23948sdkhjf

Bag rattet på Volvos nye sparegris

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Volvo Trucks er efter seks år vendt tilbage til turbocompound-princippet i deres motorstrategi med helt ny udvikling, som betyder bedre økonomi og mere trækkraft.

I 2013 droppede Volvo Trucks turbocompound-teknologien i deres motorer; men nu er systemet tilbage i D13 TC-motoren, som skal markedsføres parallelt med D13 motoren.

D13 TC er forfinet med ny stempeludformning og en række andre ændringer, der samlet betyder syv procent bedre brændstoføkonomi, og som også øger gennemsnitshastigheden. Besparelsen på syv procent kommer for fire procents vedkommende fra motoren selv og for tre procent fra software.



Det er selvfølgelig lidt i forhold til besparelsen på 30 pct. i Volvos meget aerodynamiske koncept-lastbil - men dog yderligere et skridt på vejen.

Besparelsen på syv pct. handler jo også om andet end lastbilen - og især om chaufførens kørselsmønster, men det er dog blevet lettere at køre økonomisk med forbedret pedal-respons. Det viser omfattende tests hos bl.a. flådekunder.

De nye turbocompoundmotorer får miljømæssig hjælp fra et EGR system, der sikrer en tilsætning på kun fem pct. AdBlue - en besparelse på op til tre pct.

Fire teststrækninger
Vi har prøvet de opdaterede Volvo FH-lastbiler, der tilbydes med 460- og 500 hk, på fire forskellige strækninger i området mellem Borås og Eksjö nær Jönköping i Sverige - fra kuperede landevejsstrækninger til motorveje.

Læs også: Volvo opgraderer motorer

Vi kan melde om en virkelig forbedring, hvis vi alene taler trækkraft - bl.a. med en længere og helt flad momentkurve, som betyder færre gearskift i automatgearkassen - og dermed med smidig kørsel og lavere støjniveau.

Vi fik mulighed for såvel at prøve den nye Turbocompound-udgaver med 460- og 500 hk og de opdaterede eSCR udgaver, som opfylder de seneste miljøkrav Euro 6 D. Testflåden bestod af 12 lastbiler, så det nøjagtigt passede til de deltagende journalister.

Fokus på langtur
Især 500 hk TC udgaven bød på ekstra power ved lavere omdrejninger. Volvo Trucks har især haft fokus på langtursvognmænd med snit på 120.000 km om året - og som vil spare mere brændstof jo længere de kører.

Efterspørgslen efter transport i hele Europa vokser, og lastvognene dækker stadig længere afstande. Samtidig står vognmændene over for stigende dieselpriser, der sætter pres på rentabiliteten.

Læs også: Ny form for overvågning optimerer lastbilers driftstid

Ved at udnytte den overskydende varme og energi giver Turbocompound enheden mere kraft til krumtapakslen og dermed højere moment ved lavere omdrejningstal. Det betyder, at den kører mere støjsvagt, fordi omdrejningstallet er lavere på trods af det høje moment.

Mange forbedringer
Hele konceptet er samlet i "I Save" princippet - og en del af Volvos "Our Fuel Journey" koncept.

Herunder optimeret "I See", hvor lastbilen også via kortdata fra skyen kan se vejforløbet fremad og agere efter det. Det er hvad der i branchen også kendes som predictive cruise control.

Dertil kommer opdaterede bagaksler med mindre friktion, tomgangsstop, I-Cruise med I-Roll - som er Volvos intelligente fartpilot kombineret med friløbsfunktionen I-Roll, som også sparer brændstof. Vi skal også nævne servostyringspumpe med variabel slagvolumen og desuden slukker motoren automatisk efter to et halvt minuts tomgang.

Læs også: Sportsvogne skal trække trailere

Mere effektiv forbrænding
Strategien til den nye motorteknologi er lagt af den kendte strategichef for motorudvikling, Mats Franzén, som forud for landevejstesten gennemgik de nye motorer.

"Motorerne er ikke mindst spændende med ny-udformede stempler, der er bølgeformede på toppen, så varmen styres ind mod cylinderens midte og væk fra cylindervæggen, hvor energi kan gå tabt i form af varme. Nu styres flammerne ind mod cylinderens midte, så man opnår en mere effektiv forbrænding, så man mister mindre energi som varme," siger Matz Franzén, der har arbejdet 35 år hos Volvo Trucks.

Ekstra 300 Nm
Den varme udstødningsgas bruges til at drive turboen, så der kommer mere luft ind i motoren - og desuden drive en ekstra turbo i udstødningsgassen, som overfører kræfterne via tandhjul til krumtapakslen.

Det er det, som kaldes turbocompound enheden. Effekten er en forøgelse af drejningsmomentet med 300 Nm.

Turbocompound-udgaverne har været i produktion siden begyndelsen af juni - og de første biler er netop leveret til danske kunder. 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Nu er PEMA blevet TIP

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Nye leveringer

Nyhedsbrev

9.162 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Online Avis Arkiv

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Stor Scania til Bette Gris

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Lastbilsalg ramt af corona

Salget af varebiler styrtdykker

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

Danske vognmænd sparer penge: Lastbilens vægt tjekkes på farten

Aflyste studenterkørsler vælter ikke vognmænds økonomi

DTL: Dispensation fra uddannelse er stadig nødvendig

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Robotter gør lageret mere sikkert

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Hold styr på traileren

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Send til en kollega

0.192