23948sdkhjf

Scania-køretøj kan skifte form

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Scanias ingeniører har tænkt ud af boksen

Fremtiden hedder NXT. Scanias nye batteridrevne konceptkøretøj til bytransport er så fleksibelt, at det kan transportere pendlere til og fra arbejde om morgenen og om aftenen, levere varer i løbet af dagen og køre renovationskørsel om natten.

Scanias ingeniører har tænkt helt ud af boksen og løftet virksomhedens DNA – modulsystemet – til nye højder med et konceptkøretøj, som kan skifte form til forskellige kørselsopgaver i byen.

I mange byer er der behov for at opnå lavere emissioner og mindre trængsel, og disse behov skaber forandring i transportsektoren. Skiftet til et bæredygtigt transportsystem i byerne bliver hjulpet godt på vej af udviklingen inden for eldrevne og selvkørende køretøjer – en udvikling, der både handler om teknologi og infrastruktur.

- NXT er vores fremtidsvision for bytransport. Mange af teknologierne er ikke modne endnu, men det var vigtigt for os at bygge et konceptkøretøj, som kunne vise, hvad der teknisk er inden for rækkevidde, siger Scanias president og CEO Henrik Henriksson.

- NXT er designet til år 2030 og fremefter, men den har en række nyskabende funktioner, som faktisk allerede er tilgængelige.

Drivmodulerne for og bag på NXT kan monteres på karrosseriet til en bus, en distributionslastbil eller en renovationsbil. Busmodulet har netop været udstillet på UITP Global Public Transport Summit i Stockholm for 14 dage siden.

Deling og stor fleksibilitet
Hvis transportsystemet virkelig skal forandres, spiller køretøjerne en vigtig rolle, men de kan ikke klare det alene. Infrastrukturen skal udvikles betydeligt og tage hensyn til både eldrevne og selvkørende køretøjer.

Og fordi flowet af mennesker og varer kører i døgndrift i byerne, skal trafikken tænkes og planlægges som et samlet hele, ikke som separate dele.

På mange måder symboliserer erhvervskørsel byens puls. Det er sådan, mange kommer på arbejde eller i skole. Det er sådan, fødevarerne når frem til butikker og restauranter, sådan, medicinen når frem til hospitalerne, og sådan, affaldet bliver indsamlet og kørt væk.

I dag er trafikflowet i byerne langt fra optimalt. Varer leveres i myldretiden om morgenen, hvor de fleste mennesker også er på farten. Og erhvervskørsel er stort set bortvist fra bymidten om natten, når folk ligger og sover.

Scania kan ikke udvikle et helt nyt transportsystem til byerne, men vi kan levere inspiration til den forandring, og det er selve ideen med NXT: En ny, anderledes og bæredygtig måde at tænke transport og køretøjer på, siger Henriksson.

Højere grad af automatisering
Kollektiv trafik har altid handlet om at dele. Nu bliver dét begreb løftet til nye højder. Med større automatisering bliver det lettere at opnå større fleksibilitet inden for den kollektive trafik.

- Vi kommer med noget nyt og helt anderledes. Men det fleksible design og de modulopbyggede enheder er klassisk Scania, siger Robert Sjödin, projektleder for NXT.

Det otte meter lange busmodul er konstrueret som én enhed i kompositmaterialer, hvilket nedbringer vægten betydeligt. De cylinderformede cellebatterier er placeret under gulvet, hvor de optager uudnyttet plads og bidrager til en bedre vægtfordeling.

Med den lave køretøjsvægt på under otte tons anslås køretøjets aktionsradius med vore dages batterier til at være 245 km.

- Scania har altid været kendt for konstante, trinvise forbedringer, siger Sjödin. ”Nu tager vi et tigerspring ind i fremtiden. Dette køretøj vil give os uvurderlige, konkrete data, som vi kan bruge til den videre udvikling af selvkørende elkøretøjer.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

Test
Bag rattet på Volvos nye sparegris

Volvo Trucks er efter seks år vendt tilbage til turbocompound-princippet i deres motorstrategi med helt ny udvikling, som betyder bedre økonomi og mere trækkraft.

DSV har vippet Mærsk af tronen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

Nyhedsbrev

8.832 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

Online Avis Arkiv

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Slamsugere gav rekord

J. Hvidtved Larsen realiserede en vækst på 36 procent sidste år. Omsætningen rundede en halv milliard kroner.

Her er de dyreste miljøzoner

Nye hjælpere til godset

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Satser på nyere brugte el-trucks

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Direktør stopper i NDI

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Danmark har mistet en erhvervshavn

Førerløse truck løser flaskehalsene

Ny specialistgruppe for krantransport

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny projekttegner hos DS Flexhal

EasyWash bilvaskemaskine fra WashTec med Race-pakke

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

HF indgår nyt partnerskab

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Her er Mini Trans’ nye direktør

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

2 nye flotte Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til G.O. Trans A/S

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Sch...

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Send til en kollega

0.208