23948sdkhjf

Drømmejob som testkører

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den ene dag sidder man i en af de nye selvkørende lastbiler fra Scania eller i den første elektriske lastbil fra Mercedes. Den næste dag prøvekører man ”platooning” hos DAF eller elektriske varebiler fra MAN.

Mens man sidder der bag rattet, må man af og til knibe sig selv i armen: Tænk at man er blandt de første i verden, der får muligheden for at prøve fremtidens lastbilteknologi.

Sådan er hverdagen for Transportmagasinets testkører, Carsten Teiner. Han farter land og rige rundt for at prøvekøre nye lastbiler og varebiler - og turen går ofte også til udlandet.

Indenfor den seneste måned har han prøvekørt den nye Actros 5 med Mirror Cam i stedet for sidespejle, han har tæsket den nye Ford Ranger Raptor gennem sanddyner i Marokko og kørt offroad lastbiler fra DAF i en grusgrav i Spanien.

Samme måned sled han også skosålerne skæve på verdens største entreprenørmesse, BAUMA i München, hvor der var flere verdensnyheder inden for lastbiler, trailere og motorer.

Jorden rundt
- Ofte arrangeres prøvekørslerne forskellige steder i Europa, fortæller Carsten Teiner, som har testet biler, varebiler og lastbiler siden slutningen af 1970’erne.

- Han mindes mange oversøiske ture som for eksempel med Toyota Hilux i Sydafrika, Nissan varebiler i Japan, terrængående Iveco’er i Sibirien, White lastbiler i USA og roadtrains i Australien med Volvo.

- Jeg har på en og samme dag kørt Ford Transit varebiler i frostvejr ved Hudson Bay i Canada for bagefter at flyve til Arizona for at prøve Fords amerikanske varebiler i tropehede.

- Hvordan pakker man lige sådan en kuffert med både polarudstyr og T-shirts....
Nogle af rejserne har været meget specielle, som da han i forbindelse med en bilpræsentation boede på et flydende hotel på Nilen, eller da han sov på en bastmåtte i et gæstehus oppe i det japanske højland.

- Det mest eksotiske hotel har nok været i en trætop i Sydafrika med indlagt bad og toilet!

Omstrejfende liv
- Mange tænker nok, at sådan et omstrejfende liv må være spændende – og det er det også; men man skal også kunne lide overfyldte lufthavne og lange security-køer.

- Nogle gange er flyet forsinket, og man mister sit tilslutningsfly i en anden lufthavn. Så får man fire-fem timers ekstra ventetid, eller må overnatte i et nærliggende hotel og komme tilbage næste morgen og få første fly hjem klokken seks.

Klokken seks er i øvrigt også et helt normalt afrejsetidspunkt ud af Kastrup, når man skal rejse. Så er det op klokken halv fire og vække familien.

Tætte programmer
Transportmagasinet: Er det næsten ikke som at holde ferie, når du i tide og utide rejser ud til et spændende sted i verden og bor på fantastiske hoteller?

- Jo, det er der mange, der tror. Det er spændende; men jeg har bare ikke mulighed for at nyde stederne så længe. Bilfabrikkerne, som arrangerer disse præsentationer, har en meget stram tidsplan i det halvandet døgn, som en rejse typisk varer.

- Mine venner spørger ofte bagefter: ”Ih, har du været i Granada. Det må da være dejligt.”

- Ja, men der er aldrig tid til at se byen. Journalisterne kører i samlet trop fra hotellet til restauranten - og retur straks bagefter.

- Der levnes i reglen meget kort tid på værelset. Måske er der tid til at tjekke mails og skrive en kort artikel. Jeg får selvfølgelig også arbejdet i flyet.

Kort deadline
Jeg er altid bevæbnet med computer, båndoptager og kamera – så man hurtigst muligt efter et pressearrangement kan sende artikler og artikler til redaktionen. Ofte skrives artiklerne undervejs i lufthavne og på fly.

- Journalistik handler i bund og grund om at fortælle historier til læserne – uanset om det er test af en ny lastbil eller interview med en teknisk chef. Det handler om at have næse for den gode historie, og at man er trænet i at skrive, så læserne forstår det. Man skal skrive et godt og enkelt dansk.

Hvad er vigtigt i en test?
Transportmagasinet: Hvad ser du på, når du tester lastbiler?
- Bilerne testes både uden og med last, og her mærker jeg, at et køretøj med for svag motor har svært ved at trække læsset.

- Omvendt opdager jeg ofte, at en kraftig lastbil ikke er nødvendig til små lokale ture uden så meget læs. Det er for eksempel ”overkill” at teste den kraftigste V8 Scania med kun 40 ton læs. Så mærker jeg nærmest ikke lasten.

- En varebil eller pick-up, der lastes, og hvor man spænder en trailer efter med en gravemaskine, skal bare have rigeligt med drejningsmoment for at gøre dagligdagen behagelig.

- Problemet er, at fabrikkerne satser på små motorer med mindre moment. Det er fint for miljøet, men så bliver det bare hårdt at passe jobbet for entreprenøren.

