23948sdkhjf

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

| Af DI Business | Tip redaktionen om en historie

Rigtigt mange chauffører og medarbejdere skal efteruddannes, viser en rapport, som konsulentfirmaet Valcon har lavet for DI og 3F Transportgruppen. 

Robotter, kunstig intelligens og digitale platforme vil i de kommende år forandre vilkårene på lagrene og i lastbilerne. Der vil fortsat være brug for mennesker til at udføre arbejdet, men mange job vil blive ændret, og rigtigt mange medarbejdere skal efteruddannes. Det viser en rapport, som konsulentfirmaet Valcon har lavet for DI og 3F Transportgruppen. 

I fremtiden kan en række opgaver løses hurtigere og billigere med brug af digitale løsninger. Og stadig flere lagre vil blive computerstyret og betjent af robotter. Ifølge rapporten vil mange job forsvinde, men samtidig vil der blive skabt nye jobfunktioner, som er mere kundeorienterede. 

- Den øgede automatisering sikrer, at virksomhederne er konkurrencedygtige, så de kan klare sig i fremtiden. Det betyder på ingen måde, at der er udsigt til karavaner af førerløse lastbiler og en affolkning af medarbejdere. Men jobbene vil ændre sig,  siger Kim Graugaard, fungerende adm. direktør i DI. 

- Vi får brug for medarbejdere med nye kompetencer, og der bliver behov for en omfattende  efteruddannelse af eksisterende medarbejdere, så de kan leve op til de krav, virksomhederne stiller til dem, siger han. 

Mere digitalisering i uddannelser
Ifølge rapporten vil fremtidens lagre og lastbiler ikke bliver rent robotdrevne. Men der vil blive investeret mere i automatiserede lagre, der vil ske en øget digitalisering af lagre og transportmidler, og e-handlen vil vokse kraftigt. Udviklingen vil forandre mange virksomheder. 

- Vores medlemmer inden for handel og transport har mange muligheder i den nye digitale virkelighed. Men det kræver, at vi sætter ind med massiv efteruddannelse. Vi skal tænke mere digitalt i uddannelserne og i den måde, vi taler om kompetencer på, siger Jan Villadsen, formand for 3F’s Transportgruppe. 

Intet tyder på at antallet af job i transportbranchen vil blive reduceret, så langt vi kan se ind i fremtiden. 

- Chauffører og lagerarbejdere kommer ikke til at bliver overflødige, som typograferne gjorde i 1990’erne. Der er mange muligheder for at arbejde inden for branchen, hvis man er parat til at omstille sig og lade sig efteruddanne, siger Jan Villadsen.

Denne artikel er bragt i samarbejde med DI Business.

Kilde: DI Business
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Bygger kæmpe energifabrik

Betalingsbro er et skråplan

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Nyhedsbrev

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

Online Avis Arkiv

Ingen lov om spejl-kameraer

Million-anlæg taget i brug

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Nyt om navne

Arla kører på GTL

Dekra opkøber 16 synshaller

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

DI: Grænsekontrol til Sverige skal være smidig og midlertidig

ADP ansætter ny udviklings-chef

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

DSV-direktør nomineret til årets leder

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Vær klar til miljøindsats

Månedens konkurser

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Udlægning af køreplader ved My Garage i Vejle

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Johs. Søndergaard & Sønner

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Send til en kollega

0.315