23948sdkhjf

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

For Cecilie Kongerslev starter arbejdsdagen mellem klokken 4.00 og 5.30. Heldigvis er der ikke længere end en halv meter fra, hvor hun sover, til hvor hun arbejder i førerhuset i sin Volvo. Bag rattet i den store lastbil kører hun det meste af dagen mellem Helsingborg i Sverige og biogasanlæg i hele Danmark med jernklorid i tanken. Den 24-årige fredericianer er i lære som chauffør i transportvirksomheden Dantra A/S. Uddannelsen tager treogethalvt år, og hun elsker livet som chauffør.

– Alt ved jobbet er spændende! Jeg har kontrollen over en stor lastbil, ansvaret for at godset kommer sikkert frem og ikke mindst, at tidsplanen holder. Det sætter selvfølgelig store krav til mine evner til at tilrettelægge arbejdsugen og opretholde et fornuftigt flow. Samtidig er det afslappende, at der ikke er en, der fortæller mig, hvad jeg skal gøre hele tiden, siger Cecilie Kongerslev.

Fra mandag til fredag bor hun i sin lastbil og har så weekenderne til at være sammen med venner og familie.

En ukendt branche med muligheder
Der er dog ganske få unge i almindelighed og kvinder i særdeleshed, der vælger samme uddannelsesvej som Cecilie Kongerslev. Mellem én og to procent af alle danske chauffører er kvinder. Til sammenligning udgør kvinder 15 procent af chaufførerne i Sverige.

Branchen vurderer selv, at Danmark vil mangle 2500 chauffører om få år, og derfor har Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Uddannelses- og Udviklingsfond nu nedsat en task force, der skal komme med konkrete ideer til, hvordan man får flere kvinder til at blive chauffører.

– Den helt store udfordring er, at chaufførbranchen desværre er forholdsvist ukendt. I en rangering af 99 erhverv efter prestige ligger vi chauffører nummer 11 fra bunden. Og det er ærgerligt. Dels for samfundet, da chauffører er uundværlige i et fungerende erhvervsliv, men også for de unge, som per automatik afskriver en ellers spændende uddannelse og en karriere, der byder på udfordringer og hvor to dage aldrig er ens, mener Bent Levring, der er transportleder i Dantra A/S.

120 nye fædre
Cecilie Kongerslev vidste fra begyndelsen, at hun med sit karrierevalg trådte ind i en verden, hvor kvinder er et særsyn. I halvandet år har hun dog kun oplevet positiv respons på den baggrund.

– Jeg havde aldrig gættet, at der fulgte 120 nye fædre med, da jeg skrev under på uddannelseskontrakten. Alle mine kolleger er så søde og er fra dag ét kommet med masser af fif og tricks. Jeg tager det hele med og skriver alle guldkornene ned i en notesbog, forklarer Cecilie Kongerslev, og uddyber:

– Jeg vil påstå, at alle kvinder kan fungere som chauffører i en virksomhed som Dantra. Selvom jeg er den eneste kvinde, føler jeg mig fuldstændig som en del af kliken, når vi sidder og snakker over walkien. Der er et supergodt sammenhold chauffører imellem, både internt i Dantra og med chauffører fra andre virksomheder, som jeg møder på jobbet. Hvis vi kunne nedbryde fordommene, er jeg sikker på, at mange flere kvinder vil have det på samme måde som jeg.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Vognmandsfirma fylder 100 år

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

To DAF til Pagh Transport

Nyhedsbrev

Transportfirma åbner egne tankstationer

Online Avis Arkiv

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Bygger kæmpe energifabrik

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Ingen lov om spejl-kameraer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Nyt om navne

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Arla kører på GTL

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Dekra opkøber 16 synshaller

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Send til en kollega

0.193