23948sdkhjf

Vejprojekter bør fremskyndes

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Trængslen på vejene stiger, tog og busser fungerer ikke optimalt. Derfor er der brug for at fremskynde de store vej-, jernbane- og broprojekter – ikke at forsinke dem yderligere.

Det mener Dansk Byggeri, som reagerer på transportminister Benny Engelbrechts udmelding om, at alle projekter om ny infrastruktur skal regnes igennem igen for konsekvenser for klimaet. Derfor vil det tage længere tid at udarbejde en ny investeringsplan for infrastrukturen frem mod 2030.

- Det er den forkerte vej at gå, siger Henrik Friis, der er branchedirektør i Dansk Byggeri.

- Et smidigt arbejdsmarked fungerer kun, hvis virksomhederne har mulighed for at tiltrække de rette medarbejdere, som kan pendle mellem hjem og arbejde. Trængsel sætter en effektiv stopper for mobiliteten i samfundet og dermed muligheder for at få ledige stillinger besat, mener han.

- Det betyder også, at transport bliver dyrere transport og logistik bliver dårligere for virksomhederne.

Læs også: Håndværkere fritages for køre-hviletidsregler

- I sidste ende går det ud over vækst og beskæftigelse, hvis vi ikke får udbygget og vedligeholdt infrastrukturen bedre og hurtigere, siger Henrik Friis.

Trængsel koster milliarder
Vejdirektoratet kortlagde i foråret den samlede trængsel på vejene og dokumenterede, at danskerne spilder, hvad der svarer til 60.000 fuldtidsstillinger, fordi det er langsommeligt og besværligt at komme frem. Det koster samfundet 24 milliarder kroner om året - og situationen bliver værre og værre. Trængslen på vejene stiger fire-fem procent hvert år.

Forsinkelser i togtrafikken koster samfundet 2,4 milliarder kroner om året.

Regningen bliver bare større
- Jo længere vi venter, jo større bliver regningen, siger Henrik Friis.

- Alle projekter – uanset om det er veje, jernbaner, broer, tunneller, nye stationer, cykelstier eller initiativer til bedre trafiksikkerhed og støjbekæmpelse - er allerede gennemregnet og analyseret på kryds og tværs.

Friis mener ikke, at der er modsætninger mellem en moderne og velbygget infrastruktur og klimaet. Tværtimod kan en effektiv infrastruktur med den nødvendige kapacitet sikre de bedste transportsystemer, der mindsker CO2-udledningen.

- Omstillingen af transportsystemerne kræver blandt andet udfasning af dieselkøretøjer og ikke mindst omstilling af jernbanen, så den bliver mere attraktiv for passagererne. Det er langt vigtigere end at udskyde den helt nødvendige udbygning af infrastrukturen, som i sidste ende kommer til at koste os vækst og velstand, slutter branchedirektøren.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Direktør stopper i NDI

Satser på nyere brugte el-trucks

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Online Avis Arkiv

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Ny specialistgruppe for krantransport

Danmark har mistet en erhvervshavn

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

HMF: - Ventetiden skal ned

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Ros til transportministeren for at investere i veje

ITD opruster på digitalisering

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod ...

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Send til en kollega

0.19