23948sdkhjf

Slamsugere gav rekord

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

J. Hvidtved Larsen realiserede en vækst på 36 procent sidste år. Omsætningen rundede en halv milliard kroner.

Den mere end 100 år gamle slamsugerproducent J. Hvidtved Larsen med hovedkontor i Silkeborg har i høj grad haft vind i sejlene de senere år.

Et opkøb af den schweiziske koncern Bucher Industries i 2016 har medført store investeringer, nye markeder, et opgraderet service set-up og fuld styrke på salget. Det har resulteret i en flot milepæl for den globale, men lokalt forankrede slamsugerproducent i Silkeborg.



Årsregnskabet for 2018 er netop offentliggjort, og dykker man ned i rapporten, er der spændende tal at finde. I 2018 realiserede J. Hvidtved Larsen Group en vækst i omsætningen på 36 procent. Omsætningen landede på 530 millioner kroner, og det er den højeste omsætning i virksomhedens over 100 år lange historie.

Årsresultat efter skat landede på godt syv millioner kroner i 2018 efter et nul-resultat året før. Virksomheden har formået at få udtrykt en del af væksten i bundlinjen også. Syv millioner kroner lyder ikke af meget, men Hvidtved Larsens CFO, Brian Dysted, er tilfreds.

- Det skal ses i lyset af, at vi har investeret meget i at omstille vores produktion, øge vores kapacitet, uddanne mennesker og styrke vores organisation. Hvis vi havde været kortsigtet resultatorienteret, så kunne vi godt have leveret et bedre resultat; men vi valgte at geninvestere i vores organisation. Vi har større forventninger til resultatet i 2019, siger Brian Dysted.

- Vi har investeret meget i at gøre os klar til fremtiden og komme ud på de globale markeder. Vi vil være en mere strømlinet produktionsvirksomhed, så vi kan udnytte de muligheder, vi har, som en del af en stor schweizisk industrikoncern, der er repræsenteret over hele verden.

Læs også: Danske slamsugere indtager USA

Enorm vækst
Transportmagasinet: En vækst på 36 procent er meget stor. Hvordan har I kunnet præstere det?

- Den rekordhøje omsætning skyldes flere ting, forklarer Brian Dysted. Året startede ud med en stærk ordrebog, som satte en basis for væksten. Dertil har vi løbende oplevet en flot ordreindgang, som sammen med en forøgelse af kapaciteten gjorde det muligt at realisere en flot vækst.

- Væksten har også sammenhæng til vores markedsmæssige aktiviteter. Vi har i mange år være succesrige i Skandinavien og i dele af Storbritannien; men vi har nu investeret eftertrykkeligt i salgskanalerne og været i stand til at øge salget både på de traditionelle markeder, men også vækste på de nye markeder som USA, Australien og Asien.

Målrettet vækst
- Væksten har været målrettet, fortsætter Brian Dysted.

- Vi har et succesfuldt koncept, men vi havde et begrænset marked. Da det schweiziske selskab købte Hvidtved i 2016, besluttede man sig for at udnytte det globale potentiale.

Læs også: Slamsuger-producent venter markant vækst

- Det har naturligvis været krævende for os. En ting er at øge salgskanalerne, noget andet er at kunne øge produktionskapaciteten.

- Det specielle ved Hvidtved Larsen, er, at vi ikke er en produktionsvirksomhed med fokus på maskiner. Vi leverer et håndværk med specialiseret svejsearbejde og samlearbejde. Vores ressource er ikke maskiner, men mennesker.

- Når vi skal øge vores kapacitet, handler det om at ansætte nogle dygtige medarbejdere og have styr på vores dokumentation, arbejdsinstruktioner og tekniske support, så nye medarbejdere kan læres op i at bygge en slamsuger.

Transportmagasinet: Hvordan er produktionsapparatet udvidet?

- Ud over den fysiske plads handler det som nævnt om at øge vores dokumentationsniveau, vores tekniske dokumentation og vores instruktionsniveau, så vi har kunnet øge antallet af medarbejdere.

Læs også: Slamsugere gav rekordhøj omsætning

- Vi har også i en periode kørt med flerholdsskift, hvilket vi aldrig tidligere har kunnet gøre. Når den smed, som arbejdede på at bygge en slamsuger, gik hjem om aftenen, var det kun ham, der vidste, hvor langt han var kommet. Så det har vi fået lavet om på ved hjælp af dokumentationen.

