23948sdkhjf

Biodiesel er ikke bare biodiesel

På baggrund af de seneste ugers debat omkring manglende bæredygtig fornuft i at anvende biodiesel, specielt i forhold til nogle af de udfordringer, der er med de råvarer, som indgår i produktionen af drivmidlet, vil jeg gerne have lov at nuancerer debatten.

Biodiesel er ikke bare biodiesel. Der findes første og anden generations biodiesel. Anden generation biodiesel er pr. definition baseret på affaldsprodukter, som ellers ville være gået til spilde.

I Danmark er vi i den lidt specielle situation, at op mod 30 procent af den biodiesel, der anvendes til vejtransport, netop er anden generations biodiesel, som er baseret på ”veterinært risikomateriale” fra landbruget og slagterisektoren.

Denne biodiesel er altså baseret på et affaldsprodukt, som af veterinære årsager skal destrueres. Derfor er den bedste genanvendelsesmulighed at forædle det til et grønt alternativ til fossil diesel. Det vil sige, at den samtidig med at den fortrænger fossile drivmidler og udvindingen af disse, også sikrer genanvendelse af et affaldsprodukt.

Dansk landbrug danner derfor grundlaget for et grønt bidrag

I Danmark har Daka siden 2008 produceret anden generations biodiesel af fedtet fra det veterinære risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren. Det bliver til cirka 55 millioner liter anden generations biodiesel om året, hvilket udgør omkring to procent af det samlede forbrug af fossil diesel i den danske vejtransport.

Kun en del af løsningen
Når hovedingrediensen i anden generations biodiesel er et restprodukt fra landbrugets kødproduktion, er det selvfølgelige ikke muligt at udvide produktionen, så den kan imødekomme fremtidens efterspørgsel på mere vedvarende energikilder; men i en fremtid hvor der er brug for lagring af energi, som kan supplere vind og solenergi, er anden generations biodiesel et af de supplementer vi allerede har i dag.

Biodiesel baseret på fedt fra veterinært risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren giver en CO2-besparelse på godt 80 procent i forhold til fossil diesel, og vi skal i arbejdet med at opnå store CO2-reduktioner i de kommende år også huske, hvad vi allerede har, der virker.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078