23948sdkhjf

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

Transportkoncernen Mærsk har leveret bedre resultater i 2019, hvor sidste års underskud er vendt til et plus.


Resultatet er forbedret, da Mærsk har haft lidt flere containere på sine skibe at fragte rundt på verdenshavene og samtidig har fået lidt højere priser for det.

Samtidig har Mærsk været bedre til at følge tidsplanerne og haft et lavere forbrug af brændstof. Det har sænket omkostningerne.

Samlet viste Mærsks resultat i andet kvartal et overskud på 1020 millioner kroner.

Det er en forbedring fra et underskud på 213 millioner kroner i samme periode sidste år. Det viser selskabets regnskab, der er offentliggjort torsdag.

Ifølge aktieanalytiker Mikkel Emil Jensen fra Sydbank har Mærsk haft godt styr på sin forretning.

- Mærsk er ude at bruge færre penge per container. Der er ganske enkelt bedre kontrol over omkostningerne, og det gør, at selskabet leverer bedre end forventet indtjening, siger han.

Mærsks omsætning ligger til gengæld stort set uændret i andet kvartal på 64,2 milliarder kroner.

Den flade udvikling skyldes blandt andet, at selskabet har solgt nogle tørlast- og tankskibe, som det fik med i handlen, da det i 2017 købte det store tyske rederi Hamburg Süd.

Mærsk har i andet kvartal fragtet 3,45 millioner 40-fods-containere på verdenshavene, hvilket er 1,4 procent flere end i samme periode året før.

Dermed har Mærsk tabt terræn til konkurrenterne, der i snit flyttede 2,0 procent flere.

- Mærsk mister lidt markedsandele i øjeblikket, men selskabet har også givet udtryk for, at det ikke længere har som hovedprioritet at vokse mere end konkurrenterne, men har fokus på indtjeningen, siger Mikkel Emil Jensen.

Selv om Mærsk melder om bedre resultater i andet kvartal, varsler selskabet dog et mere usikkert marked fremover.

Koncernen nævner en afmatning i den globale økonomi og handelskrigen mellem USA og Kina. Det kan betyde, at der er færre varer at fragte rundt i verden for Mærsk.

Indtil videre får det dog ikke Mærsk til at ændre sine forventninger til 2019.

Koncernen sigter fortsat efter et driftsoverskud på omkring fem milliarder dollar.

Det svarer til 33,3 milliarder kroner. Efter de første seks måneder af 2019 er Mærsk lidt over halvvejs til at indfri det mål.

- Vi fastholder forventningerne for helåret, alt imens makroøkonomien i verden fortsætter med at være forbundet med store usikkerheder, siger administrerende direktør Søren Skou i en kommentar til regnskabet.

Handelskrigen kan ifølge Mærsk potentielt reducere den samlede containerfragt i verden med 0,5 procent i år og 1,0 procent næste år.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

DSV har vippet Mærsk af tronen

Test
Bag rattet på Volvos nye sparegris

Volvo Trucks er efter seks år vendt tilbage til turbocompound-princippet i deres motorstrategi med helt ny udvikling, som betyder bedre økonomi og mere trækkraft.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

Nyhedsbrev

8.832 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Online Avis Arkiv

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Slamsugere gav rekord

J. Hvidtved Larsen realiserede en vækst på 36 procent sidste år. Omsætningen rundede en halv milliard kroner.

Nye hjælpere til godset

Her er de dyreste miljøzoner

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Satser på nyere brugte el-trucks

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Direktør stopper i NDI

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Danmark har mistet en erhvervshavn

Førerløse truck løser flaskehalsene

Ny specialistgruppe for krantransport

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny projekttegner hos DS Flexhal

EasyWash bilvaskemaskine fra WashTec med Race-pakke

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

HF indgår nyt partnerskab

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Her er Mini Trans’ nye direktør

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

2 nye flotte Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til G.O. Trans A/S

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Sch...

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Send til en kollega

0.259