23948sdkhjf

Forventninger til vækst i transportbranchen på laveste niveau i fem år

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

PwC's 22. årlige Global CEO Survey viser, at kun 29 pct. af toplederne i transport- og logistikbranchen i år tror på vækst i egen virksomhed. Til sammenligning var det 45 pct. sidste år.

- Toplederne inden for transport og logistik er uden tvivl bekymrede for den geopolitisk uro og uventede politiske beslutninger, der i en årrække har udfordret erhvervslivet, og det smitter nu af på deres forventninger til væksten i egen virksomhed, fortæller Søren Ørjan Jensen, partner i PwC og ekspert i transport- og logistikbranchen.

Den faldende tro på vækst kan - foruden global usikkerhed - skyldes den digitale innovation, som både byder på udfordringer og muligheder for transport- og logistikbranchen i disse år.

- Aktørerne på markedet inden for transport og logistik, og herunder særligt startups, har i høj grad fået øjnene op for ny teknologi og måder at optimere og effektivisere processerne i forretningen på. Det er blandt andet teknologier, som automatiserer planlægningen og papirarbejdet eller konsoliderer leverancer på tværs af flere afsendere. Et eksempel er on-demand trucking, som gør det muligt for en chauffør at påtage sig leveringen af andre forsendelser, som er i netop det område, han selv kører i, fortæller Søren Ørjan Jensen.

Overlevelse på markedet kræver fornyelse og nytænkning
Den øgede digitale aktivitet og innovation i transport- og logistikbranchen kommer i høj grad til udtryk gennem en lang række startups, nye apps og venturekapital, og det påvirker branchen. Det er derfor afgørende, at toplederne i branchen er parate til at digitalisere strukturer og processer for at følge med konkurrenterne:

- Toplederne i branchen bør sætte fokus på, hvordan de konkret kan transformere deres forretningsmodeller, hvis ikke de allerede er digitale. Hvis ikke, de kommer på højde med den digitale udvikling, kan det blive meget svært at klare sig i branchen om ganske få år, da udviklingen går meget hurtig, siger Søren Ørjan Jensen.

Stort potentiale i Blockchain
En relativt ny teknologi, der ifølge PwC har et betydeligt potentiale for transport- og logistikbranchen, er blockchain. Denne kan øge både effektiviteten og fortjenesten ved at imødekomme flaskehalse i transport- og logistik-processerne, der ellers kan opstå på grund af manglende gennemsigtighed og bureaukrati:

- En udfordring i transport- og logistikbranchen er ofte at finde de nøjagtige placeringer af forsendelser, der er undervejs, hvilket gør det svært at optimere planlægning af leverancer eller give garanterede og specifikke leveringstider til kunden. Desuden følger en masse papirarbejde og dokumenter, som - hvis der opstår problemer i håndtering og arkivering af disse - kan forsinke en forsendelse flere dage, fortæller Søren Ørjan Jensen og fortsætter:

- Et blockchain-logistikprogram har potentialet til at eliminere de fleste af disse flaskehalse, fordi det kan tjene som en krypteret digital platform, der sporer forsendelsernes bevægelser fra lager til kunde og knytter dokumentation direkte til forsendelsen, når den ankommer til destinationen. Derudover kan blockchain automatisere processen med at styre toldprotokoller og betaling til underleverandører.

De rette talenter er altafgørende
For at kunne gribe momentum og være digital innovativ, er der behov for de rette talenter til at løfte denne opgave for virksomhederne. Dette er en udfordring i branchen lige nu, hvor over halvdelen (55 pct.) af toplederne angiver, at være bekymrede for, at kompetencegabet forhindrer dem i at udvikle sig innovativt:

- Mens 53 pct. af toplederne angiver, at har problemer med at opnå deres vækstmål på grund af mangel på de rette medarbejdere, angiver 49 pct., at samme problem forhindrer dem i at opsøge nye markedsmuligheder. Partnerskaber eller alliancer, der forbinder de etablerede virksomheder med startups og innovative teknologiideer, kan være en måde at rekruttere talenter på. Samtidig kan dette skabe grobund for implementeringen af den teknologi, der gør det muligt at følge med udviklingen i branchen og forbedre ydelser og services, udtaler Søren Ørjan Jensen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Polsk lastbilchauffør gemte magnet i underbukserne

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Hæderkronet vognmandsforretning solgt til Uglehøj Holding

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Vejpakken er i hus: Huller i EU's transportregler lukkes efter langvarig strid

Nyhedsbrev

9.054 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Tyvebander går målrettet efter lastbiler

Online Avis Arkiv

DFDS udvider med logistikopkøb

Lindø tager nyt havneområde i brug

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Nye leveringer

EU-vejpakke kan sætte endeligt punktum for underbetalte lastbilchauffører

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

16 transportorganisationer slår i bordet med krav om aftale nu!

HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder

Støtter 'Gadens Børn' med specialtrailere

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

Poul Schou lukker og slukker i Ejby efter 52 år

Schenker bygger bro mellem Asien og Europa

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

November-salg er faldet - men samlet set stiger salg af lastbiler

Stor tungvognskontrol: Nysynet sættevogn kunne ikke bremse

Tungvognskontrol: Hjullås på flere udenlandske lastbiler

Aalborg Havn bygger nye lagerhaller

Fortsat trængsel på rastepladserne

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Encodere og slæberinge til Industri 4.0/IIoT

Brug boblefolie som emballage til indpakningen

VM Tarm kan nu holde styr på dine serviceeftersyn

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer til Vognmand Torben Bøgh ApS

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

NOS A/S tilbyder lodslejder

To nye Kel-Berg bokstrailere til Vognmand Susanne Henriksen

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

PDF-scanning af fakturaer

Vil du gøre 400+ erhvervsfolk selskab den 9. januar?

Containernet sikrer din last i alt slags vejr!

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Specialfremstillet søjlesvingkran

Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til Stykgodscentret Skive A/S

Send til en kollega

0.179