23948sdkhjf

Sådan virker Volvos turbo-compound

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Turbo-compound har haft en lang og lidt - ja, turbulent - historie hos Volvo. Det er omkring 15 år siden, at Volvo introducerede den første gang, men den var svær at styre og fungerede ikke optimalt. Desuden var der bøvl med nogle patenter, fordi det ikke var Volvo selv, der havde udviklet turbo-compounden. Så den blev lagt på hylden.

Nu er den tilbage, og Volvo har allerede solgt de første eksemplarer til danske vognmænd her fra uge 23, så de første erfaringer med den er ved at komme ind.



- Vi har set nogle rigtig fine brændstoftal, siger Claus Jensen, der er produktchef hos Volvo Trucks.

- Turboladeren bruges til at lave ladeluft og få mere luft ind i motoren.Turbo-compounden bruges til at genanvende energien i udstødningsgassen, forklarer Claus Jensen.

Transportmagasinet: Hvad er forskellen på en turbolader og en turbo-compound?

- Turbo-compounden er mekanisk i kontakt med krumtapakslen. Jo mere udstødningsgas, der er til rådighed, des mere energi kan man udnytte fra udstødningsgassen i form af bevægelsesenergi, der bliver overført til krumtapakslen. På den måde vinder man de procenter, man nu kan, ud af udstødningsenergien.

Transportmagasinet: Kan man kalde det klimavenligt?

- Ja, det kan man vel godt, svarer Claus Jensen. Man kan genbruge noget energi, som ellers ville gå tabt i udstødningsgassen.

Derfor fungerer den nu
Årsagen til at turbo compounden er så velfungerende nu, er at Volvo har sin I-Shift gearkasse.

- Vi kan bedre styre hastigheden på turbo-compound-enheden, forklarer Claus Jensen.

Manuel gearkasse
- En af udfordringerne i gamle dage, var at man havde en manuel gearkasse. Hvis du gearede ned og fik for mange omdrejninger, var den ikke så stabil, som den skal være. Det styrer man elektronisk i dag.

- Desuden har vi udført nogle forbedringer på konstruktionen. Den er designet bedre, så vi mener selv, at vi har en velfungerende motor, som giver en stor brændstofbesparelse.

En tillægspris
Transportmagasinet: Er motoren dyrere?

- Ja, der er en tillægspris, hvis man vælger en motor med turbo-compound.

- Vi laver en beregning sammen med vognmanden af, hvor mange kilometer han kører om året, og hvor stor investeringen er. Som tommelfingerregel siger vi, at man skal køre omkring 120.000 km om året. Derfor er den typisk beregnet til fjerntransport.

- I Danmark har vi mange 3-akslede trækkere i en 60 ton-kombination. I sådanne tilfælde behøver man ikke køre så langt, fordi man bruger mere brændstof og kan få en procentvis større besparelse med en turbo-compound motor.

- Med turbo-compound motoren kan vi køre med nogle hårdere gearinger, fordi momentkurven er højere. Man får bedre trækkraft, fordi man har større moment, men man får også lavere omdrejningstal og mindre støj i førerhuset. Så der er faktisk flere fordele ved denne teknologi, slutter Claus Jensen.

Mere om: turbo compount
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tungvognskontrol afslørede flere ulovlige hvil

Efter mange uheld: Opbygninger omgås reglerne

Endelig: Nu har politiet afsluttet efterforskning mod Kurt Beier-firma

Ny Iveco-lastbil på Danmarks-tour

Ivecos S-Way skal på et landsdækkende roadshow her i december

Her er Årets Lastbil i Europa

Nyhedsbrev

9.034 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

Online Avis Arkiv

Voldsom vejvrede: Chauffør i følgebil truet med kniv

Proshop ruster sig til Black Friday

Dansk trafikalarm vil udvide til Sydeuropa

Vognmænd med varebiler får store bøder

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

Ny kampagne skal få bilister til at tænde baglygterne

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

Ugens grin: Langsom død

800 meter længere pr. liter

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

Ny og mere bæredygtig Scania

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

Hiab udvider garantien

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny 95 tm Effer kran samt Nopa ballast kærre

Specialfremstillet coil løfter

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til ITS Danmark A/S

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Bæredygtighed og verdensmålene

Nielsen Trucking har købt ny Moffett medbringertruck

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Datakrav til transportørerne

Vintertip: Undgå at porten står unødig åben med autoluk

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Skal i løfte non-stop?

Spændelement for glatte aksler og rør

Send til en kollega

0.306