23948sdkhjf

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Da Samsøfærgen skulle tømmes, trykkede ansat på en forkert knap og løftede biler med passagerer mod færgeloft

Syv biler er søndag eftermiddag blevet beskadiget på Samsøfærgen efter et uheld med et hængedæk.

Det skriver TV2 Østjylland, hvilket færgedirektør for Samsø Rederi Carsten Kruse bekræfter over for Ritzau.

Uheldet skete, da færgen søndag omkring klokken 15.30 skulle tømme dækket for biler ved havnen i Sælvig på Samsø.

Her blev et hængedæk, som kan løfte parkerede biler, hejst yderligere op mod færgens loft i stedet for ned.

Der sad passagerer i alle bilerne. Nogle af bilerne blev presset mod et gelænder, der klappede ned i dem. Andre blev trykket på taget, forklarer færgedirektøren.

- Nu skete der heldigvis ikke nogen personskade. Men potentielt kunne det være blevet rigtig farligt, siger Carsten Kruse.

Alle biler kunne køre fra havnen selv, og rederiets forsikring betaler for skaderne, fortæller færgedirektøren.

Bag uheldet ligger en menneskelig fejl.

Hængedækket skulle løftes for at give plads til nogle lastbiler, der holdt bagved, men det var ikke ordentligt sikret, at der ikke var biler på dækket.

- Da medarbejderen inde på skibet skulle sænke det ene hængedæk, så bilerne kunne køre fra med alle dem, der skal på ferie herovre, kommer han simpelthen til at køre det op, siger han.

- Han var nok overbevist om, at vogndækket var tømt.

Politiet og det lokale redningskorps blev efterfølgende tilkaldt til havnen.

Mandag vil passagerer have mulighed for at tale med en psykolog om den ubehagelige oplevelse, hvis nogen skulle have behov for det.

- Vi har anmeldt det til Søfartsstyrelsen, og nu begynder de at se på, om vi kan gennemgå de procedurer, der er, for hvordan vi betjener vores hængedæk, siger Carsten Kruse.

Færgedirektøren understreger, at der ikke er noget teknisk i vejen med hængedækket, som er godkendt.

Uheldet vil ikke få nogen konsekvenser for medarbejderen, da det ikke er rederiets politik at straffe medarbejdere for fejl. Derimod ønsker man åbenhed, understreger Carsten Kruse.

Samsø Rederi drives af Samsø Kommune.

/ritzau/

Mere om: Samsø Rederi
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Nyhedsbrev

9.028 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Online Avis Arkiv

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Ny Effer-kran til Skaks

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Ønske om vinterdæk til lastbiler

Pris til transportforskning

Der er en grønnere vej

Speditionsbranchen åbner døren på klem for EUX-elever

Scania: V8'er går som varmt brød

Firmaets mand satte sig for bordenden: - Det er hjerteblod

Regeringen vil lægge klimavenlig asfalt på statsvejene

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

Ny kampagne gør 8. klasses elever til trafikambassadører

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Sådan påvirkes brotrafikken af den nye grænsekontrol

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Send til en kollega

0.202