23948sdkhjf

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et nyt lovforslag fra boligminister Kaare Dybvad (S)  skal gøre det muligt at stille krav om etablering af – eller forberedelse til etablering af – ladestandere ved bygninger. Lovændringen skal sikre, at der etableres eller kan etableres ladestandere til elbiler i forbindelse med nybyggeri samt ved ombygninger og eksisterende bygninger med større parkeringspladser. Dermed gøres ladestandere til elbiler til en obligatorisk del af nye bygninger og mange større eksisterende bygninger.

Hos brancheorganisationen Tekniq Arbejdsgiverne er der tilfredshed med, at ministeren styrker opladningsmulighederne for elbiler. En stor del af den bestående bygningsmasse omfattes imidlertid ikke af reglerne, hvilket er et problem.

- Der er tale om en såkaldt minimumsimplementering af EU’s bestemmelser på området, og lovforslaget er derfor ikke særligt ambitiøst. Alt, også regeringens egne udmeldinger, peger i retning af, at salget af elbiler skal stige eksplosivt de kommende år. Det er bestemt også en nødvendighed, hvis regeringen vil leve op til sin egen målsætning om 70 procents CO2-reduktion i 2030, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør hos Tekniq Arbejdsgiverne, som repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

- Skal det lykkes, skal det være attraktivt at investere i en elbil. Og det kræver, at der bliver langt bedre adgang til ladestandere, end der er lagt op til med lovforslaget. En vurdering fra Ea Energianalyse peger eksempelvis på, at der skal være cirka én ladestander per elbil, og dér er vi altså langt fra målet, siger Simon O. Rasmussen.

Lovforslaget gør det muligt at fastsætte regler for alt nybyggeri, bygninger der ikke er beboelsesbygninger med mere end 20 parkeringspladser samt ved ombygninger af bygninger med mindst 10 parkeringspladser.

Hos Tekniq Arbejdsgiverne ærgrer man sig over, at lovforslaget ikke omfatter alle bygninger.

- Behovet for at oplade elbiler er ens, uanset om man bor eller arbejder i en bygning med mange eller få parkeringspladser. Derfor er det uhensigtsmæssigt at begrænse reguleringskravene til de største byggerier, siger Simon O. Rasmussen og uddyber:

- Lovforslaget lægger også op til at udskyde kravene for eksisterende bygninger til 2025 – men det er inkonsekvent og mangler sammenhæng med regeringens egne ambitioner på området. Derfor er det vigtigt, at lovforslaget strammes op og bidrager mere aktivt til at sætte tempo på etableringen af en ladeinfrastruktur for elbiler i Danmark, siger Simon O. Rasmussen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Vognmandsfirma fylder 100 år

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

To DAF til Pagh Transport

Nyhedsbrev

Transportfirma åbner egne tankstationer

Online Avis Arkiv

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Bygger kæmpe energifabrik

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Ingen lov om spejl-kameraer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Nyt om navne

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Arla kører på GTL

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Dekra opkøber 16 synshaller

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Send til en kollega

0.195