23948sdkhjf

Drømmejob som testkører

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den ene dag sidder man i en af de nye selvkørende lastbiler fra Scania eller i den første elektriske lastbil fra Mercedes. Den næste dag prøvekører man ”platooning” hos DAF eller elektriske varebiler fra MAN.

Mens man sidder der bag rattet, må man af og til knibe sig selv i armen: Tænk at man er blandt de første i verden, der får muligheden for at prøve fremtidens lastbilteknologi.

Sådan er hverdagen for Transportmagasinets testkører, Carsten Teiner. Han farter land og rige rundt for at prøvekøre nye lastbiler og varebiler - og turen går ofte også til udlandet.

Indenfor den seneste måned har han prøvekørt den nye Actros 5 med Mirror Cam i stedet for sidespejle, han har tæsket den nye Ford Ranger Raptor gennem sanddyner i Marokko og kørt offroad lastbiler fra DAF i en grusgrav i Spanien.

Samme måned sled han også skosålerne skæve på verdens største entreprenørmesse, BAUMA i München, hvor der var flere verdensnyheder inden for lastbiler, trailere og motorer.

Jorden rundt
- Ofte arrangeres prøvekørslerne forskellige steder i Europa, fortæller Carsten Teiner, som har testet biler, varebiler og lastbiler siden slutningen af 1970’erne.

- Han mindes mange oversøiske ture som for eksempel med Toyota Hilux i Sydafrika, Nissan varebiler i Japan, terrængående Iveco’er i Sibirien, White lastbiler i USA og roadtrains i Australien med Volvo.

- Jeg har på en og samme dag kørt Ford Transit varebiler i frostvejr ved Hudson Bay i Canada for bagefter at flyve til Arizona for at prøve Fords amerikanske varebiler i tropehede.

- Hvordan pakker man lige sådan en kuffert med både polarudstyr og T-shirts....
Nogle af rejserne har været meget specielle, som da han i forbindelse med en bilpræsentation boede på et flydende hotel på Nilen, eller da han sov på en bastmåtte i et gæstehus oppe i det japanske højland.

- Det mest eksotiske hotel har nok været i en trætop i Sydafrika med indlagt bad og toilet!

Omstrejfende liv
- Mange tænker nok, at sådan et omstrejfende liv må være spændende – og det er det også; men man skal også kunne lide overfyldte lufthavne og lange security-køer.

- Nogle gange er flyet forsinket, og man mister sit tilslutningsfly i en anden lufthavn. Så får man fire-fem timers ekstra ventetid, eller må overnatte i et nærliggende hotel og komme tilbage næste morgen og få første fly hjem klokken seks.

Klokken seks er i øvrigt også et helt normalt afrejsetidspunkt ud af Kastrup, når man skal rejse. Så er det op klokken halv fire og vække familien.

Tætte programmer
Transportmagasinet: Er det næsten ikke som at holde ferie, når du i tide og utide rejser ud til et spændende sted i verden og bor på fantastiske hoteller?

- Jo, det er der mange, der tror. Det er spændende; men jeg har bare ikke mulighed for at nyde stederne så længe. Bilfabrikkerne, som arrangerer disse præsentationer, har en meget stram tidsplan i det halvandet døgn, som en rejse typisk varer.

- Mine venner spørger ofte bagefter: ”Ih, har du været i Granada. Det må da være dejligt.”

- Ja, men der er aldrig tid til at se byen. Journalisterne kører i samlet trop fra hotellet til restauranten - og retur straks bagefter.

- Der levnes i reglen meget kort tid på værelset. Måske er der tid til at tjekke mails og skrive en kort artikel. Jeg får selvfølgelig også arbejdet i flyet.

Kort deadline
Jeg er altid bevæbnet med computer, båndoptager og kamera – så man hurtigst muligt efter et pressearrangement kan sende artikler og artikler til redaktionen. Ofte skrives artiklerne undervejs i lufthavne og på fly.

- Journalistik handler i bund og grund om at fortælle historier til læserne – uanset om det er test af en ny lastbil eller interview med en teknisk chef. Det handler om at have næse for den gode historie, og at man er trænet i at skrive, så læserne forstår det. Man skal skrive et godt og enkelt dansk.

Hvad er vigtigt i en test?
Transportmagasinet: Hvad ser du på, når du tester lastbiler?
- Bilerne testes både uden og med last, og her mærker jeg, at et køretøj med for svag motor har svært ved at trække læsset.

