gade A/S gør klar til Smukfest

Velkommen til Varde Bilvask

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Send til en kollega

0.193