23948sdkhjf

En verdenspremiere er veloverstået

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Nu ruller den første T-pod på DB Schenkers terminal i Jönköping. En T-pod er en elektrisk drevet, selvkørende lastbil udviklet af virksomheden Einride.

T-pod’en kører 300 meter rundt på DB Schenkers facilitet i Jönköping, heraf er 100 meter på offentlige vej.

Fakta om: T-Pod’en

Lasteevne: 15 europaller
Længde: 7 meter
Bredde: 2,5 meter
Vægt: 26 ton (fuldt lastet)
Batteriets kapacitet: 200 kWh
Rækkevidde: 200 km på en opladning
Topfart 85 km/t (elektronisk begrænset)

- Det er ikke en lang distance, men det er et første skridt, som vil revolutionere dele af vores industri, siger Mats Grundius, CEO for DB Schenker Cluster Sverige, Danmark, Island.

- Det giver os mulighed for at få viden om ny teknologi. Det er et skridt, der bringer og nærmere et bæredygtigt transportsystem. Elektrificering og automatisering er fremtiden, og vi ønsker at bidrage til den teknologiske udvikling og se, hvilke muligheder det bærer med sig, siger Mats Grundius.

Bekymrede chauffører
Da DB Schenker og Einride præsenterede deres planer om at introducere en selvkørende lastbil, blev der rejst nogle bekymringer hos chaufførerne - om deres job ville forsvinde.

- Det er virkelig ikke den måde, jeg ser på det, siger Mats Grundius.

- Vi bliver nødt til at have uddannede chauffører, som skal overvåge køretøjerne og kan tage kontrol over dem, hvis det er nødvendigt. Jeg ser chaufførerne som en del af et team, der arbejder i et kontrolrum og overvåger T-pods og er klar til at overtage styringen, når situationen kræver det, fortæller Mats Grundius.

- Der er potentiale for de nye T-pods, der kører mellem to af DB Schenkers terminaler, hvor køretøjet lastes i den ene ende og losses i den anden, det vil sige mellem kendte lastnings- og losningspunkter.

- Der er mulighed for at optimere den interne logistik mellem faciliteterne i Sverige. Blandt andet ses der mulighed for at T-pod’en kan køre mellem Jönköping og Borås. Jo flere punkter, der kan bindes sammen, desto mere effektiv kan man blive.

- T-pod’en er elektrisk drevet og reducerer både emissioner og støj; men ved at være selvkørende vil den forhåbentlig også bidrage til øget færdselssikkerhed.

- De fleste trafikulykker, som sker i dag, er forårsaget af den menneskelige faktor. T-Pod’en har omfattende sikkerhedssystemer, som vil forhindre noget uforudset i at ske, men jeg er ikke så naiv at tro, at alle ulykker vil ende, pointerer Mats Grundius.
Einride

Einride er en svensk teknologivirksomhed, der udvikler et bæredygtigt transportsystem baseret på selvdrevne el-biler.

Einride og DB Schenker startede deres partnerskab i april 2018. I november 2018 blev den første T-pod sat i drift internt på DB Schenkers faciliteter i Jönköping.
I marts 2019 tillod Transportstyrelsen T-pod’en at køre i overensstemmelse med svenske trafikregler og godkendte ansøgningen om at udvide pilotprojektet til også at omfatte offentlig vej.

Tilladelsen gælder indtil 31. december 2020.

- Denne dag er en vigtig milepæl i Einrides historie og for vores bevægelse for at skabe en sikker, effektiv og bæredygtig transportløsning baseret på autonome el-biler, der har potentiale til at reducere CO2-emissionerne fra vejgodstransport med op til 90 procent.

- Jeg kan ikke beskrive, hvor stolt jeg er af vores team, der står bag dette sammen med vores partner og kunde DB Schenker, sagde Robert Falck, CEO og grundlægger af Einride.

- Autonome lastbiler er fremtiden for logistikbranchen, sagde Jochen Thewes, administrerende direktør for DB Schenker.

- Sammen med Einride har vi nu introduceret autonome, fuldt elektriske lastbiler til et kontinuerligt flow på en offentlig vej - en milepæl i overgangen til morgendagens transportsystem.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV-direktør nomineret til årets leder

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Nyhedsbrev

Big boom i antallet af skader på lastbiler

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Stærke kræfter til Leman

ITD kårer Årets Transportkommune: Se vinderne i din region

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

Go’ cocktail til Jesper Saaby

En ny Scania R 520 til vognmand Jesper Saaby i Solbjerg på Mors.

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Udenlandske vognmænd fik bøder for manipulation

Nye Incoterms-klausuler på vej

Dekra udvider vognparken med 23 nye køretøjer

Tysk/fransk samarbejde med nordiske vognmænd er nu oppe at køre

Fem anholdt: H.P. Therkelsen afviser cabotagekørsel

Kæmpe bøde til svensk chauffør

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Nu kommer der permanent fartkontrol på Storebæltsbroen

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Gunnar Nielsen, Aars A/S

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ballastkærre klar til hårdt arbejde hos Kranexpressen

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

To nye Kel-Berg 3 akslet bagtipkærre fra Lastas til Rørby Johansen A/S

Ny salgskonsulent hos IPW Systems

NOS A/S Forhandler BVA donkrafte

Salgskonsulent Dennis Bo Bank er tilbage hos Fyns Kran Udstyr

Bell hus fra KTR

Nyt kroghejs af typen Ultima leveret til Frede Andersen & Søn

Ajcon er klar til etape to i stort renoveringsprojekt hos Danish Crown i Ri...

Energiledelse - Er du klar til at konvertere ISO 50001:2011 til den nye ISO...

Arthur Andersen køber Ultima kroghejs

Send til en kollega

0.188