23948sdkhjf

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Konflikten i Den Persiske Golf får ikke Danmark til at ændre på sikkerheden for danske handelsskibe

Danske rederier sender dagligt tank- og containerskibe ind og ud af Den Persiske Golf, der for tiden danner rammen om en eskalerende konflikt mellem Iran på den ene side og USA og dets allierede på den anden.

Senest valgte Storbritannien fredag at hæve sikkerhedsniveauet for nationens handelsskibe i iransk farvand til det højst mulige.

Det skete, efter at et britisk krigsskib onsdag måtte lægge sig mellem tre iranske krigsskibe og en britisk olietanker.

Også Norge har hævet sikkerhedsniveauet for sine handelsskibe i området.

I Danmark har udviklingen ikke fået Forsvarsministeriet til at justere sikkerhedsvurderingen for danske handelsskibe i området. Den er fortsat på det laveste af tre niveauer.

Der er dermed formelt samme vurdering af sikkerheden for et dansk handelsskib, der går gennem Øresund, som for en dansk olietanker, der sejler gennem Hormuzstrædet.

Nationalt Maritimt Operationscenter under Forsvaret har ifølge Ritzaus oplysninger skrevet til rederiernes sikkerhedsofficerer, at de skal udvise "passende forsigtighed" i og omkring iranske farvande.

Men en formel justering af sikkerhedsniveauet er der ikke tale om.

Hans Tino Hansen er administrerende direktør i efterretningsanalysefirmaet Risk Intelligence. Det rådgiver blandt andet danske rederier om sikkerheden i konfliktområder.

Ifølge ham er der næppe tale om, at faren for den kommercielle skibstrafik er drevet over.

- Hvis situationen mellem Iran og USA fortsætter på nuværende niveau, så forventer vi, at der vil komme et angreb til, siger han.

Risk Intelligence vurderer, at de seneste måneders angreb på handelsskibe enten direkte eller indirekte er orkestreret af al-Qud. Det er en særlig enhed i Irans Revolutionsgarde.

Angrebene er blandt andet gået ud over to skibe fra norske rederier, og derfor har danske handelsskibe også grund til at være bekymrede, siger Hans Tino Hansen.

- Lige så vel som de har angrebet norske skibe, kan det også være danske skibe.

Spørgsmål: Hvorfor blev de norske skibe angrebet?

- Vi vurderer, at de to norske skibe er blevet angrebet for at skabe forvirring om, hvem der står bag, og for at ramme et internationalt skib, som ikke var britisk, fransk eller amerikansk.

- For det vil med stor sandsynlighed udløse en militær reaktion, hvis man rammer et skib fra et af de tre lande.

Netop en militær reaktion kan være under opsejling, efter at USA har bedt flere af sine allierede om at deltage i en flådestyrke.

Forsvarsministeriet vil ikke oplyse, om Danmark er blevet bedt om at bidrage, men i givet fald vil det med stor sandsynlighed være en af Søværnets tre fregatter, der skal sydover.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Johnson i sejrstale: Kursen er sat mod brexit i januar

DFDS udvider med logistikopkøb

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Lindø tager nyt havneområde i brug

Aalborg Havn bygger nye lagerhaller

Nyhedsbrev

9.056 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Kolding gør klar til afviklingen af erhvervshavnen

Online Avis Arkiv

Aarhus Havn sætter container-rekord

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Transportpolitik er igen på den europæiske dagsorden

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Blue Water innoverer med it og investeringer

Der skal flere maskinmuskler og bedre it-systemer til at håndtere stadig større vindmølledele. Det ved logistikkæmpen Blue Water i Esbjerg, der fokuserer på innovation for at forny sit koncept

Transportbranchens kvinder inviteres til netværksdag

Multiterminalen i Aalborg Havn fordobles

Rønne Havn jubler over plan om mega-vindmøllepark

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Pris til transportforskning

Der er en grønnere vej

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Sådan påvirkes brotrafikken af den nye grænsekontrol

Valg af DSV-boss til klimaudvalg deler branchen

Stena Line vil udrulle kunstig intelligens efter succes-forsøg

Konkurser i september

Se alle Medlemmernes egne nyheder

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Nohrcon lancerer Den praktiske byggelederuddannelse i 2020

To nye Kel-Berg 3 aks. tipkærrer til Poul Schou A/S

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Encodere og slæberinge til Industri 4.0/IIoT

Brug boblefolie som emballage til indpakningen

VM Tarm kan nu holde styr på dine serviceeftersyn

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer til Vognmand Torben Bøgh ApS

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

NOS A/S tilbyder lodslejder

To nye Kel-Berg bokstrailere til Vognmand Susanne Henriksen

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

PDF-scanning af fakturaer

Vil du gøre 400+ erhvervsfolk selskab den 9. januar?

Send til en kollega

0.272