23948sdkhjf

Drømmejob som testkører

Den ene dag sidder man i en af de nye selvkørende lastbiler fra Scania eller i den første elektriske lastbil fra Mercedes. Den næste dag prøvekører man ”platooning” hos DAF eller elektriske varebiler fra MAN.

Mens man sidder der bag rattet, må man af og til knibe sig selv i armen: Tænk at man er blandt de første i verden, der får muligheden for at prøve fremtidens lastbilteknologi.

Sådan er hverdagen for Transportmagasinets testkører, Carsten Teiner. Han farter land og rige rundt for at prøvekøre nye lastbiler og varebiler - og turen går ofte også til udlandet.

Indenfor den seneste måned har han prøvekørt den nye Actros 5 med Mirror Cam i stedet for sidespejle, han har tæsket den nye Ford Ranger Raptor gennem sanddyner i Marokko og kørt offroad lastbiler fra DAF i en grusgrav i Spanien.

Samme måned sled han også skosålerne skæve på verdens største entreprenørmesse, BAUMA i München, hvor der var flere verdensnyheder inden for lastbiler, trailere og motorer.

Jorden rundt
- Ofte arrangeres prøvekørslerne forskellige steder i Europa, fortæller Carsten Teiner, som har testet biler, varebiler og lastbiler siden slutningen af 1970’erne.

- Han mindes mange oversøiske ture som for eksempel med Toyota Hilux i Sydafrika, Nissan varebiler i Japan, terrængående Iveco’er i Sibirien, White lastbiler i USA og roadtrains i Australien med Volvo.

- Jeg har på en og samme dag kørt Ford Transit varebiler i frostvejr ved Hudson Bay i Canada for bagefter at flyve til Arizona for at prøve Fords amerikanske varebiler i tropehede.

- Hvordan pakker man lige sådan en kuffert med både polarudstyr og T-shirts....
Nogle af rejserne har været meget specielle, som da han i forbindelse med en bilpræsentation boede på et flydende hotel på Nilen, eller da han sov på en bastmåtte i et gæstehus oppe i det japanske højland.

- Det mest eksotiske hotel har nok været i en trætop i Sydafrika med indlagt bad og toilet!

Omstrejfende liv
- Mange tænker nok, at sådan et omstrejfende liv må være spændende – og det er det også; men man skal også kunne lide overfyldte lufthavne og lange security-køer.

- Nogle gange er flyet forsinket, og man mister sit tilslutningsfly i en anden lufthavn. Så får man fire-fem timers ekstra ventetid, eller må overnatte i et nærliggende hotel og komme tilbage næste morgen og få første fly hjem klokken seks.

Klokken seks er i øvrigt også et helt normalt afrejsetidspunkt ud af Kastrup, når man skal rejse. Så er det op klokken halv fire og vække familien.

Tætte programmer
Transportmagasinet: Er det næsten ikke som at holde ferie, når du i tide og utide rejser ud til et spændende sted i verden og bor på fantastiske hoteller?

- Jo, det er der mange, der tror. Det er spændende; men jeg har bare ikke mulighed for at nyde stederne så længe. Bilfabrikkerne, som arrangerer disse præsentationer, har en meget stram tidsplan i det halvandet døgn, som en rejse typisk varer.

- Mine venner spørger ofte bagefter: ”Ih, har du været i Granada. Det må da være dejligt.”

- Ja, men der er aldrig tid til at se byen. Journalisterne kører i samlet trop fra hotellet til restauranten - og retur straks bagefter.

- Der levnes i reglen meget kort tid på værelset. Måske er der tid til at tjekke mails og skrive en kort artikel. Jeg får selvfølgelig også arbejdet i flyet.

Kort deadline
Jeg er altid bevæbnet med computer, båndoptager og kamera – så man hurtigst muligt efter et pressearrangement kan sende artikler og artikler til redaktionen. Ofte skrives artiklerne undervejs i lufthavne og på fly.

- Journalistik handler i bund og grund om at fortælle historier til læserne – uanset om det er test af en ny lastbil eller interview med en teknisk chef. Det handler om at have næse for den gode historie, og at man er trænet i at skrive, så læserne forstår det. Man skal skrive et godt og enkelt dansk.

