23948sdkhjf

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Med lidt planlægning kan også områder med lav kapacitet på elnettet bruge elbiler uden problemer, konkluderer DTU-forskere

Det er lidt af en myte, at elnettet ville bukke under, hvis de danske billister i stor stil skiftede til elbiler.

Når man kigger på tallene, er elnettet faktisk ikke en hindring for, at Danmark kunne få 1 million elbiler på vejen i 2030, konkluderer forskere fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, i et nyt videnskabeligt studie.

Det skriver ph.d.-studerende Anders Thingvad i en artikel i mediet Forskerzonen, der er en del af Videnskab.dk.

- Elnettet kan sagtens levere den nødvendige energimængde, hvis det foregår på tidspunkter, hvor der ikke allerede er maksimalt forbrug, skriver Anders Thingvad fra DTU Elektro i artiklen på Videnskab.dk.

I tidligere studier har forskere gået ud fra, at alle billister oplader deres biler på samme tid.

Men både data fra bilfabrikanten Nissan og de de danske transportmønstre peger på, at belastningen af elnettet er langt mere spredt ud over dagen.

Selv hvis man antager en 'worst case'-belastning af elnettet, hvor folk kun oplader hjemme, er det kun de steder i landet med lavest kapacitet, der ville få kortvarige problemer med overbelastning, hvis alle skiftede til elbil, konkluderer forskerne.

- Hvis man har forskellige elpriser i løbet af døgnet, kan man nudge folk til at oplade på de ’rigtige’ tidspunkter – det gør Radius eksempelvis allerede, skriver Anders Thingvad fra DTU Elektro i artiklen på Videnskab.dk.

Den samlede mængde strøm, som elbilerne skulle bruge, er heller ikke et uoverkommeligt problem for elnettet, skriver den danske forsker.

Hvis man skulle bruge strøm til al privat transport i Danmark, ville det medføre en stigning i det nationale elforbrug på 25 procent.

Selvom det er en stor stigning, er det faktisk sammenligneligt med den forventede stigning i strømforbruget på grund af de mange nye datacentre, der bliver etableret i Danmark.

- Tager vi højde for, at ikke alle oplader samtidig – og giver dem incitamenter til at lade på forskellige tidspunkter – er der altså intet til hinder for, at det nuværende danske elnet kan forsyne én million elbiler, som kun ville være 38 procent af de biler, vi har i dag, skriver Anders Thingvad fra DTU Elektro i artiklen på Videnskab.dk.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

TIP i nyt samarbejde med GLS

Katalog sendt på gaden: Se listen over sikkerhedskritiske fejl her

Branchen i oprør: Postnord-støtte er en hån

Postnord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Det kræver yderligere statsstøtte, hvis Postnord skal leve op til forpligtelser om udlevering af breve

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

9.046 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Historisk vognmand på Fyn konkurs

Online Avis Arkiv

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Ung vognmand får bøde på 1 million

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Nu er det officielt: TIP og PEMA har samlet kræfterne

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Aarhus Havn sætter container-rekord

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

Poul Schou trimmer butikken: Gør klar til nye opkøb

Danske Fragtmænd sparer årligt 45 tons papir

Med ét simpelt greb har Danske Fragtmænd elimineret spild for hvad der svarer til 400 træer om året

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

Banedanmarks direktør stopper

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejde giver resultater

Holbækmotorvejen lukker: Brofag kranes på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Transportpolitik er igen på den europæiske dagsorden

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Ny Kel-Berg nedbygget sværlasttrailer til Midt-Trans ApS

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Prysmian lagerfører populære krankabler

KLC A/S åbningstider i julen

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

SAWO forsyner Munck Forsyningsledninger med ny opbygning

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Tvillingepar leveret til Stentransporten

Send til en kollega

0.218