23948sdkhjf

Roadshow er fortsat et hit blandt de unge

520 skoler og mere end 25.000 elever har haft besøg af godstransportbranchens specialdesignede Volvo-truck, siden den indtog de danske landeveje i august 2016.

Når den store lastbil ruller ind på folkeskoler, efterskoler, produktionsskoler og erhvervsskoler rundt om i landet, er det til stor glæde for de unge. Det har 3F, ATL og DTL-A erfaret siden de første gang for 3 år siden lancerede roadshowet.

Roadshowet inviterer indenfor i lastbilen og fortæller, hvad der skal til for at blive en del af transportbranchen. Her kan de unge blandt andet møde en chaufførlærling samt prøvekøre en tur i lastbil-simulatoren, hvilket alt sammen vækker begejstring hos eleverne.

- De unge synes det er sjovt og spændende at få besøg af lastbilen, og det giver en masse kendskab til godstransportbranchen, også for dem som allerede er afklaret med, hvad de skal efter 9.-10. klasse. Det er håndgribeligt i modsætning til at lære om faget inde i klasselokalet. De unge kan i stedet få lov til at komme indenfor og køre en tur i lastbilen, hvilket giver dem en rigtig god oplevelse, siger Magnus Købke, der er projektchef i Transportens Udviklingsfond, som sammen med Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond (GUU) står bag roadshowet.

De to fonde drives i fællesskab af 3F, ATL og DTL-A.

Fakta: Om "Job i transport"

I regi af Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond er 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL og DTL-A gået sammen om kampagnen "Job i transport", der skal forbedre godstransportbranchens image og tiltrække flere til branchen.

Derudover har kampagnen fokus på at fastholde branchens nuværende medarbejdere samt tiltrække ledige og samfundsgrupper, som i dag er underrepræsenteret i branchen. Det gælder for eksempel kvinder og nydanskere.

Baggrunden for roadshowet er manglen på arbejdskraft i transportbranchen, og blot i år 2019 vil der være brug for op imod 2.500 nye chauffører. Derfor har 3F, ATL og DTL-A siden august 2015 kørt image- og rekrutteringskampagnen "Job i transport", som roadshowet er en del af.

Transport er for alle
Det er et bevidst valg, at roadshowet ikke kun lægger vejen forbi produktionsskoler og tekniske skoler, hvor mange af eleverne i forvejen er sporet ind på en erhversfaglig uddannelsesvej. Langt størstedelen af de skoler, lastbilen besøger, er folkeskoler og efterskoler, hvor roadshowet forsøger at gøre de unge interesserede i en uddannelse inden for transport - også dem, der måske havde tænkt, at de skulle på gymnasiet. Roadshowet bliver generelt mødt med stor nysgerrighed af eleverne.

- Både elever, lærere, ledelse og UU-vejledere bliver positivt overrasket, når jeg er ude og fortælle om, hvad godstransportbranchen indebærer. For eksempel at der er mulighed for efteruddannelse som disponent, som gør at man kan gå fra at arbejde som chauffør til at være mellemleder i en virksomhed. Eleverne synes samtidig også, at det lyder fedt med den frihed, som man har som chauffør, hvor der ikke sidder en chef og kigger én over skulderen, fortæller Heine Schultz, der er konsulent i Job i Transport og kører Volvo-trucken under størstedelen af roadshowet.

Roadshowet fortsætter i de kommende år
Roadshowets popularitet har resulteret i, at lastbilen fortsætter sin succesfulde køretur gennem landet, og køreplanen er netop blevet forlænget til at fortsætte i de kommende år. Ud over nye stop på ruten, er der også stor efterspørgsel hos skoler, der ønsker at få besøg af roadshowet igen.

- Den stigende interesse fra år til år fortæller os, at skolerne synes, det er en succes. Vi har nogle skoler, som vi skal besøge for fjerde gang, og her i efteråret 2019 skal vi besøge 85 skoler rundt om i landet, fortæller projektchef Magnus Købke.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Nye leveringer

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Online Avis Arkiv

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

HC Container præsterer største overskud i otte år

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

Send til en kollega

0.172