23948sdkhjf

Forventninger til vækst i transportbranchen på laveste niveau i fem år

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

PwC's 22. årlige Global CEO Survey viser, at kun 29 pct. af toplederne i transport- og logistikbranchen i år tror på vækst i egen virksomhed. Til sammenligning var det 45 pct. sidste år.

- Toplederne inden for transport og logistik er uden tvivl bekymrede for den geopolitisk uro og uventede politiske beslutninger, der i en årrække har udfordret erhvervslivet, og det smitter nu af på deres forventninger til væksten i egen virksomhed, fortæller Søren Ørjan Jensen, partner i PwC og ekspert i transport- og logistikbranchen.

Den faldende tro på vækst kan - foruden global usikkerhed - skyldes den digitale innovation, som både byder på udfordringer og muligheder for transport- og logistikbranchen i disse år.

- Aktørerne på markedet inden for transport og logistik, og herunder særligt startups, har i høj grad fået øjnene op for ny teknologi og måder at optimere og effektivisere processerne i forretningen på. Det er blandt andet teknologier, som automatiserer planlægningen og papirarbejdet eller konsoliderer leverancer på tværs af flere afsendere. Et eksempel er on-demand trucking, som gør det muligt for en chauffør at påtage sig leveringen af andre forsendelser, som er i netop det område, han selv kører i, fortæller Søren Ørjan Jensen.

Overlevelse på markedet kræver fornyelse og nytænkning
Den øgede digitale aktivitet og innovation i transport- og logistikbranchen kommer i høj grad til udtryk gennem en lang række startups, nye apps og venturekapital, og det påvirker branchen. Det er derfor afgørende, at toplederne i branchen er parate til at digitalisere strukturer og processer for at følge med konkurrenterne:

- Toplederne i branchen bør sætte fokus på, hvordan de konkret kan transformere deres forretningsmodeller, hvis ikke de allerede er digitale. Hvis ikke, de kommer på højde med den digitale udvikling, kan det blive meget svært at klare sig i branchen om ganske få år, da udviklingen går meget hurtig, siger Søren Ørjan Jensen.

Stort potentiale i Blockchain
En relativt ny teknologi, der ifølge PwC har et betydeligt potentiale for transport- og logistikbranchen, er blockchain. Denne kan øge både effektiviteten og fortjenesten ved at imødekomme flaskehalse i transport- og logistik-processerne, der ellers kan opstå på grund af manglende gennemsigtighed og bureaukrati:

- En udfordring i transport- og logistikbranchen er ofte at finde de nøjagtige placeringer af forsendelser, der er undervejs, hvilket gør det svært at optimere planlægning af leverancer eller give garanterede og specifikke leveringstider til kunden. Desuden følger en masse papirarbejde og dokumenter, som - hvis der opstår problemer i håndtering og arkivering af disse - kan forsinke en forsendelse flere dage, fortæller Søren Ørjan Jensen og fortsætter:

- Et blockchain-logistikprogram har potentialet til at eliminere de fleste af disse flaskehalse, fordi det kan tjene som en krypteret digital platform, der sporer forsendelsernes bevægelser fra lager til kunde og knytter dokumentation direkte til forsendelsen, når den ankommer til destinationen. Derudover kan blockchain automatisere processen med at styre toldprotokoller og betaling til underleverandører.

De rette talenter er altafgørende
For at kunne gribe momentum og være digital innovativ, er der behov for de rette talenter til at løfte denne opgave for virksomhederne. Dette er en udfordring i branchen lige nu, hvor over halvdelen (55 pct.) af toplederne angiver, at være bekymrede for, at kompetencegabet forhindrer dem i at udvikle sig innovativt:

- Mens 53 pct. af toplederne angiver, at har problemer med at opnå deres vækstmål på grund af mangel på de rette medarbejdere, angiver 49 pct., at samme problem forhindrer dem i at opsøge nye markedsmuligheder. Partnerskaber eller alliancer, der forbinder de etablerede virksomheder med startups og innovative teknologiideer, kan være en måde at rekruttere talenter på. Samtidig kan dette skabe grobund for implementeringen af den teknologi, der gør det muligt at følge med udviklingen i branchen og forbedre ydelser og services, udtaler Søren Ørjan Jensen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor tungvognskontrol: Nysynet sættevogn kunne ikke bremse

Fortsat trængsel på rastepladserne

Aalborg får tilladelse til forsøg med selvkørende busser

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Branchen i oprør: Postnord-støtte er en hån

Nyhedsbrev

9.048 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

TIP i nyt samarbejde med GLS

Online Avis Arkiv

Katalog sendt på gaden: Se listen over sikkerhedskritiske fejl her

Kolding gør klar til afviklingen af erhvervshavnen

Historisk vognmand på Fyn konkurs

Postnord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Det kræver yderligere statsstøtte, hvis Postnord skal leve op til forpligtelser om udlevering af breve

Ung vognmand får bøde på 1 million

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Nu er det officielt: TIP og PEMA har samlet kræfterne

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Aarhus Havn sætter container-rekord

Danske Fragtmænd sparer årligt 45 tons papir

Med ét simpelt greb har Danske Fragtmænd elimineret spild for hvad der svarer til 400 træer om året

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

Banedanmarks direktør stopper

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Holbækmotorvejen lukker: Brofag kranes på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Specialfremstillet søjlesvingkran

Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til Stykgodscentret Skive A/S

Kroghejs med mange brugervenlige løsninger

PDF-scanning af ordrer

Fleet Complete Danmark flytter til nye kontorer i Ballerup

Er du usikker på, hvordan du skal gribe kemisk APV an?

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Ny Kel-Berg nedbygget sværlasttrailer til Midt-Trans ApS

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Prysmian lagerfører populære krankabler

KLC A/S åbningstider i julen

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

Send til en kollega

0.249