23948sdkhjf

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

For Cecilie Kongerslev starter arbejdsdagen mellem klokken 4.00 og 5.30. Heldigvis er der ikke længere end en halv meter fra, hvor hun sover, til hvor hun arbejder i førerhuset i sin Volvo. Bag rattet i den store lastbil kører hun det meste af dagen mellem Helsingborg i Sverige og biogasanlæg i hele Danmark med jernklorid i tanken. Den 24-årige fredericianer er i lære som chauffør i transportvirksomheden Dantra A/S. Uddannelsen tager treogethalvt år, og hun elsker livet som chauffør.

– Alt ved jobbet er spændende! Jeg har kontrollen over en stor lastbil, ansvaret for at godset kommer sikkert frem og ikke mindst, at tidsplanen holder. Det sætter selvfølgelig store krav til mine evner til at tilrettelægge arbejdsugen og opretholde et fornuftigt flow. Samtidig er det afslappende, at der ikke er en, der fortæller mig, hvad jeg skal gøre hele tiden, siger Cecilie Kongerslev.

Fra mandag til fredag bor hun i sin lastbil og har så weekenderne til at være sammen med venner og familie.

En ukendt branche med muligheder
Der er dog ganske få unge i almindelighed og kvinder i særdeleshed, der vælger samme uddannelsesvej som Cecilie Kongerslev. Mellem én og to procent af alle danske chauffører er kvinder. Til sammenligning udgør kvinder 15 procent af chaufførerne i Sverige.

Branchen vurderer selv, at Danmark vil mangle 2500 chauffører om få år, og derfor har Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Uddannelses- og Udviklingsfond nu nedsat en task force, der skal komme med konkrete ideer til, hvordan man får flere kvinder til at blive chauffører.

– Den helt store udfordring er, at chaufførbranchen desværre er forholdsvist ukendt. I en rangering af 99 erhverv efter prestige ligger vi chauffører nummer 11 fra bunden. Og det er ærgerligt. Dels for samfundet, da chauffører er uundværlige i et fungerende erhvervsliv, men også for de unge, som per automatik afskriver en ellers spændende uddannelse og en karriere, der byder på udfordringer og hvor to dage aldrig er ens, mener Bent Levring, der er transportleder i Dantra A/S.

120 nye fædre
Cecilie Kongerslev vidste fra begyndelsen, at hun med sit karrierevalg trådte ind i en verden, hvor kvinder er et særsyn. I halvandet år har hun dog kun oplevet positiv respons på den baggrund.

– Jeg havde aldrig gættet, at der fulgte 120 nye fædre med, da jeg skrev under på uddannelseskontrakten. Alle mine kolleger er så søde og er fra dag ét kommet med masser af fif og tricks. Jeg tager det hele med og skriver alle guldkornene ned i en notesbog, forklarer Cecilie Kongerslev, og uddyber:

– Jeg vil påstå, at alle kvinder kan fungere som chauffører i en virksomhed som Dantra. Selvom jeg er den eneste kvinde, føler jeg mig fuldstændig som en del af kliken, når vi sidder og snakker over walkien. Der er et supergodt sammenhold chauffører imellem, både internt i Dantra og med chauffører fra andre virksomheder, som jeg møder på jobbet. Hvis vi kunne nedbryde fordommene, er jeg sikker på, at mange flere kvinder vil have det på samme måde som jeg.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Nyhedsbrev

9.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Online Avis Arkiv

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.156