23948sdkhjf

Sådan virker Volvos turbo-compound

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Turbo-compound har haft en lang og lidt - ja, turbulent - historie hos Volvo. Det er omkring 15 år siden, at Volvo introducerede den første gang, men den var svær at styre og fungerede ikke optimalt. Desuden var der bøvl med nogle patenter, fordi det ikke var Volvo selv, der havde udviklet turbo-compounden. Så den blev lagt på hylden.

Nu er den tilbage, og Volvo har allerede solgt de første eksemplarer til danske vognmænd her fra uge 23, så de første erfaringer med den er ved at komme ind.



- Vi har set nogle rigtig fine brændstoftal, siger Claus Jensen, der er produktchef hos Volvo Trucks.

- Turboladeren bruges til at lave ladeluft og få mere luft ind i motoren.Turbo-compounden bruges til at genanvende energien i udstødningsgassen, forklarer Claus Jensen.

Transportmagasinet: Hvad er forskellen på en turbolader og en turbo-compound?

- Turbo-compounden er mekanisk i kontakt med krumtapakslen. Jo mere udstødningsgas, der er til rådighed, des mere energi kan man udnytte fra udstødningsgassen i form af bevægelsesenergi, der bliver overført til krumtapakslen. På den måde vinder man de procenter, man nu kan, ud af udstødningsenergien.

Transportmagasinet: Kan man kalde det klimavenligt?

- Ja, det kan man vel godt, svarer Claus Jensen. Man kan genbruge noget energi, som ellers ville gå tabt i udstødningsgassen.

Derfor fungerer den nu
Årsagen til at turbo compounden er så velfungerende nu, er at Volvo har sin I-Shift gearkasse.

- Vi kan bedre styre hastigheden på turbo-compound-enheden, forklarer Claus Jensen.

Manuel gearkasse
- En af udfordringerne i gamle dage, var at man havde en manuel gearkasse. Hvis du gearede ned og fik for mange omdrejninger, var den ikke så stabil, som den skal være. Det styrer man elektronisk i dag.

- Desuden har vi udført nogle forbedringer på konstruktionen. Den er designet bedre, så vi mener selv, at vi har en velfungerende motor, som giver en stor brændstofbesparelse.

En tillægspris
Transportmagasinet: Er motoren dyrere?

- Ja, der er en tillægspris, hvis man vælger en motor med turbo-compound.

- Vi laver en beregning sammen med vognmanden af, hvor mange kilometer han kører om året, og hvor stor investeringen er. Som tommelfingerregel siger vi, at man skal køre omkring 120.000 km om året. Derfor er den typisk beregnet til fjerntransport.

- I Danmark har vi mange 3-akslede trækkere i en 60 ton-kombination. I sådanne tilfælde behøver man ikke køre så langt, fordi man bruger mere brændstof og kan få en procentvis større besparelse med en turbo-compound motor.

- Med turbo-compound motoren kan vi køre med nogle hårdere gearinger, fordi momentkurven er højere. Man får bedre trækkraft, fordi man har større moment, men man får også lavere omdrejningstal og mindre støj i førerhuset. Så der er faktisk flere fordele ved denne teknologi, slutter Claus Jensen.

Mere om: turbo compount
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandssøn er nu havnedirektør

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Dækbranchens temadag

Nyhedsbrev

Godstransport stiger fortsat

Online Avis Arkiv

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Lærlingens vej til at køre varebil

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye havnekajer på en halv kilometer

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Nye leveringer

Kort om navne

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Skive Køletransport investerer massivt

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Sådan virker Volvos turbo-compound

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Kor...

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Send til en kollega

0.194