23948sdkhjf

Hård Brexit sætter turbo på ny tolduddannelse

Meget tyder lige nu på, at Storbritannien forlader EU den 31. oktober 2019 uden en aftale. Det vil sætte en tyk streg under, at virksomheder i mange brancher får brug for flere medarbejdere på toldområdet.

Derfor sætter Danske Speditører nu tempoet op i den nye uddannelse til toldassistent.

I forsommeren 2019 blev de første 19 personer uddannet efter at have gennemgået en 10 dages intens tolduddannelse. Uddannelsen er skabt af Danske Speditører i samarbejde med fagforeningen HK.

Praktisk håndelag
Uddannelseschef i Danske Speditører, Jakob Størling, fortæller, at den korte uddannelse giver deltagerne viden og færdigheder inden det praktiske toldarbejde.

- De vil kunne give en praktisk hånd med i virksomhederne. Det er der stort behov for. I løbet af kort tid fik den første person, der bestod uddannelsen i forsommeren, job i en logistikvirksomhed, fortæller Jakob Størling.

Brexit vil øge behovet
Siden det første kuld nye toldassistenter sprang ud, er der kommet mange positive reaktioner fra speditionsvirksomheder. De vil gerne modtage jobansøgninger fra de nyuddannede toldassistenter, der endnu ikke har fået job.

Jakob Størling er sikker på, at udsigten til et hårdt Brexit uden en aftale vil få efterspørgslen efter de nye toldassistenter til at eksplodere.

- En af de meget store speditionsvirksomheder har netop sagt, at de har brug for 50-100 nye toldmedarbejdere for at kunne håndtere hård Brexit. Andre af vores medlemsvirksomheder vil få tilsvarende behov blot i mindre skala. Derfor forventer Jeg, at vi hurtigt kommer i en situation, hvor der er behov for flere toldassistenter end de 19 personer i første kuld, siger Jakob Størling.

Derfor løfter Jakob Størling allerede nu sløret for, at der starter nye uddannelsesforløb i både september og november.

En anden type efteruddannelse
Den nye uddannelse er ikke kun et tilbud til personer fra andre brancher. Den kan også bruges som efteruddannelse for nuværende medarbejdere i speditionsvirksomheder, der har behov for, at flere kan mere inden for toldområdet.

- Den nye kortvarige uddannelse er bestemt også brugbar som efteruddannelse på toldområdet. Men den kan ikke erstatte tolddiplomuddannelsen, der går mere i dybden med toldopgaven, toldværdi, import-eksport og tarifering. Den nye korte uddannelse er altså en valgmulighed for de virksomheder, der kan klare sig med medarbejdere, som kun ved og kan det absolut mest nødvendige inden for toldområdet, siger Jakob Størling.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor tungvognskontrol: Nysynet sættevogn kunne ikke bremse

Fortsat trængsel på rastepladserne

Aalborg får tilladelse til forsøg med selvkørende busser

Kolding gør klar til afviklingen af erhvervshavnen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

9.048 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Branchen i oprør: Postnord-støtte er en hån

Online Avis Arkiv

TIP i nyt samarbejde med GLS

Katalog sendt på gaden: Se listen over sikkerhedskritiske fejl her

Postnord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Det kræver yderligere statsstøtte, hvis Postnord skal leve op til forpligtelser om udlevering af breve

Historisk vognmand på Fyn konkurs

Ung vognmand får bøde på 1 million

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Nu er det officielt: TIP og PEMA har samlet kræfterne

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Aarhus Havn sætter container-rekord

Danske Fragtmænd sparer årligt 45 tons papir

Med ét simpelt greb har Danske Fragtmænd elimineret spild for hvad der svarer til 400 træer om året

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

Banedanmarks direktør stopper

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Holbækmotorvejen lukker: Brofag kranes på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Specialfremstillet søjlesvingkran

Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til Stykgodscentret Skive A/S

Kroghejs med mange brugervenlige løsninger

PDF-scanning af ordrer

Fleet Complete Danmark flytter til nye kontorer i Ballerup

Er du usikker på, hvordan du skal gribe kemisk APV an?

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Ny Kel-Berg nedbygget sværlasttrailer til Midt-Trans ApS

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Prysmian lagerfører populære krankabler

KLC A/S åbningstider i julen

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

Send til en kollega

0.222