23948sdkhjf

Det haster med pladser til lastbiler

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Hvad vælger en chauffør, når valget står mellem en bøde for at placere lastbilen ulovligt ved en rasteplads eller overtræde køre/hviletiden?

Det var spørgsmålet i vinter, og det er kun blevet mere påtrængende i mellemtiden, kan man forstå på syv transportorganisationers fornyede appel om flere rastepladser til den stigende trafik med lastbiler.

- Vi forstår til fulde vognmænd og chauffører, der har svært ved at se den dybere mening i, at der skal betales 2.040 kroner til staten for ulovlig parkering, når det eneste alternativ i mange tilfælde er at overtræde reglerne om køre/hviletid, erklærer 3F, DTL, ITD, Danske Speditører, DI Transport, Dansk Erhverv og Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD).

For fem måneder skrev de syv til daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) og opfordrede til en snak om manglen på p-båse, afhjælpning her og nu samt langtidsparkering ved hjælp af privatfinansierede rastepladser.

Det var to måneder før folketingsvalget, som førte til regerings- og ministerskifte. I mellemtiden er intet sket, kan man forstå på de syvs henvendelse til transportminister Benny Engelbrecht.

Opfordringerne til ny minister
De har tre opfordringer til Benny Engelbrecht:

1) Et rammebeløb på finansloven til udvidelse og opgradering af rastepladser langs de danske motor- og landeveje.

Læs også: Minister revser branchen

2) En bred kreds af organisationer inden for transport og logistik snarest indbydes til en evaluering den manglende kapacitet af p-båse til lastbiler på motorvejsrastepladserne og egnetheden af, at rastepladser langs landevejene er blevet nedklassificeret i stort omfang. Videre skal drøftes dels forøgelse af kapaciteten her og nu, dels langtidsparkering ved hjælp af privatfinansierede rastepladser.

3) Rastepladser indgår i de kommende forhandlinger om en grøn mobilitetsplan.

Rastepladser gjort mindre anvendelige
De syv organisationer kritiserer, at investeringer i rastepladser og p-båse til lastbiler halter langt efter den kraftige vækst i lastbiltrafikken på motorvejsnettet.

132 rastepladser langs hovedlandevejene har fået fjernet toiletter, borde, bænke og skraldespande.

Samtidig er kontrollen øget rastepladserne langs motorvejene, som chauffører og vognmænd oplever som unødig nidkær, og parkeringsgebyrer er flerdoblet.

- Vognmænd og lastbilchauffører herhjemme følger sig i stigende grad stresset af, at det på grund af kapacitetsmangel kan være svært at finde en lovlig og egnet parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene og landevejene, når de lovpligtige hvil skal afholdes, erklærer de syv organisationer.

Mere om: rastepladser
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Historisk vognmand på Fyn konkurs

Ung vognmand får bøde på 1 million

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Nyhedsbrev

9.047 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu er det officielt: TIP og PEMA har samlet kræfterne

Online Avis Arkiv

Aftale om nye skraldevogne på plads

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Aarhus Havn sætter container-rekord

Poul Schou trimmer butikken: Gør klar til nye opkøb

Danske Fragtmænd sparer årligt 45 tons papir

Med ét simpelt greb har Danske Fragtmænd elimineret spild for hvad der svarer til 400 træer om året

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

Banedanmarks direktør stopper

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejde giver resultater

Holbækmotorvejen lukker: Brofag kranes på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Nu bliver trafiktavlerne på M3 endnu klogere

Nyt fra bestyrelser og direktioner

SDK Shipping køber Odense-selskab

Transportpolitik er igen på den europæiske dagsorden

Lastbilchauffør risikerer bøde efter tisse-uheld

Ballade om dyretransport: Chauffører får kæmpebøder for skjulte skader

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Murstenstang – findes det?

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

SAWO forsyner Munck Forsyningsledninger med ny opbygning

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Tvillingepar leveret til Stentransporten

JLM teknik fejrer julen med adventskonkurrence

Endnu en opbygning er færdig og leveret af SAWO

POP® blindnitter fra Titgemeyer

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Benny Rasmussen & Søn A/S

Ny partner til de lovpligtige eftersyn?

Send til en kollega

0.21