23948sdkhjf

En verdenspremiere er veloverstået

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Nu ruller den første T-pod på DB Schenkers terminal i Jönköping. En T-pod er en elektrisk drevet, selvkørende lastbil udviklet af virksomheden Einride.

T-pod’en kører 300 meter rundt på DB Schenkers facilitet i Jönköping, heraf er 100 meter på offentlige vej.

Fakta om: T-Pod’en

Lasteevne: 15 europaller
Længde: 7 meter
Bredde: 2,5 meter
Vægt: 26 ton (fuldt lastet)
Batteriets kapacitet: 200 kWh
Rækkevidde: 200 km på en opladning
Topfart 85 km/t (elektronisk begrænset)

- Det er ikke en lang distance, men det er et første skridt, som vil revolutionere dele af vores industri, siger Mats Grundius, CEO for DB Schenker Cluster Sverige, Danmark, Island.

- Det giver os mulighed for at få viden om ny teknologi. Det er et skridt, der bringer og nærmere et bæredygtigt transportsystem. Elektrificering og automatisering er fremtiden, og vi ønsker at bidrage til den teknologiske udvikling og se, hvilke muligheder det bærer med sig, siger Mats Grundius.

Bekymrede chauffører
Da DB Schenker og Einride præsenterede deres planer om at introducere en selvkørende lastbil, blev der rejst nogle bekymringer hos chaufførerne - om deres job ville forsvinde.

- Det er virkelig ikke den måde, jeg ser på det, siger Mats Grundius.

- Vi bliver nødt til at have uddannede chauffører, som skal overvåge køretøjerne og kan tage kontrol over dem, hvis det er nødvendigt. Jeg ser chaufførerne som en del af et team, der arbejder i et kontrolrum og overvåger T-pods og er klar til at overtage styringen, når situationen kræver det, fortæller Mats Grundius.

- Der er potentiale for de nye T-pods, der kører mellem to af DB Schenkers terminaler, hvor køretøjet lastes i den ene ende og losses i den anden, det vil sige mellem kendte lastnings- og losningspunkter.

- Der er mulighed for at optimere den interne logistik mellem faciliteterne i Sverige. Blandt andet ses der mulighed for at T-pod’en kan køre mellem Jönköping og Borås. Jo flere punkter, der kan bindes sammen, desto mere effektiv kan man blive.

- T-pod’en er elektrisk drevet og reducerer både emissioner og støj; men ved at være selvkørende vil den forhåbentlig også bidrage til øget færdselssikkerhed.

- De fleste trafikulykker, som sker i dag, er forårsaget af den menneskelige faktor. T-Pod’en har omfattende sikkerhedssystemer, som vil forhindre noget uforudset i at ske, men jeg er ikke så naiv at tro, at alle ulykker vil ende, pointerer Mats Grundius.
Einride

Einride er en svensk teknologivirksomhed, der udvikler et bæredygtigt transportsystem baseret på selvdrevne el-biler.

Einride og DB Schenker startede deres partnerskab i april 2018. I november 2018 blev den første T-pod sat i drift internt på DB Schenkers faciliteter i Jönköping.
I marts 2019 tillod Transportstyrelsen T-pod’en at køre i overensstemmelse med svenske trafikregler og godkendte ansøgningen om at udvide pilotprojektet til også at omfatte offentlig vej.

Tilladelsen gælder indtil 31. december 2020.

- Denne dag er en vigtig milepæl i Einrides historie og for vores bevægelse for at skabe en sikker, effektiv og bæredygtig transportløsning baseret på autonome el-biler, der har potentiale til at reducere CO2-emissionerne fra vejgodstransport med op til 90 procent.

- Jeg kan ikke beskrive, hvor stolt jeg er af vores team, der står bag dette sammen med vores partner og kunde DB Schenker, sagde Robert Falck, CEO og grundlægger af Einride.

- Autonome lastbiler er fremtiden for logistikbranchen, sagde Jochen Thewes, administrerende direktør for DB Schenker.

- Sammen med Einride har vi nu introduceret autonome, fuldt elektriske lastbiler til et kontinuerligt flow på en offentlig vej - en milepæl i overgangen til morgendagens transportsystem.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.191