23948sdkhjf

Bag rattet på Volvos nye sparegris

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Volvo Trucks er efter seks år vendt tilbage til turbocompound-princippet i deres motorstrategi med helt ny udvikling, som betyder bedre økonomi og mere trækkraft.

I 2013 droppede Volvo Trucks turbocompound-teknologien i deres motorer; men nu er systemet tilbage i D13 TC-motoren, som skal markedsføres parallelt med D13 motoren.

D13 TC er forfinet med ny stempeludformning og en række andre ændringer, der samlet betyder syv procent bedre brændstoføkonomi, og som også øger gennemsnitshastigheden. Besparelsen på syv procent kommer for fire procents vedkommende fra motoren selv og for tre procent fra software.



Det er selvfølgelig lidt i forhold til besparelsen på 30 pct. i Volvos meget aerodynamiske koncept-lastbil - men dog yderligere et skridt på vejen.

Besparelsen på syv pct. handler jo også om andet end lastbilen - og især om chaufførens kørselsmønster, men det er dog blevet lettere at køre økonomisk med forbedret pedal-respons. Det viser omfattende tests hos bl.a. flådekunder.

De nye turbocompoundmotorer får miljømæssig hjælp fra et EGR system, der sikrer en tilsætning på kun fem pct. AdBlue - en besparelse på op til tre pct.

Fire teststrækninger
Vi har prøvet de opdaterede Volvo FH-lastbiler, der tilbydes med 460- og 500 hk, på fire forskellige strækninger i området mellem Borås og Eksjö nær Jönköping i Sverige - fra kuperede landevejsstrækninger til motorveje.

Læs også: Miljø-deklaration på lastbiler

Vi kan melde om en virkelig forbedring, hvis vi alene taler trækkraft - bl.a. med en længere og helt flad momentkurve, som betyder færre gearskift i automatgearkassen - og dermed med smidig kørsel og lavere støjniveau.

Vi fik mulighed for såvel at prøve den nye Turbocompound-udgaver med 460- og 500 hk og de opdaterede eSCR udgaver, som opfylder de seneste miljøkrav Euro 6 D. Testflåden bestod af 12 lastbiler, så det nøjagtigt passede til de deltagende journalister.

Fokus på langtur
Især 500 hk TC udgaven bød på ekstra power ved lavere omdrejninger. Volvo Trucks har især haft fokus på langtursvognmænd med snit på 120.000 km om året - og som vil spare mere brændstof jo længere de kører.

Efterspørgslen efter transport i hele Europa vokser, og lastvognene dækker stadig længere afstande. Samtidig står vognmændene over for stigende dieselpriser, der sætter pres på rentabiliteten.

Læs også: Ny elektrisk Volvo skal samle skrald i Hamborg

Ved at udnytte den overskydende varme og energi giver Turbocompound enheden mere kraft til krumtapakslen og dermed højere moment ved lavere omdrejningstal. Det betyder, at den kører mere støjsvagt, fordi omdrejningstallet er lavere på trods af det høje moment.

Mange forbedringer
Hele konceptet er samlet i "I Save" princippet - og en del af Volvos "Our Fuel Journey" koncept.

Herunder optimeret "I See", hvor lastbilen også via kortdata fra skyen kan se vejforløbet fremad og agere efter det. Det er hvad der i branchen også kendes som predictive cruise control.

Dertil kommer opdaterede bagaksler med mindre friktion, tomgangsstop, I-Cruise med I-Roll - som er Volvos intelligente fartpilot kombineret med friløbsfunktionen I-Roll, som også sparer brændstof. Vi skal også nævne servostyringspumpe med variabel slagvolumen og desuden slukker motoren automatisk efter to et halvt minuts tomgang.

Læs også: Volvo opgraderer motorer

Mere effektiv forbrænding
Strategien til den nye motorteknologi er lagt af den kendte strategichef for motorudvikling, Mats Franzén, som forud for landevejstesten gennemgik de nye motorer.

"Motorerne er ikke mindst spændende med ny-udformede stempler, der er bølgeformede på toppen, så varmen styres ind mod cylinderens midte og væk fra cylindervæggen, hvor energi kan gå tabt i form af varme. Nu styres flammerne ind mod cylinderens midte, så man opnår en mere effektiv forbrænding, så man mister mindre energi som varme," siger Matz Franzén, der har arbejdet 35 år hos Volvo Trucks.

Ekstra 300 Nm
Den varme udstødningsgas bruges til at drive turboen, så der kommer mere luft ind i motoren - og desuden drive en ekstra turbo i udstødningsgassen, som overfører kræfterne via tandhjul til krumtapakslen.

Det er det, som kaldes turbocompound enheden. Effekten er en forøgelse af drejningsmomentet med 300 Nm.

Turbocompound-udgaverne har været i produktion siden begyndelsen af juni - og de første biler er netop leveret til danske kunder. 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ministeren stiller skarpt på udfasning af benzin- og dieselbiler

Højteknologisk brandbil rykker ud til lastbilbrande på Storebælt

Scania Danmark-direktør fejrer kvart århundrede

Test: Ny Renault Trafic

Renaults største nyhed i år på varebilssiden er den nye Trafic, der får helt ny og mere smidig 2-liters motor i stedet for forgængerens 1,6 liter.

Effer-kran er klar til at arbejde i Hedensted

Nyhedsbrev

Dækbranchens temadag

Online Avis Arkiv

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Nye leveringer

Skiftedag i Volvos marketing

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Skive Køletransport investerer massivt

Trailer støtter hjemløse børn

Fanget i kontrol med 33 lovovertrædelser: Fik bøde på over 100.000 kr.

VIDEO: Spektakulært broløft i Høje-Taastrup

Magda skabte fokus på trafiksikkerhed

TEST: Den nye Iveco S-Way

Kæmpeordre til Vandborg

Falck har bestilt 138 redningsbiler hos MAN. Vandborg Karosserifabrik er i fuld gang med at bygge og levere dem. De skal leveres hen over de næste par år.

Super-Scania til Grønland

Stor tungvognskontrol på Aarhus Havn

Verden rundt med slamsugere

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Sådan virker Volvos turbo-compound

Robotter skal arbejde udendørs

Nye hjælpere til godset

Direktør stopper i NDI

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Ny sælger hos HEMA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

To nye Kel-Berg 4 akslet 37 m3 tiptrailere leveret til Kurt Holm & Sønner

Sidste chance for Early Bird-rabat på Nohrcons udbudskonferencer! Bliv klogere på udbudsreglerne

Kom til demodag med Hikoki hos JNF Momentum

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Lastas har leveret fire nye Kel-Berg 2 akslet city bokstrailere til Thortrans Randers A/S

RCS Remote - For mange anvendelser

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Ny kran/hejs opbygning til Knud Gade A/S

Mini Trans’ vogneftersyn er et kvalitetsstempel

Ny kærre til entreprenør i Tønder

Du er ved at blive snydt!

Titgemeyer Skandinavien udstiller igen på HI messen

Stevnhoved ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger med lang bogie

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Send til en kollega

0.226