Køreegenskaber
Transportmagasinet: Hvad med sikkerhed?
- Jeg har altid fokus på sikkerhedsniveauet og komforten for chaufføren. Sådan noget som støjniveauet, betjeningen af bilen og selvfølgelig køreegenskaberne er det, læserne gerne vil vide noget om.

- I bedste fald kan min test være med til, at vognmanden eller chaufføren selv vil prøve bilen.

Ny teknologi
De senere år er det blevet mere og mere ny teknologi og miljø, der står øverst på dagsordenen.

Nyt er el- og brint som drivmiddel samt hybrid og plug-in hybrid. Nye lastbiler er også langt sikrere – med radar og kameraløsninger - og godt på vej mod at blive selvkørende biler.

Dobbelt udkobling
- Nogle gange kan jeg komme til at tænke på de køretøjer, jeg testede i 1980’erne – som for eksempel Ford og Renault lastbiler med ikke synkroniserede Fuller gearkasser, hvor der skal bruges dobbelt udkobling. Det var helt anderledes hårdt end i dag, hvor fuldautomatisk gearkasser er meget udbredte. De er både er behageligere og sikrere, fordi man kan koncentrere sig om kørslen.

Det begyndte med Bedford
Carsten Teiner lærte at køre lastbil i 1980. Dengang arbejdede han på Erhvervs-Bladet og havde transport som stofområde og begyndte at skrive mere permanent om lastbiler.

- Min skolevognen var i øvrigt en Bedford TK med fliser på ladet af lastbil og påhængsvogn, fortæller han.

Carsten Teiner har også dyrket motorsport i mange år – med fokus på bilsport, rally, pålidelighedsløb og orienteringsløb.

- Det fyldte meget af min fritid fra sidst i 1960’erne og frem til 1990’erne.

- Det giver en hel utrolig erfaring med at håndtere en bil i ekstreme situationer. Det er en erfaring, der stadig kommer mig til gode ved test af biler.

Arbejde som jurymedlem
Carsten Teiner har i mange år været jury-medlem for Årets Campingtrækker, Årets Bil, Årets Varebil og Van of the Year i Europa.

I perioder har han også skrevet Bilårbogen fra Carlsens Forlag.

- Her skulle jeg samle informationer og fotos af alverdens biler, fortæller han. Varebiler tester jeg ofte sammen med håndværkere for også at få deres mening af en ny bil – lastbiler tester jeg på strækninger, der passer til den specielle type køretøj.

- Jeg har mine egne steder i landet, hvor jeg kan teste de forskellige køretøjer, fortæller Teiner.

- Jeg tester eksportbiler på længere ture på motorvej og landevej, mens distributionsbiler køres på kortere ture på landevej og gennem byer.

- Af og til er jeg også på tur med en vognmand eller en chauffør for at se hvordan bilen virker i dagligdagen - og så hører jeg altid med interesse på det, de synes om bilen. Det hænder jo, at vi har forskellig opfattelse, siger Carsten Teiner.

Selv har han en journalistuddannelse fra Journalisthøjskolen fra 1970’erne. Han har været ansat på COOP’s tidsskrift Samvirke, Lokalavisernes Nyhedsbureau, Amager Bladet, ErhvervsBladet, Danmarks Transport Tidende og Berlingske.

I dag er han så freelance journalist og testkører på Nordiske Medier, som omfatter fagblade så som Licitationen, Mester Tidende, Transportmagasinet og specielpublikationen På Gule Plader. Desuden har han sin egen hjemmeside: varebilogtransport.dk.

Mere om: testkører
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV-direktør nomineret til årets leder

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Nyhedsbrev

Big boom i antallet af skader på lastbiler

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Stærke kræfter til Leman

ITD kårer Årets Transportkommune: Se vinderne i din region

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

Go’ cocktail til Jesper Saaby

En ny Scania R 520 til vognmand Jesper Saaby i Solbjerg på Mors.

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Nye Incoterms-klausuler på vej

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Udenlandske vognmænd fik bøder for manipulation

Dekra udvider vognparken med 23 nye køretøjer

Tysk/fransk samarbejde med nordiske vognmænd er nu oppe at køre

Fem anholdt: H.P. Therkelsen afviser cabotagekørsel

Kæmpe bøde til svensk chauffør

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Nu kommer der permanent fartkontrol på Storebæltsbroen

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Gunnar Nielsen, Aars A/S

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ballastkærre klar til hårdt arbejde hos Kranexpressen

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

To nye Kel-Berg 3 akslet bagtipkærre fra Lastas til Rørby Johansen A/S

Ny salgskonsulent hos IPW Systems

NOS A/S Forhandler BVA donkrafte

Salgskonsulent Dennis Bo Bank er tilbage hos Fyns Kran Udstyr

Bell hus fra KTR

Nyt kroghejs af typen Ultima leveret til Frede Andersen & Søn

Ajcon er klar til etape to i stort renoveringsprojekt hos Danish Crown i Ri...

Energiledelse - Er du klar til at konvertere ISO 50001:2011 til den nye ISO...

Arthur Andersen køber Ultima kroghejs

Send til en kollega

0.236