- Omvendt opdager jeg ofte, at en kraftig lastbil ikke er nødvendig til små lokale ture uden så meget læs. Det er for eksempel ”overkill” at teste den kraftigste V8 Scania med kun 40 ton læs. Så mærker jeg nærmest ikke lasten.

- En varebil eller pick-up, der lastes, og hvor man spænder en trailer efter med en gravemaskine, skal bare have rigeligt med drejningsmoment for at gøre dagligdagen behagelig.

- Problemet er, at fabrikkerne satser på små motorer med mindre moment. Det er fint for miljøet, men så bliver det bare hårdt at passe jobbet for entreprenøren.

Køreegenskaber
Transportmagasinet: Hvad med sikkerhed?
- Jeg har altid fokus på sikkerhedsniveauet og komforten for chaufføren. Sådan noget som støjniveauet, betjeningen af bilen og selvfølgelig køreegenskaberne er det, læserne gerne vil vide noget om.

- I bedste fald kan min test være med til, at vognmanden eller chaufføren selv vil prøve bilen.

Ny teknologi
De senere år er det blevet mere og mere ny teknologi og miljø, der står øverst på dagsordenen.

Nyt er el- og brint som drivmiddel samt hybrid og plug-in hybrid. Nye lastbiler er også langt sikrere – med radar og kameraløsninger - og godt på vej mod at blive selvkørende biler.

Dobbelt udkobling
- Nogle gange kan jeg komme til at tænke på de køretøjer, jeg testede i 1980’erne – som for eksempel Ford og Renault lastbiler med ikke synkroniserede Fuller gearkasser, hvor der skal bruges dobbelt udkobling. Det var helt anderledes hårdt end i dag, hvor fuldautomatisk gearkasser er meget udbredte. De er både er behageligere og sikrere, fordi man kan koncentrere sig om kørslen.

Det begyndte med Bedford
Carsten Teiner lærte at køre lastbil i 1980. Dengang arbejdede han på Erhvervs-Bladet og havde transport som stofområde og begyndte at skrive mere permanent om lastbiler.

- Min skolevognen var i øvrigt en Bedford TK med fliser på ladet af lastbil og påhængsvogn, fortæller han.

Carsten Teiner har også dyrket motorsport i mange år – med fokus på bilsport, rally, pålidelighedsløb og orienteringsløb.

- Det fyldte meget af min fritid fra sidst i 1960’erne og frem til 1990’erne.

- Det giver en hel utrolig erfaring med at håndtere en bil i ekstreme situationer. Det er en erfaring, der stadig kommer mig til gode ved test af biler.

Arbejde som jurymedlem
Carsten Teiner har i mange år været jury-medlem for Årets Campingtrækker, Årets Bil, Årets Varebil og Van of the Year i Europa.

I perioder har han også skrevet Bilårbogen fra Carlsens Forlag.

- Her skulle jeg samle informationer og fotos af alverdens biler, fortæller han. Varebiler tester jeg ofte sammen med håndværkere for også at få deres mening af en ny bil – lastbiler tester jeg på strækninger, der passer til den specielle type køretøj.

- Jeg har mine egne steder i landet, hvor jeg kan teste de forskellige køretøjer, fortæller Teiner.

- Jeg tester eksportbiler på længere ture på motorvej og landevej, mens distributionsbiler køres på kortere ture på landevej og gennem byer.

- Af og til er jeg også på tur med en vognmand eller en chauffør for at se hvordan bilen virker i dagligdagen - og så hører jeg altid med interesse på det, de synes om bilen. Det hænder jo, at vi har forskellig opfattelse, siger Carsten Teiner.

Selv har han en journalistuddannelse fra Journalisthøjskolen fra 1970’erne. Han har været ansat på COOP’s tidsskrift Samvirke, Lokalavisernes Nyhedsbureau, Amager Bladet, ErhvervsBladet, Danmarks Transport Tidende og Berlingske.

I dag er han så freelance journalist og testkører på Nordiske Medier, som omfatter fagblade så som Licitationen, Mester Tidende, Transportmagasinet og specielpublikationen På Gule Plader. Desuden har han sin egen hjemmeside: varebilogtransport.dk.

Mere om: testkører
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmænd med varebiler får store bøder

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

Nyhedsbrev

9.030 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ugens grin: Langsom død

Online Avis Arkiv

800 meter længere pr. liter

Ny og mere bæredygtig Scania

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

Hiab udvider garantien

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Ny Effer-kran til Skaks

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Scania: V8'er går som varmt brød

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Datakrav til transportørerne

Vintertip: Undgå at porten står unødig åben med autoluk

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Skal i løfte non-stop?

Spændelement for glatte aksler og rør

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Send til en kollega

0.231