23948sdkhjf

Biodiesel er ikke bare biodiesel

| Af Erik Fabricius Mansig, Business Unit Manager Daka | Tip redaktionen om en historie

På baggrund af de seneste ugers debat omkring manglende bæredygtig fornuft i at anvende biodiesel, specielt i forhold til nogle af de udfordringer, der er med de råvarer, som indgår i produktionen af drivmidlet, vil jeg gerne have lov at nuancerer debatten.

Biodiesel er ikke bare biodiesel. Der findes første og anden generations biodiesel. Anden generation biodiesel er pr. definition baseret på affaldsprodukter, som ellers ville være gået til spilde.

I Danmark er vi i den lidt specielle situation, at op mod 30 procent af den biodiesel, der anvendes til vejtransport, netop er anden generations biodiesel, som er baseret på ”veterinært risikomateriale” fra landbruget og slagterisektoren.

Denne biodiesel er altså baseret på et affaldsprodukt, som af veterinære årsager skal destrueres. Derfor er den bedste genanvendelsesmulighed at forædle det til et grønt alternativ til fossil diesel. Det vil sige, at den samtidig med at den fortrænger fossile drivmidler og udvindingen af disse, også sikrer genanvendelse af et affaldsprodukt.

Dansk landbrug danner derfor grundlaget for et grønt bidrag

I Danmark har Daka siden 2008 produceret anden generations biodiesel af fedtet fra det veterinære risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren. Det bliver til cirka 55 millioner liter anden generations biodiesel om året, hvilket udgør omkring to procent af det samlede forbrug af fossil diesel i den danske vejtransport.

Kun en del af løsningen
Når hovedingrediensen i anden generations biodiesel er et restprodukt fra landbrugets kødproduktion, er det selvfølgelige ikke muligt at udvide produktionen, så den kan imødekomme fremtidens efterspørgsel på mere vedvarende energikilder; men i en fremtid hvor der er brug for lagring af energi, som kan supplere vind og solenergi, er anden generations biodiesel et af de supplementer vi allerede har i dag.

Biodiesel baseret på fedt fra veterinært risikomateriale fra landbrug og slagterisektoren giver en CO2-besparelse på godt 80 procent i forhold til fossil diesel, og vi skal i arbejdet med at opnå store CO2-reduktioner i de kommende år også huske, hvad vi allerede har, der virker.

Mere om: biodiesel | Daka
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

ADP ansætter ny udviklings-chef

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

DSV-direktør nomineret til årets leder

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Big boom i antallet af skader på lastbiler

Online Avis Arkiv

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Stærke kræfter til Leman

Nye leveringer

ITD kårer Årets Transportkommune: Se vinderne i din region

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

Go’ cocktail til Jesper Saaby

En ny Scania R 520 til vognmand Jesper Saaby i Solbjerg på Mors.

Udenlandske vognmænd fik bøder for manipulation

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Nye Incoterms-klausuler på vej

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Dekra udvider vognparken med 23 nye køretøjer

Tysk/fransk samarbejde med nordiske vognmænd er nu oppe at køre

Fem anholdt: H.P. Therkelsen afviser cabotagekørsel

Kæmpe bøde til svensk chauffør

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Johs. Søndergaard & Sønner

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Gunnar Nielsen, Aars A/S

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ballastkærre klar til hårdt arbejde hos Kranexpressen

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

To nye Kel-Berg 3 akslet bagtipkærre fra Lastas til Rørby Johansen A/S

Ny salgskonsulent hos IPW Systems

NOS A/S Forhandler BVA donkrafte

Salgskonsulent Dennis Bo Bank er tilbage hos Fyns Kran Udstyr

Bell hus fra KTR

Nyt kroghejs af typen Ultima leveret til Frede Andersen & Søn

Ajcon er klar til etape to i stort renoveringsprojekt hos Danish Crown i Ri...

Energiledelse - Er du klar til at konvertere ISO 50001:2011 til den nye ISO...

Send til en kollega

0.203