23948sdkhjf

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Der er ikke mangel på ord og store tanker, når DB Schenkers administrerende direktør i Danmark, Henrik Dam Larsen, skal beskrive begivenheden 15. maj 2019.

- Jeg stod og tænkte på, hvornår der senest var sket noget så stort som dette i transportbranchen. Det var måske dengang man standardiserede containeren i 1960’erne.

Dengang vidste man ikke, det var en revolution. Man tænkte bare, at det var nemmere at transportere en container end løst gods. Det bliver samme med de selvkørende lastbiler. Jeg tror, at det bliver en lige så stor revolution.

Transportmagasinet: Men det er jo en meget kort tur, den kører…

- Ja, svarer Henrik Dam Larsen. Det er kun 300 meter, hvoraf de 100 meter er på offentligvej - men tænk på alternativet: at starte et tungt dieselkøretøj et utal gange om dagen for at køre denne korte tur med forbrænding af diesel og CO2-udslip. Jeg tror, at elektriske lastbiler kan være mere interessante på korte end på lange ture.
Og så er Henrik Dam Larsen ikke i tvivl om, at vi skal have T-pod’en til Danmark.

Også til Danmark
- Jeg kan sagtens se den køre i Danmark, siger han. Det skal naturligvis ikke være på motorvejen eller i den almindelige trafik. De skal køre i pendulfart mellem to steder, og det skal være et sted, hvor den ikke generer andre trafikanter.

- Jeg har faktisk allerede et sted i tankerne, hvor den kan køre frem og tilbage herhjemme.

Transportmagasinet: Hvad skal der egentlig til, for at vi kan få en T-pod i Danmark?

- Myndighederne skal naturligvis ind over, svarer Henrik Dam Larsen. Vi skal have testet den politiske holdning til sådanne selvkørende køretøjer. Vi har selvfølgelig en lang række gode argumenter.

- Det handler ikke bare om at få en lastbil uden chauffør. Det er ikke for at være fri for chaufføren, at vi vil have T-poden til Danmark. Det handler om effektivitet. Det handler om, at vi har kapacitetsproblemer på vejene. Vi har chaufførmangel. Og så er der hele sikkerhedsaspektet. De fleste af de ulykker, der sker med lastbiler, skyldes menneskelige fejl. Det kan vi reducere.

- Endelig handler det også om at få en transport, der er CO2-neutral, og en transport, som ikke støjer og larmer. Det skal vi have gjort noget ved.

- Vi håber, at de danske myndigheder – ligesom i Sverige – kan se, at der er noget her, som skal undersøges nærmere. Vi er klar til at invitere de danske politikere en tur til Jönköping for at se nærmere på T-pod’en, siger Henrik Dam Larsen.

- Vi skal også inddrage nogle kunder, som går op i miljø og sikkerhed, og som kan se, at vi ikke kan blive ved med at belaste motorveje og veje. De skal være med i dette her, så de kan lære af det – og tage den lærdom ind i deres supply chain.

- Det er en proces, der kommer til tage tid; men det skal vi ikke være kede af, bare vi får den rette løsning.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmænd med varebiler får store bøder

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

Ugens grin: Langsom død

Nyhedsbrev

9.030 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

Online Avis Arkiv

800 meter længere pr. liter

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Ny Effer-kran til Skaks

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Scania: V8'er går som varmt brød

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Datakrav til transportørerne

Vintertip: Undgå at porten står unødig åben med autoluk

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Skal i løfte non-stop?

Spændelement for glatte aksler og rør

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Send til en kollega

1.371