23948sdkhjf

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Der er ikke mangel på ord og store tanker, når DB Schenkers administrerende direktør i Danmark, Henrik Dam Larsen, skal beskrive begivenheden 15. maj 2019.

- Jeg stod og tænkte på, hvornår der senest var sket noget så stort som dette i transportbranchen. Det var måske dengang man standardiserede containeren i 1960’erne.

Dengang vidste man ikke, det var en revolution. Man tænkte bare, at det var nemmere at transportere en container end løst gods. Det bliver samme med de selvkørende lastbiler. Jeg tror, at det bliver en lige så stor revolution.

Transportmagasinet: Men det er jo en meget kort tur, den kører…

- Ja, svarer Henrik Dam Larsen. Det er kun 300 meter, hvoraf de 100 meter er på offentligvej - men tænk på alternativet: at starte et tungt dieselkøretøj et utal gange om dagen for at køre denne korte tur med forbrænding af diesel og CO2-udslip. Jeg tror, at elektriske lastbiler kan være mere interessante på korte end på lange ture.
Og så er Henrik Dam Larsen ikke i tvivl om, at vi skal have T-pod’en til Danmark.

Også til Danmark
- Jeg kan sagtens se den køre i Danmark, siger han. Det skal naturligvis ikke være på motorvejen eller i den almindelige trafik. De skal køre i pendulfart mellem to steder, og det skal være et sted, hvor den ikke generer andre trafikanter.

- Jeg har faktisk allerede et sted i tankerne, hvor den kan køre frem og tilbage herhjemme.

Transportmagasinet: Hvad skal der egentlig til, for at vi kan få en T-pod i Danmark?

- Myndighederne skal naturligvis ind over, svarer Henrik Dam Larsen. Vi skal have testet den politiske holdning til sådanne selvkørende køretøjer. Vi har selvfølgelig en lang række gode argumenter.

- Det handler ikke bare om at få en lastbil uden chauffør. Det er ikke for at være fri for chaufføren, at vi vil have T-poden til Danmark. Det handler om effektivitet. Det handler om, at vi har kapacitetsproblemer på vejene. Vi har chaufførmangel. Og så er der hele sikkerhedsaspektet. De fleste af de ulykker, der sker med lastbiler, skyldes menneskelige fejl. Det kan vi reducere.

- Endelig handler det også om at få en transport, der er CO2-neutral, og en transport, som ikke støjer og larmer. Det skal vi have gjort noget ved.

- Vi håber, at de danske myndigheder – ligesom i Sverige – kan se, at der er noget her, som skal undersøges nærmere. Vi er klar til at invitere de danske politikere en tur til Jönköping for at se nærmere på T-pod’en, siger Henrik Dam Larsen.

- Vi skal også inddrage nogle kunder, som går op i miljø og sikkerhed, og som kan se, at vi ikke kan blive ved med at belaste motorveje og veje. De skal være med i dette her, så de kan lære af det – og tage den lærdom ind i deres supply chain.

- Det er en proces, der kommer til tage tid; men det skal vi ikke være kede af, bare vi får den rette løsning.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.337