23948sdkhjf

Scania-køretøj kan skifte form

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Scanias ingeniører har tænkt ud af boksen

Fremtiden hedder NXT. Scanias nye batteridrevne konceptkøretøj til bytransport er så fleksibelt, at det kan transportere pendlere til og fra arbejde om morgenen og om aftenen, levere varer i løbet af dagen og køre renovationskørsel om natten.

Scanias ingeniører har tænkt helt ud af boksen og løftet virksomhedens DNA – modulsystemet – til nye højder med et konceptkøretøj, som kan skifte form til forskellige kørselsopgaver i byen.

I mange byer er der behov for at opnå lavere emissioner og mindre trængsel, og disse behov skaber forandring i transportsektoren. Skiftet til et bæredygtigt transportsystem i byerne bliver hjulpet godt på vej af udviklingen inden for eldrevne og selvkørende køretøjer – en udvikling, der både handler om teknologi og infrastruktur.

- NXT er vores fremtidsvision for bytransport. Mange af teknologierne er ikke modne endnu, men det var vigtigt for os at bygge et konceptkøretøj, som kunne vise, hvad der teknisk er inden for rækkevidde, siger Scanias president og CEO Henrik Henriksson.

- NXT er designet til år 2030 og fremefter, men den har en række nyskabende funktioner, som faktisk allerede er tilgængelige.

Drivmodulerne for og bag på NXT kan monteres på karrosseriet til en bus, en distributionslastbil eller en renovationsbil. Busmodulet har netop været udstillet på UITP Global Public Transport Summit i Stockholm for 14 dage siden.

Deling og stor fleksibilitet
Hvis transportsystemet virkelig skal forandres, spiller køretøjerne en vigtig rolle, men de kan ikke klare det alene. Infrastrukturen skal udvikles betydeligt og tage hensyn til både eldrevne og selvkørende køretøjer.

Og fordi flowet af mennesker og varer kører i døgndrift i byerne, skal trafikken tænkes og planlægges som et samlet hele, ikke som separate dele.

På mange måder symboliserer erhvervskørsel byens puls. Det er sådan, mange kommer på arbejde eller i skole. Det er sådan, fødevarerne når frem til butikker og restauranter, sådan, medicinen når frem til hospitalerne, og sådan, affaldet bliver indsamlet og kørt væk.

I dag er trafikflowet i byerne langt fra optimalt. Varer leveres i myldretiden om morgenen, hvor de fleste mennesker også er på farten. Og erhvervskørsel er stort set bortvist fra bymidten om natten, når folk ligger og sover.

Scania kan ikke udvikle et helt nyt transportsystem til byerne, men vi kan levere inspiration til den forandring, og det er selve ideen med NXT: En ny, anderledes og bæredygtig måde at tænke transport og køretøjer på, siger Henriksson.

Højere grad af automatisering
Kollektiv trafik har altid handlet om at dele. Nu bliver dét begreb løftet til nye højder. Med større automatisering bliver det lettere at opnå større fleksibilitet inden for den kollektive trafik.

- Vi kommer med noget nyt og helt anderledes. Men det fleksible design og de modulopbyggede enheder er klassisk Scania, siger Robert Sjödin, projektleder for NXT.

Det otte meter lange busmodul er konstrueret som én enhed i kompositmaterialer, hvilket nedbringer vægten betydeligt. De cylinderformede cellebatterier er placeret under gulvet, hvor de optager uudnyttet plads og bidrager til en bedre vægtfordeling.

Med den lave køretøjsvægt på under otte tons anslås køretøjets aktionsradius med vore dages batterier til at være 245 km.

- Scania har altid været kendt for konstante, trinvise forbedringer, siger Sjödin. ”Nu tager vi et tigerspring ind i fremtiden. Dette køretøj vil give os uvurderlige, konkrete data, som vi kan bruge til den videre udvikling af selvkørende elkøretøjer.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor tungvognskontrol: Nysynet sættevogn kunne ikke bremse

Poul Schou lukker og slukker i Ejby efter 52 år

Fortsat trængsel på rastepladserne

Aalborg får tilladelse til forsøg med selvkørende busser

Kolding gør klar til afviklingen af erhvervshavnen

Nyhedsbrev

9.048 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Historisk vognmand på Fyn konkurs

Online Avis Arkiv

Ung vognmand får bøde på 1 million

Branchen i oprør: Postnord-støtte er en hån

Nyt fra bestyrelser og direktioner

TIP i nyt samarbejde med GLS

Katalog sendt på gaden: Se listen over sikkerhedskritiske fejl her

Postnord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Det kræver yderligere statsstøtte, hvis Postnord skal leve op til forpligtelser om udlevering af breve

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Nu er det officielt: TIP og PEMA har samlet kræfterne

Aftale om nye skraldevogne på plads

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Aarhus Havn sætter container-rekord

Poul Schou trimmer butikken: Gør klar til nye opkøb

Danske Fragtmænd sparer årligt 45 tons papir

Med ét simpelt greb har Danske Fragtmænd elimineret spild for hvad der svarer til 400 træer om året

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

Banedanmarks direktør stopper

SDK Shipping køber Odense-selskab

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Containernet sikrer din last i alt slags vejr!

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Specialfremstillet søjlesvingkran

Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til Stykgodscentret Skive A/S

Kroghejs med mange brugervenlige løsninger

PDF-scanning af ordrer

Fleet Complete Danmark flytter til nye kontorer i Ballerup

Er du usikker på, hvordan du skal gribe kemisk APV an?

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Ny Kel-Berg nedbygget sværlasttrailer til Midt-Trans ApS

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Prysmian lagerfører populære krankabler

KLC A/S åbningstider i julen

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

Send til en kollega

0.203