23948sdkhjf

Det haster med pladser til lastbiler

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Hvad vælger en chauffør, når valget står mellem en bøde for at placere lastbilen ulovligt ved en rasteplads eller overtræde køre/hviletiden?

Det var spørgsmålet i vinter, og det er kun blevet mere påtrængende i mellemtiden, kan man forstå på syv transportorganisationers fornyede appel om flere rastepladser til den stigende trafik med lastbiler.

- Vi forstår til fulde vognmænd og chauffører, der har svært ved at se den dybere mening i, at der skal betales 2.040 kroner til staten for ulovlig parkering, når det eneste alternativ i mange tilfælde er at overtræde reglerne om køre/hviletid, erklærer 3F, DTL, ITD, Danske Speditører, DI Transport, Dansk Erhverv og Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD).

For fem måneder skrev de syv til daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) og opfordrede til en snak om manglen på p-båse, afhjælpning her og nu samt langtidsparkering ved hjælp af privatfinansierede rastepladser.

Det var to måneder før folketingsvalget, som førte til regerings- og ministerskifte. I mellemtiden er intet sket, kan man forstå på de syvs henvendelse til transportminister Benny Engelbrecht.

Opfordringerne til ny minister
De har tre opfordringer til Benny Engelbrecht:

1) Et rammebeløb på finansloven til udvidelse og opgradering af rastepladser langs de danske motor- og landeveje.

Læs også: Minister revser branchen

2) En bred kreds af organisationer inden for transport og logistik snarest indbydes til en evaluering den manglende kapacitet af p-båse til lastbiler på motorvejsrastepladserne og egnetheden af, at rastepladser langs landevejene er blevet nedklassificeret i stort omfang. Videre skal drøftes dels forøgelse af kapaciteten her og nu, dels langtidsparkering ved hjælp af privatfinansierede rastepladser.

3) Rastepladser indgår i de kommende forhandlinger om en grøn mobilitetsplan.

Rastepladser gjort mindre anvendelige
De syv organisationer kritiserer, at investeringer i rastepladser og p-båse til lastbiler halter langt efter den kraftige vækst i lastbiltrafikken på motorvejsnettet.

132 rastepladser langs hovedlandevejene har fået fjernet toiletter, borde, bænke og skraldespande.

Samtidig er kontrollen øget rastepladserne langs motorvejene, som chauffører og vognmænd oplever som unødig nidkær, og parkeringsgebyrer er flerdoblet.

- Vognmænd og lastbilchauffører herhjemme følger sig i stigende grad stresset af, at det på grund af kapacitetsmangel kan være svært at finde en lovlig og egnet parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene og landevejene, når de lovpligtige hvil skal afholdes, erklærer de syv organisationer.

Mere om: rastepladser
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV har fået 47.000 kvm logistikcenter på bare 9 måneder

Postnord sælger dagligvarelogistikken

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 4 mio. kr. af overskuddet

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Nyhedsbrev

9.103 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Online Avis Arkiv

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

OK mærker stigende efterspørgsel på HVO

DK-Miljø opkøber vognmandsfirma med 100 år på bagen

Razzia denne uge: Lastbilchauffører er mest uopmærksomme i trafikken

DTL om håndholdt mobilsnak: - Vi vil ikke se det!

Trafiktung Københavner-bro er nedslidt: Skal renoveres for 36 mio. kr.

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

TIP Nordic fortsætter væksten

TIP Trailer nåde en milepæl i december. Over 10.000 trailere på leje i Norden!

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Grøn omstilling på vej

Lastbilsalget vil falde i 2020

Plus

Bagom Vestas-aftalen
Efter kæmpe transportaftale: - Det skader aldrig at have lidt ydmyghed

Vognmand løfter overskuddet over millionen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Kontrol: Polsk chauffør fanget med magnet og rod i fragtbrevene

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Direktør tilbage hos Nyscan

Plus

Jernbaneterminal til millioner ligger fortsat øde hen

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Pallemagasin taler med robotter

Næstved Havns næste direktør er fundet

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Vand på vejene er lige så farligt som is

Scania får ny salgschef

Afmatning i Nordens største havn

Danske Maritime sætter Brexit under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Har du et login til fyns-kran.dk?

Kel-Berg sværlasttrailer til Fredericia Shipping A/S

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Med få skridt kan du gøre en forskel

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Børge Skafte Transport & Spedition A/S nye Kel-Berg

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Produktnyhed fås kun hos Hans Følsgaard

Prysmian kabler installeret i Istanbuls nye Lufthavn

Vil du være en del af vores serviceteam?

Hvordan griber du leverandøraudits an?

Service af faldsikringsudstyr

Kel-Berg nedb. sværlasttrailer med udtræk til Ugilt Spær A/S

Load test af 110 tons løfteåg (VIDEO)

Kranfører Jim hejser byggematerialer

NOS A/S har eget riggerværksted

Forbilleder til fremtidens køkkener

Renovering af kædeblokke i vores offshore afdeling

Indkøring af kran fra KLC

Produktnyhed fra Hans Følsgaard

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Send til en kollega

0.187