23948sdkhjf

Det haster med pladser til lastbiler

Hvad vælger en chauffør, når valget står mellem en bøde for at placere lastbilen ulovligt ved en rasteplads eller overtræde køre/hviletiden?

Det var spørgsmålet i vinter, og det er kun blevet mere påtrængende i mellemtiden, kan man forstå på syv transportorganisationers fornyede appel om flere rastepladser til den stigende trafik med lastbiler.

- Vi forstår til fulde vognmænd og chauffører, der har svært ved at se den dybere mening i, at der skal betales 2.040 kroner til staten for ulovlig parkering, når det eneste alternativ i mange tilfælde er at overtræde reglerne om køre/hviletid, erklærer 3F, DTL, ITD, Danske Speditører, DI Transport, Dansk Erhverv og Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD).

For fem måneder skrev de syv til daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) og opfordrede til en snak om manglen på p-båse, afhjælpning her og nu samt langtidsparkering ved hjælp af privatfinansierede rastepladser.

Det var to måneder før folketingsvalget, som førte til regerings- og ministerskifte. I mellemtiden er intet sket, kan man forstå på de syvs henvendelse til transportminister Benny Engelbrecht.

Opfordringerne til ny minister
De har tre opfordringer til Benny Engelbrecht:

1) Et rammebeløb på finansloven til udvidelse og opgradering af rastepladser langs de danske motor- og landeveje.

Læs også: Minister revser branchen

2) En bred kreds af organisationer inden for transport og logistik snarest indbydes til en evaluering den manglende kapacitet af p-båse til lastbiler på motorvejsrastepladserne og egnetheden af, at rastepladser langs landevejene er blevet nedklassificeret i stort omfang. Videre skal drøftes dels forøgelse af kapaciteten her og nu, dels langtidsparkering ved hjælp af privatfinansierede rastepladser.

3) Rastepladser indgår i de kommende forhandlinger om en grøn mobilitetsplan.

Rastepladser gjort mindre anvendelige
De syv organisationer kritiserer, at investeringer i rastepladser og p-båse til lastbiler halter langt efter den kraftige vækst i lastbiltrafikken på motorvejsnettet.

132 rastepladser langs hovedlandevejene har fået fjernet toiletter, borde, bænke og skraldespande.

Samtidig er kontrollen øget rastepladserne langs motorvejene, som chauffører og vognmænd oplever som unødig nidkær, og parkeringsgebyrer er flerdoblet.

- Vognmænd og lastbilchauffører herhjemme følger sig i stigende grad stresset af, at det på grund af kapacitetsmangel kan være svært at finde en lovlig og egnet parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene og landevejene, når de lovpligtige hvil skal afholdes, erklærer de syv organisationer.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094