Hvad er vigtigt i en test?
Transportmagasinet: Hvad ser du på, når du tester lastbiler?
- Bilerne testes både uden og med last, og her mærker jeg, at et køretøj med for svag motor har svært ved at trække læsset.

- Omvendt opdager jeg ofte, at en kraftig lastbil ikke er nødvendig til små lokale ture uden så meget læs. Det er for eksempel ”overkill” at teste den kraftigste V8 Scania med kun 40 ton læs. Så mærker jeg nærmest ikke lasten.

- En varebil eller pick-up, der lastes, og hvor man spænder en trailer efter med en gravemaskine, skal bare have rigeligt med drejningsmoment for at gøre dagligdagen behagelig.

- Problemet er, at fabrikkerne satser på små motorer med mindre moment. Det er fint for miljøet, men så bliver det bare hårdt at passe jobbet for entreprenøren.

Køreegenskaber
Transportmagasinet: Hvad med sikkerhed?
- Jeg har altid fokus på sikkerhedsniveauet og komforten for chaufføren. Sådan noget som støjniveauet, betjeningen af bilen og selvfølgelig køreegenskaberne er det, læserne gerne vil vide noget om.

- I bedste fald kan min test være med til, at vognmanden eller chaufføren selv vil prøve bilen.

Ny teknologi
De senere år er det blevet mere og mere ny teknologi og miljø, der står øverst på dagsordenen.

Nyt er el- og brint som drivmiddel samt hybrid og plug-in hybrid. Nye lastbiler er også langt sikrere – med radar og kameraløsninger - og godt på vej mod at blive selvkørende biler.

Dobbelt udkobling
- Nogle gange kan jeg komme til at tænke på de køretøjer, jeg testede i 1980’erne – som for eksempel Ford og Renault lastbiler med ikke synkroniserede Fuller gearkasser, hvor der skal bruges dobbelt udkobling. Det var helt anderledes hårdt end i dag, hvor fuldautomatisk gearkasser er meget udbredte. De er både er behageligere og sikrere, fordi man kan koncentrere sig om kørslen.

Det begyndte med Bedford
Carsten Teiner lærte at køre lastbil i 1980. Dengang arbejdede han på Erhvervs-Bladet og havde transport som stofområde og begyndte at skrive mere permanent om lastbiler.

- Min skolevognen var i øvrigt en Bedford TK med fliser på ladet af lastbil og påhængsvogn, fortæller han.

Carsten Teiner har også dyrket motorsport i mange år – med fokus på bilsport, rally, pålidelighedsløb og orienteringsløb.

- Det fyldte meget af min fritid fra sidst i 1960’erne og frem til 1990’erne.

- Det giver en hel utrolig erfaring med at håndtere en bil i ekstreme situationer. Det er en erfaring, der stadig kommer mig til gode ved test af biler.

Arbejde som jurymedlem
Carsten Teiner har i mange år været jury-medlem for Årets Campingtrækker, Årets Bil, Årets Varebil og Van of the Year i Europa.

I perioder har han også skrevet Bilårbogen fra Carlsens Forlag.

- Her skulle jeg samle informationer og fotos af alverdens biler, fortæller han. Varebiler tester jeg ofte sammen med håndværkere for også at få deres mening af en ny bil – lastbiler tester jeg på strækninger, der passer til den specielle type køretøj.

- Jeg har mine egne steder i landet, hvor jeg kan teste de forskellige køretøjer, fortæller Teiner.

- Jeg tester eksportbiler på længere ture på motorvej og landevej, mens distributionsbiler køres på kortere ture på landevej og gennem byer.

- Af og til er jeg også på tur med en vognmand eller en chauffør for at se hvordan bilen virker i dagligdagen - og så hører jeg altid med interesse på det, de synes om bilen. Det hænder jo, at vi har forskellig opfattelse, siger Carsten Teiner.

Selv har han en journalistuddannelse fra Journalisthøjskolen fra 1970’erne. Han har været ansat på COOP’s tidsskrift Samvirke, Lokalavisernes Nyhedsbureau, Amager Bladet, ErhvervsBladet, Danmarks Transport Tidende og Berlingske.

I dag er han så freelance journalist og testkører på Nordiske Medier, som omfatter fagblade så som Licitationen, Mester Tidende, Transportmagasinet og specielpublikationen På Gule Plader. Desuden har han sin egen hjemmeside: varebilogtransport.dk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094