23948sdkhjf

Biodiesel er ikke bare biodiesel

| Af Erik Fabricius Mansig, Business Unit Manager Daka | Tip redaktionen om en historie

På baggrund af de seneste ugers debat omkring manglende bæredygtig fornuft i at anvende biodiesel, specielt i forhold til nogle af de udfordringer, der er med de råvarer, som indgår i produktionen af drivmidlet, vil jeg gerne have lov at nuancerer debatten.

Biodiesel er ikke bare biodiesel. Der findes første og anden generations biodiesel. Anden generation biodiesel er pr. definition baseret på affaldsprodukter, som ellers ville være gået til spilde.

I Danmark er vi i den lidt specielle situation, at op mod 30 procent af den biodiesel, der anvendes til vejtransport, netop er anden generations biodiesel, som er baseret på ”veterinært risikomateriale” fra landbruget og slagterisektoren.

Denne biodiesel er altså baseret på et affaldsprodukt, som af veterinære årsager skal destrueres. Derfor er den bedste genanvendelsesmulighed at forædle det til et grønt alternativ til fossil diesel. Det vil sige, at den samtidig med at den fortrænger fossile drivmidler og udvindingen af disse, også sikrer genanvendelse af et affaldsprodukt.

Dansk landbrug danner derfor grundlaget for et grønt bidrag

I Danmark har Daka siden 2008 produceret anden generations biodiesel af fedtet fra det veterinære risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren. Det bliver til cirka 55 millioner liter anden generations biodiesel om året, hvilket udgør omkring to procent af det samlede forbrug af fossil diesel i den danske vejtransport.

Kun en del af løsningen
Når hovedingrediensen i anden generations biodiesel er et restprodukt fra landbrugets kødproduktion, er det selvfølgelige ikke muligt at udvide produktionen, så den kan imødekomme fremtidens efterspørgsel på mere vedvarende energikilder; men i en fremtid hvor der er brug for lagring af energi, som kan supplere vind og solenergi, er anden generations biodiesel et af de supplementer vi allerede har i dag.

Biodiesel baseret på fedt fra veterinært risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren giver en CO2-besparelse på godt 80 procent i forhold til fossil diesel, og vi skal i arbejdet med at opnå store CO2-reduktioner i de kommende år også huske, hvad vi allerede har, der virker.

Mere om: biodiesel | Daka
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

Test
Bag rattet på Volvos nye sparegris

Volvo Trucks er efter seks år vendt tilbage til turbocompound-princippet i deres motorstrategi med helt ny udvikling, som betyder bedre økonomi og mere trækkraft.

DSV har vippet Mærsk af tronen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

Nyhedsbrev

8.832 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Online Avis Arkiv

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Slamsugere gav rekord

J. Hvidtved Larsen realiserede en vækst på 36 procent sidste år. Omsætningen rundede en halv milliard kroner.

Nye hjælpere til godset

Her er de dyreste miljøzoner

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Satser på nyere brugte el-trucks

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Direktør stopper i NDI

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Ny specialistgruppe for krantransport

Danmark har mistet en erhvervshavn

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny projekttegner hos DS Flexhal

EasyWash bilvaskemaskine fra WashTec med Race-pakke

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

HF indgår nyt partnerskab

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Her er Mini Trans’ nye direktør

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

2 nye flotte Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til G.O. Trans A/S

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Sch...

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Send til en kollega

0.201