23948sdkhjf

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Konflikten i Den Persiske Golf får ikke Danmark til at ændre på sikkerheden for danske handelsskibe

Danske rederier sender dagligt tank- og containerskibe ind og ud af Den Persiske Golf, der for tiden danner rammen om en eskalerende konflikt mellem Iran på den ene side og USA og dets allierede på den anden.

Senest valgte Storbritannien fredag at hæve sikkerhedsniveauet for nationens handelsskibe i iransk farvand til det højst mulige.

Det skete, efter at et britisk krigsskib onsdag måtte lægge sig mellem tre iranske krigsskibe og en britisk olietanker.

Også Norge har hævet sikkerhedsniveauet for sine handelsskibe i området.

I Danmark har udviklingen ikke fået Forsvarsministeriet til at justere sikkerhedsvurderingen for danske handelsskibe i området. Den er fortsat på det laveste af tre niveauer.

Der er dermed formelt samme vurdering af sikkerheden for et dansk handelsskib, der går gennem Øresund, som for en dansk olietanker, der sejler gennem Hormuzstrædet.

Nationalt Maritimt Operationscenter under Forsvaret har ifølge Ritzaus oplysninger skrevet til rederiernes sikkerhedsofficerer, at de skal udvise "passende forsigtighed" i og omkring iranske farvande.

Men en formel justering af sikkerhedsniveauet er der ikke tale om.

Hans Tino Hansen er administrerende direktør i efterretningsanalysefirmaet Risk Intelligence. Det rådgiver blandt andet danske rederier om sikkerheden i konfliktområder.

Ifølge ham er der næppe tale om, at faren for den kommercielle skibstrafik er drevet over.

- Hvis situationen mellem Iran og USA fortsætter på nuværende niveau, så forventer vi, at der vil komme et angreb til, siger han.

Risk Intelligence vurderer, at de seneste måneders angreb på handelsskibe enten direkte eller indirekte er orkestreret af al-Qud. Det er en særlig enhed i Irans Revolutionsgarde.

Angrebene er blandt andet gået ud over to skibe fra norske rederier, og derfor har danske handelsskibe også grund til at være bekymrede, siger Hans Tino Hansen.

- Lige så vel som de har angrebet norske skibe, kan det også være danske skibe.

Spørgsmål: Hvorfor blev de norske skibe angrebet?

- Vi vurderer, at de to norske skibe er blevet angrebet for at skabe forvirring om, hvem der står bag, og for at ramme et internationalt skib, som ikke var britisk, fransk eller amerikansk.

- For det vil med stor sandsynlighed udløse en militær reaktion, hvis man rammer et skib fra et af de tre lande.

Netop en militær reaktion kan være under opsejling, efter at USA har bedt flere af sine allierede om at deltage i en flådestyrke.

Forsvarsministeriet vil ikke oplyse, om Danmark er blevet bedt om at bidrage, men i givet fald vil det med stor sandsynlighed være en af Søværnets tre fregatter, der skal sydover.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Danmark har mistet en erhvervshavn

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

DSV overtager 98 pct. af aktierne i Panalpina

Brexit sænker væksten i DFDS’ andet kvartal

Den store sandsynlighed for et hårdt Brexit presser DFDS’ forventning til omsætningsvækst ned

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Aarhus Havn fortsætter stabil vækst på gods

Ti nye frihavne kan være på vej i England

Tyske toldere finder 4,5 ton kokain i containerskib

DSV ansætter 50-100 til at håndtere Brexit uden aftale

Et britisk exit fra EU uden aftale kan blive kaotisk, fortæller DSV-direktør Jens Bjørn Andersen til Børsen

Esbjerg Havn tror på øget vækst efter Brexit

Esbjerg Havn forbereder sig på øget aktivitet efter Brexit den 31. oktober og håber at kunne tage markedsandele, skriver Børsen

DSV-vækst skuffer analytikere: Fremtiden er stadig uklar

Først når opkøbet af Panalpina er fuldført, vil DSV løfte sløret for sine forventninger til fremtiden

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal

Bestyrelsen på Esbjerg Havn har besluttet at anlægge en ny multiterminal på 40.000 kvm i Østhavnen. Terminalen forventes færdig i udgangen af året

Højt humør og første spadestik til udvidelse i Skagen Havn

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Aabenraa Havn udstikker retningen: Vil udvikle i stedet for at afvikle

Mærsk vil være lige så stor på land

Frederikshavn Havn i to-cifret millionoverskud

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod ...

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Send til en kollega

0.179