23948sdkhjf

Vejprojekter bør fremskyndes

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Trængslen på vejene stiger, tog og busser fungerer ikke optimalt. Derfor er der brug for at fremskynde de store vej-, jernbane- og broprojekter – ikke at forsinke dem yderligere.

Det mener Dansk Byggeri, som reagerer på transportminister Benny Engelbrechts udmelding om, at alle projekter om ny infrastruktur skal regnes igennem igen for konsekvenser for klimaet. Derfor vil det tage længere tid at udarbejde en ny investeringsplan for infrastrukturen frem mod 2030.

- Det er den forkerte vej at gå, siger Henrik Friis, der er branchedirektør i Dansk Byggeri.

- Et smidigt arbejdsmarked fungerer kun, hvis virksomhederne har mulighed for at tiltrække de rette medarbejdere, som kan pendle mellem hjem og arbejde. Trængsel sætter en effektiv stopper for mobiliteten i samfundet og dermed muligheder for at få ledige stillinger besat, mener han.

- Det betyder også, at transport bliver dyrere transport og logistik bliver dårligere for virksomhederne.

Læs også: Vognbaner skal være smallere

- I sidste ende går det ud over vækst og beskæftigelse, hvis vi ikke får udbygget og vedligeholdt infrastrukturen bedre og hurtigere, siger Henrik Friis.

Trængsel koster milliarder
Vejdirektoratet kortlagde i foråret den samlede trængsel på vejene og dokumenterede, at danskerne spilder, hvad der svarer til 60.000 fuldtidsstillinger, fordi det er langsommeligt og besværligt at komme frem. Det koster samfundet 24 milliarder kroner om året - og situationen bliver værre og værre. Trængslen på vejene stiger fire-fem procent hvert år.

Forsinkelser i togtrafikken koster samfundet 2,4 milliarder kroner om året.

Regningen bliver bare større
- Jo længere vi venter, jo større bliver regningen, siger Henrik Friis.

- Alle projekter – uanset om det er veje, jernbaner, broer, tunneller, nye stationer, cykelstier eller initiativer til bedre trafiksikkerhed og støjbekæmpelse - er allerede gennemregnet og analyseret på kryds og tværs.

Friis mener ikke, at der er modsætninger mellem en moderne og velbygget infrastruktur og klimaet. Tværtimod kan en effektiv infrastruktur med den nødvendige kapacitet sikre de bedste transportsystemer, der mindsker CO2-udledningen.

- Omstillingen af transportsystemerne kræver blandt andet udfasning af dieselkøretøjer og ikke mindst omstilling af jernbanen, så den bliver mere attraktiv for passagererne. Det er langt vigtigere end at udskyde den helt nødvendige udbygning af infrastrukturen, som i sidste ende kommer til at koste os vækst og velstand, slutter branchedirektøren.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

TIP i nyt samarbejde med GLS

Katalog sendt på gaden: Se listen over sikkerhedskritiske fejl her

Historisk vognmand på Fyn konkurs

Branchen i oprør: Postnord-støtte er en hån

Postnord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Det kræver yderligere statsstøtte, hvis Postnord skal leve op til forpligtelser om udlevering af breve

Nyhedsbrev

9.046 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Ung vognmand får bøde på 1 million

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Nu er det officielt: TIP og PEMA har samlet kræfterne

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Aarhus Havn sætter container-rekord

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

Poul Schou trimmer butikken: Gør klar til nye opkøb

Danske Fragtmænd sparer årligt 45 tons papir

Med ét simpelt greb har Danske Fragtmænd elimineret spild for hvad der svarer til 400 træer om året

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

Banedanmarks direktør stopper

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejde giver resultater

Holbækmotorvejen lukker: Brofag kranes på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Transportpolitik er igen på den europæiske dagsorden

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Ny Kel-Berg nedbygget sværlasttrailer til Midt-Trans ApS

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Prysmian lagerfører populære krankabler

KLC A/S åbningstider i julen

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

SAWO forsyner Munck Forsyningsledninger med ny opbygning

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Tvillingepar leveret til Stentransporten

Send til en kollega

0.239