23948sdkhjf

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

Transportkoncernen Mærsk har leveret bedre resultater i 2019, hvor sidste års underskud er vendt til et plus.


Resultatet er forbedret, da Mærsk har haft lidt flere containere på sine skibe at fragte rundt på verdenshavene og samtidig har fået lidt højere priser for det.

Samtidig har Mærsk været bedre til at følge tidsplanerne og haft et lavere forbrug af brændstof. Det har sænket omkostningerne.

Samlet viste Mærsks resultat i andet kvartal et overskud på 1020 millioner kroner.

Det er en forbedring fra et underskud på 213 millioner kroner i samme periode sidste år. Det viser selskabets regnskab, der er offentliggjort torsdag.

Ifølge aktieanalytiker Mikkel Emil Jensen fra Sydbank har Mærsk haft godt styr på sin forretning.

- Mærsk er ude at bruge færre penge per container. Der er ganske enkelt bedre kontrol over omkostningerne, og det gør, at selskabet leverer bedre end forventet indtjening, siger han.

Mærsks omsætning ligger til gengæld stort set uændret i andet kvartal på 64,2 milliarder kroner.

Den flade udvikling skyldes blandt andet, at selskabet har solgt nogle tørlast- og tankskibe, som det fik med i handlen, da det i 2017 købte det store tyske rederi Hamburg Süd.

Mærsk har i andet kvartal fragtet 3,45 millioner 40-fods-containere på verdenshavene, hvilket er 1,4 procent flere end i samme periode året før.

Dermed har Mærsk tabt terræn til konkurrenterne, der i snit flyttede 2,0 procent flere.

- Mærsk mister lidt markedsandele i øjeblikket, men selskabet har også givet udtryk for, at det ikke længere har som hovedprioritet at vokse mere end konkurrenterne, men har fokus på indtjeningen, siger Mikkel Emil Jensen.

Selv om Mærsk melder om bedre resultater i andet kvartal, varsler selskabet dog et mere usikkert marked fremover.

Koncernen nævner en afmatning i den globale økonomi og handelskrigen mellem USA og Kina. Det kan betyde, at der er færre varer at fragte rundt i verden for Mærsk.

Indtil videre får det dog ikke Mærsk til at ændre sine forventninger til 2019.

Koncernen sigter fortsat efter et driftsoverskud på omkring fem milliarder dollar.

Det svarer til 33,3 milliarder kroner. Efter de første seks måneder af 2019 er Mærsk lidt over halvvejs til at indfri det mål.

- Vi fastholder forventningerne for helåret, alt imens makroøkonomien i verden fortsætter med at være forbundet med store usikkerheder, siger administrerende direktør Søren Skou i en kommentar til regnskabet.

Handelskrigen kan ifølge Mærsk potentielt reducere den samlede containerfragt i verden med 0,5 procent i år og 1,0 procent næste år.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ung vognmand får bøde på 1 million

Historisk vognmand på Fyn konkurs

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Nyhedsbrev

9.049 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu er det officielt: TIP og PEMA har samlet kræfterne

Online Avis Arkiv

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Aarhus Havn sætter container-rekord

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Banedanmarks direktør stopper

Poul Schou trimmer butikken: Gør klar til nye opkøb

Danske Fragtmænd sparer årligt 45 tons papir

Med ét simpelt greb har Danske Fragtmænd elimineret spild for hvad der svarer til 400 træer om året

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejde giver resultater

Holbækmotorvejen lukker: Brofag kranes på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Nu bliver trafiktavlerne på M3 endnu klogere

Nyt fra bestyrelser og direktioner

SDK Shipping køber Odense-selskab

Transportpolitik er igen på den europæiske dagsorden

Ballade om dyretransport: Chauffører får kæmpebøder for skjulte skader

Lastbilchauffør risikerer bøde efter tisse-uheld

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Prysmian lagerfører populære krankabler

KLC A/S åbningstider i julen

Murstenstang – findes det?

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

SAWO forsyner Munck Forsyningsledninger med ny opbygning

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Tvillingepar leveret til Stentransporten

JLM teknik fejrer julen med adventskonkurrence

Endnu en opbygning er færdig og leveret af SAWO

Send til en kollega

0.209