23948sdkhjf

Biodiesel er ikke bare biodiesel

| Af Erik Fabricius Mansig, Business Unit Manager Daka | Tip redaktionen om en historie

På baggrund af de seneste ugers debat omkring manglende bæredygtig fornuft i at anvende biodiesel, specielt i forhold til nogle af de udfordringer, der er med de råvarer, som indgår i produktionen af drivmidlet, vil jeg gerne have lov at nuancerer debatten.

Biodiesel er ikke bare biodiesel. Der findes første og anden generations biodiesel. Anden generation biodiesel er pr. definition baseret på affaldsprodukter, som ellers ville være gået til spilde.

I Danmark er vi i den lidt specielle situation, at op mod 30 procent af den biodiesel, der anvendes til vejtransport, netop er anden generations biodiesel, som er baseret på ”veterinært risikomateriale” fra landbruget og slagterisektoren.

Denne biodiesel er altså baseret på et affaldsprodukt, som af veterinære årsager skal destrueres. Derfor er den bedste genanvendelsesmulighed at forædle det til et grønt alternativ til fossil diesel. Det vil sige, at den samtidig med at den fortrænger fossile drivmidler og udvindingen af disse, også sikrer genanvendelse af et affaldsprodukt.

Dansk landbrug danner derfor grundlaget for et grønt bidrag

I Danmark har Daka siden 2008 produceret anden generations biodiesel af fedtet fra det veterinære risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren. Det bliver til cirka 55 millioner liter anden generations biodiesel om året, hvilket udgør omkring to procent af det samlede forbrug af fossil diesel i den danske vejtransport.

Kun en del af løsningen
Når hovedingrediensen i anden generations biodiesel er et restprodukt fra landbrugets kødproduktion, er det selvfølgelige ikke muligt at udvide produktionen, så den kan imødekomme fremtidens efterspørgsel på mere vedvarende energikilder; men i en fremtid hvor der er brug for lagring af energi, som kan supplere vind og solenergi, er anden generations biodiesel et af de supplementer vi allerede har i dag.

Biodiesel baseret på fedt fra veterinært risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren giver en CO2-besparelse på godt 80 procent i forhold til fossil diesel, og vi skal i arbejdet med at opnå store CO2-reduktioner i de kommende år også huske, hvad vi allerede har, der virker.

Mere om: biodiesel | Daka
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Hæderkronet vognmandsforretning solgt til Uglehøj Holding

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder

Nyhedsbrev

9.053 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

16 transportorganisationer slår i bordet med krav om aftale nu!

Online Avis Arkiv

Støtter 'Gadens Børn' med specialtrailere

EU-vejpakke kan sætte endeligt punktum for underbetalte lastbilchauffører

Tyvebander går målrettet efter lastbiler

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

November-salg er faldet - men samlet set stiger salg af lastbiler

Schenker bygger bro mellem Asien og Europa

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

Stor tungvognskontrol: Nysynet sættevogn kunne ikke bremse

Tungvognskontrol: Hjullås på flere udenlandske lastbiler

Fortsat trængsel på rastepladserne

Aalborg Havn bygger nye lagerhaller

Poul Schou lukker og slukker i Ejby efter 52 år

Aalborg får tilladelse til forsøg med selvkørende busser

Kolding gør klar til afviklingen af erhvervshavnen

TIP i nyt samarbejde med GLS

Branchen i oprør: Postnord-støtte er en hån

Postnord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Det kræver yderligere statsstøtte, hvis Postnord skal leve op til forpligtelser om udlevering af breve

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

NOS A/S tilbyder lodslejder

To nye Kel-Berg bokstrailere til Vognmand Susanne Henriksen

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

PDF-scanning af fakturaer

Vil du gøre 400+ erhvervsfolk selskab den 9. januar?

Containernet sikrer din last i alt slags vejr!

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Specialfremstillet søjlesvingkran

Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til Stykgodscentret Skive A/S

Kroghejs med mange brugervenlige løsninger

PDF-scanning af ordrer

Fleet Complete Danmark flytter til nye kontorer i Ballerup

Er du usikker på, hvordan du skal gribe kemisk APV an?

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Ny Kel-Berg nedbygget sværlasttrailer til Midt-Trans ApS

Send til en kollega

0.229