- Vi har også standardiseret dele af vores produktsortimentet. Det er modulopbygget, som gør det nemmere at arbejde i flerholdsskift.

- Det er dog vigtigt at sige, at vores produktsortiment stadig indeholder specialbyggede biler, der designes og bygges i tæt samarbejde med kunden og kundens ønsker. Den form for kundespecifik produktion har vi stadig. Til vores kunder i USA, Storbritannien og Australien har vi fokus på kunne standardisere vores slamsugeranlæg og tilbyde nogle varianter og moduler, som kan tilpasses behovene hos de enkelte kunder.

- Vores flow-produktion kører der, hvor vi har en højere volumen og gentagne produktioner; men en stor del af produktionen er stadig opbygning af specialbiler primært til det skandinaviske marked.

Læs også: J. Hvidtved Larsen-boss skifter til Højbjerg Maskinfabrik

Stadig i Danmark
Produktionen og udviklingen af slamsugere foregår stadig i Danmark, understreger Brian Dysted. Han har tidligere arbejdet hos en møbelproducent, hvor det var relativt nemt at flytte maskinerne til Østeuropa.

- Hvidtved Larsens kapacitet er mennesker. Deres tekniske kunnen er en kernekompetence for os. Det at samle en slamsuger er en kernekompetence for os, og vores ejere anerkender, at denne viden ligger i Silkeborg.

- Selvfølgelig er der dele af en slamsuger som for eksempel stålkomponenter, som vi i flere år har outsourcet. Mange stålkomponenter kommer fra Østeuropa, ligesom dele af selve slamsugertanken bliver svejst i Østeuropa.

- Vi har stadig svejsearbejde i Danmark på de specialiserede biler, men der hvor det er standard, sigter vi på outsourcing til Østeuropa for at kunne være konkurrencedygtige. Der er det den tekniske opbygning, samling af bilerne, der sker i Danmark. Det er kernekompetencen.

Læs også: J. Hvidtved Larsen forventer vækst i 2015

Transportmagasinet: Også når I sender en slamsuger til USA?

- Ja, slamsugere til USA bliver samlet i Danmark og sendt til USA. Inden for det seneste halve år har vi implementeret et nyt koncept. Tidligere fik vi sendt de amerikanske lastbiler her til Silkeborg og byggede et slamsugeranlæg ovenpå. Nu bygger vi slamsugeranlægget på en ladvogn uden chassiset og transporterer det til Nordamerika, hvor vi har en samlefabrik i North Carolina hos et søsterselskab, som så monterer det på et amerikansk chassis derovre.

- Det er et koncept, som vi også arbejder med til Kina og på sigt også til Australien, slutter Brian Dysted.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtfirma kvitter smøgerne: Alle medarbejdere skal stoppe med at ryge

ITD lukker ned for forsikringer i udlandet

Ministeren stiller skarpt på udfasning af benzin- og dieselbiler

Fremtidens Chauffør
2500 chauffører søges: Jobmesser til kamp mod chaufførmangel

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Fremtidens Chauffør
Flere bliver uddannet til chauffør

Online Avis Arkiv

Højteknologisk brandbil rykker ud til lastbilbrande på Storebælt

Scania Danmark-direktør fejrer kvart århundrede

Lastbilrazzia gav masser af bøder og sigtelser

Test: Ny Renault Trafic

Renaults største nyhed i år på varebilssiden er den nye Trafic, der får helt ny og mere smidig 2-liters motor i stedet for forgængerens 1,6 liter.

Effer-kran er klar til at arbejde i Hedensted

Vognmandssøn er nu havnedirektør

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Dækbranchens temadag

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Godstransport stiger fortsat

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Lærlingens vej til at køre varebil

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Sådan virker Volvos turbo-compound

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

To nye Kel-Berg 4 akslet 37 m3 tiptrailere leveret til Kurt Holm & Sønner

Sidste chance for Early Bird-rabat på Nohrcons udbudskonferencer! Bliv klogere på udbudsreglerne

Kom til demodag med Hikoki hos JNF Momentum

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Lastas har leveret fire nye Kel-Berg 2 akslet city bokstrailere til Thortrans Randers A/S

RCS Remote - For mange anvendelser

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Ny kran/hejs opbygning til Knud Gade A/S

Mini Trans’ vogneftersyn er et kvalitetsstempel

Ny kærre til entreprenør i Tønder

Du er ved at blive snydt!

Titgemeyer Skandinavien udstiller igen på HI messen

Stevnhoved ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger med lang bogie

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Send til en kollega

0.336