23948sdkhjf

Rulleskøjter skal flytte 940 ton tung turistattraktion

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

I dag begynder forberedelserne til flytningen af Rubjerg Knude Fyr, der er tæt på at skylle i Vesterhavet

Det er ikke en helt almindelig opgave, som murermester Kjeld Pedersen fra Lønstrup Murerforretning onsdag tager fat på.

Her begynder forberedelserne til flytningen af Rubjerg Knude Fyr - det ikoniske fyrtårn i Nordvestjylland, som hvert år tiltrækker 250.000 besøgende.

Det 23 meter høje fyrtårn på kanten til Vesterhavet risikerer at blive ædt af havets bølger inden for få år.

Derfor er der udtænkt en snedig flytteplan, som den lokale murermester står i spidsen for at udføre.

Og selv om alles øjne er rettet mod den 59-årige murermester, sover han roligt om natten.

- Jeg har arbejdet med det her projekt i to og et halvt år, og jeg har fået dygtige folk til at hjælpe med at håndtere opgaven. Så jo, jeg sover roligt om natten, siger Kjeld Pedersen.

Selve flytningen af fyret finder sted i uge 43, men forinden skal der blandt andet lægges kraftige køreplader ud til de tunge entreprenørmaskiner.

Inden fyrtårnet flyttes, graves fundamentet fri fra sandet og forstærkes. 

Derefter løftes tårnet op og placeres på otte hjul, hvorefter det trilles hen til den nye beliggenhed.

- Det er en slags rulleskøjter, fyret får på. Men det er altså ikke Inliner-rulleskøjter for børn, vi taler om her, griner Kjeld Pedersen.

De otte hjul har hver monteret en donkraft, der kan løfte op til 160 ton.

Murermesteren er ikke betænkelig ved, om bygningsværket kan holde til at blive flyttet. 

Bygningen fra 1899 er ifølge murermesteren en "fantastisk stærk konstruktion".

Bekymringen går mest på, om det løse sand kan volde problemer.

- Vejret kan blive en modspiller, hvis det stormer. Det er løst sand, der skal bære vægten. 

- Så sandet skal jo blive der og ikke blæse væk under de køreplader, vi lægger ud, siger Kjeld Pedersen.

Det er en risikabel manøvre, og der er ingen garanti for, at det går godt, understreger han.

- Jeg tror fuldt og fast på, at vi kan udføre opgaven. Men der er en risiko, en kalkuleret risiko, og det fremgår også af kontrakten med Hjørring Kommune.

- Men hvis vi ikke gør noget, så er alternativet jo, at fyret falder i havet, siger Kjeld Pedersen.

Eksperter vurderer, at flytningen af fyret vil forlænge levetiden for det 120 år gamle fyr med ekstra 40 år.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Polsk lastbilchauffør gemte magnet i underbukserne

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Hæderkronet vognmandsforretning solgt til Uglehøj Holding

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Tyvebander går målrettet efter lastbiler

Nyhedsbrev

9.054 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Vejpakken er i hus: Huller i EU's transportregler lukkes efter langvarig strid

Online Avis Arkiv

DFDS udvider med logistikopkøb

Lindø tager nyt havneområde i brug

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Nye leveringer

EU-vejpakke kan sætte endeligt punktum for underbetalte lastbilchauffører

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

Støtter 'Gadens Børn' med specialtrailere

16 transportorganisationer slår i bordet med krav om aftale nu!

HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

Poul Schou lukker og slukker i Ejby efter 52 år

Schenker bygger bro mellem Asien og Europa

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

November-salg er faldet - men samlet set stiger salg af lastbiler

Stor tungvognskontrol: Nysynet sættevogn kunne ikke bremse

Tungvognskontrol: Hjullås på flere udenlandske lastbiler

Fortsat trængsel på rastepladserne

Aalborg Havn bygger nye lagerhaller

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

To nye Kel-Berg 3 aks. tipkærrer til Poul Schou A/S

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Encodere og slæberinge til Industri 4.0/IIoT

Brug boblefolie som emballage til indpakningen

VM Tarm kan nu holde styr på dine serviceeftersyn

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer til Vognmand Torben Bøgh ApS

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

NOS A/S tilbyder lodslejder

To nye Kel-Berg bokstrailere til Vognmand Susanne Henriksen

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

PDF-scanning af fakturaer

Vil du gøre 400+ erhvervsfolk selskab den 9. januar?

Containernet sikrer din last i alt slags vejr!

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Specialfremstillet søjlesvingkran

Send til en kollega

0.238