23948sdkhjf

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Da Samsøfærgen skulle tømmes, trykkede ansat på en forkert knap og løftede biler med passagerer mod færgeloft

Syv biler er søndag eftermiddag blevet beskadiget på Samsøfærgen efter et uheld med et hængedæk.

Det skriver TV2 Østjylland, hvilket færgedirektør for Samsø Rederi Carsten Kruse bekræfter over for Ritzau.

Uheldet skete, da færgen søndag omkring klokken 15.30 skulle tømme dækket for biler ved havnen i Sælvig på Samsø.

Her blev et hængedæk, som kan løfte parkerede biler, hejst yderligere op mod færgens loft i stedet for ned.

Der sad passagerer i alle bilerne. Nogle af bilerne blev presset mod et gelænder, der klappede ned i dem. Andre blev trykket på taget, forklarer færgedirektøren.

- Nu skete der heldigvis ikke nogen personskade. Men potentielt kunne det være blevet rigtig farligt, siger Carsten Kruse.

Alle biler kunne køre fra havnen selv, og rederiets forsikring betaler for skaderne, fortæller færgedirektøren.

Bag uheldet ligger en menneskelig fejl.

Hængedækket skulle løftes for at give plads til nogle lastbiler, der holdt bagved, men det var ikke ordentligt sikret, at der ikke var biler på dækket.

- Da medarbejderen inde på skibet skulle sænke det ene hængedæk, så bilerne kunne køre fra med alle dem, der skal på ferie herovre, kommer han simpelthen til at køre det op, siger han.

- Han var nok overbevist om, at vogndækket var tømt.

Politiet og det lokale redningskorps blev efterfølgende tilkaldt til havnen.

Mandag vil passagerer have mulighed for at tale med en psykolog om den ubehagelige oplevelse, hvis nogen skulle have behov for det.

- Vi har anmeldt det til Søfartsstyrelsen, og nu begynder de at se på, om vi kan gennemgå de procedurer, der er, for hvordan vi betjener vores hængedæk, siger Carsten Kruse.

Færgedirektøren understreger, at der ikke er noget teknisk i vejen med hængedækket, som er godkendt.

Uheldet vil ikke få nogen konsekvenser for medarbejderen, da det ikke er rederiets politik at straffe medarbejdere for fejl. Derimod ønsker man åbenhed, understreger Carsten Kruse.

Samsø Rederi drives af Samsø Kommune.

/ritzau/

Mere om: Samsø Rederi
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmænd med varebiler får store bøder

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

Ugens grin: Langsom død

Nyhedsbrev

9.030 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

Online Avis Arkiv

800 meter længere pr. liter

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Ny Effer-kran til Skaks

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Scania: V8'er går som varmt brød

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Datakrav til transportørerne

Vintertip: Undgå at porten står unødig åben med autoluk

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Skal i løfte non-stop?

Spændelement for glatte aksler og rør

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Send til en kollega

0.217