23948sdkhjf

Ny minister finder den grønne lup frem

Nye vej- og baneprojekter vil fremover også blive vurderet på, hvilken effekt de har på klimaet

Regeringens mål om at sænke udslippet af CO2 med 70 pct. kommer til at sætte spor i den investeringsplan for infrastruktur i 2021-2030, der bliver en af Benny Engelbrechts største opgaver som transportminister.

Infrastrukturplan

Den nye regering har annulleret den tidligere regerings og Dansk Folkepartis plan for 2021-2030. Hvilke statslige infrastrukturprojekter der skal prioriteres i perioden 2021-2030, skal besluttes i Folketinget i år og næste år

Tre eksisterende aftaler har fordelt midlerne siden 2009: ”Aftale om grøn transportpolitik” samt ”Togfonden” og ”Bedre og billigere kollektiv trafik”

- Når man skal i gang med at beslutte indholdet i en infrastrukturplan, skal der også være noget, der understøtter regeringens målsætning om, at vi skal nedbringe udledningen med 70 pct. i 2030 i forhold til niveauet i 1990. Det er den grønne ambition, jeg skal arbejde på baggrund af, og min hovedmission er at gøre transportministeriet til et grønt ministerium. Derfor skal udledningen selvfølgelig være en del af det beslutningsgrundlag, der ligger til grund for infrastrukturplan, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Grøn lup på alle projekter
Derfor skal alle de projekter, som der i spil til den store investeringsplan, ikke bare skal analyseres ud fra et trængselsperspektiv og samfundsøkonomisk perspektiv. De skal nu også måles på, hvilket aftryk de sætter på CO2-udledningen.

- Vi vil kigge på, hvad den klimamæssige konsekvens ved de enkelte infrastrukturprojekter er, siger ministeren.

Det betyder dog ikke, at alle trafikmilliarderne skal gå til cykelstier og eldrevne jernbaner.

- Det er i virkeligheden mere komplekst. Det er ikke sådan, at jeg synes tog er vigtigere end biler og lastbiler, og cykler er vigtigere end tog. Tingene hænger sammen. Man kan ikke bare sige, at asfalt er sort. Der skal også være veje i fremtiden, som bilerne - og gerne elbilerne - kan køre på.

Læs resten af interviewet med transportministeren hos vores søstermedie Licitationen - Byggeriets Dagblad (kræver login)

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125