23948sdkhjf

Bag rattet på Volvos nye sparegris

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Volvo Trucks er efter seks år vendt tilbage til turbocompound-princippet i deres motorstrategi med helt ny udvikling, som betyder bedre økonomi og mere trækkraft.

I 2013 droppede Volvo Trucks turbocompound-teknologien i deres motorer; men nu er systemet tilbage i D13 TC-motoren, som skal markedsføres parallelt med D13 motoren.

D13 TC er forfinet med ny stempeludformning og en række andre ændringer, der samlet betyder syv procent bedre brændstoføkonomi, og som også øger gennemsnitshastigheden. Besparelsen på syv procent kommer for fire procents vedkommende fra motoren selv og for tre procent fra software.



Det er selvfølgelig lidt i forhold til besparelsen på 30 pct. i Volvos meget aerodynamiske koncept-lastbil - men dog yderligere et skridt på vejen.

Besparelsen på syv pct. handler jo også om andet end lastbilen - og især om chaufførens kørselsmønster, men det er dog blevet lettere at køre økonomisk med forbedret pedal-respons. Det viser omfattende tests hos bl.a. flådekunder.

De nye turbocompoundmotorer får miljømæssig hjælp fra et EGR system, der sikrer en tilsætning på kun fem pct. AdBlue - en besparelse på op til tre pct.

Fire teststrækninger
Vi har prøvet de opdaterede Volvo FH-lastbiler, der tilbydes med 460- og 500 hk, på fire forskellige strækninger i området mellem Borås og Eksjö nær Jönköping i Sverige - fra kuperede landevejsstrækninger til motorveje.

Læs også: Volvo opgraderer motorer

Vi kan melde om en virkelig forbedring, hvis vi alene taler trækkraft - bl.a. med en længere og helt flad momentkurve, som betyder færre gearskift i automatgearkassen - og dermed med smidig kørsel og lavere støjniveau.

Vi fik mulighed for såvel at prøve den nye Turbocompound-udgaver med 460- og 500 hk og de opdaterede eSCR udgaver, som opfylder de seneste miljøkrav Euro 6 D. Testflåden bestod af 12 lastbiler, så det nøjagtigt passede til de deltagende journalister.

Fokus på langtur
Især 500 hk TC udgaven bød på ekstra power ved lavere omdrejninger. Volvo Trucks har især haft fokus på langtursvognmænd med snit på 120.000 km om året - og som vil spare mere brændstof jo længere de kører.

Efterspørgslen efter transport i hele Europa vokser, og lastvognene dækker stadig længere afstande. Samtidig står vognmændene over for stigende dieselpriser, der sætter pres på rentabiliteten.

Læs også: Ny form for overvågning optimerer lastbilers driftstid

Ved at udnytte den overskydende varme og energi giver Turbocompound enheden mere kraft til krumtapakslen og dermed højere moment ved lavere omdrejningstal. Det betyder, at den kører mere støjsvagt, fordi omdrejningstallet er lavere på trods af det høje moment.

Mange forbedringer
Hele konceptet er samlet i "I Save" princippet - og en del af Volvos "Our Fuel Journey" koncept.

Herunder optimeret "I See", hvor lastbilen også via kortdata fra skyen kan se vejforløbet fremad og agere efter det. Det er hvad der i branchen også kendes som predictive cruise control.

Dertil kommer opdaterede bagaksler med mindre friktion, tomgangsstop, I-Cruise med I-Roll - som er Volvos intelligente fartpilot kombineret med friløbsfunktionen I-Roll, som også sparer brændstof. Vi skal også nævne servostyringspumpe med variabel slagvolumen og desuden slukker motoren automatisk efter to et halvt minuts tomgang.

Læs også: Sportsvogne skal trække trailere

Mere effektiv forbrænding
Strategien til den nye motorteknologi er lagt af den kendte strategichef for motorudvikling, Mats Franzén, som forud for landevejstesten gennemgik de nye motorer.

"Motorerne er ikke mindst spændende med ny-udformede stempler, der er bølgeformede på toppen, så varmen styres ind mod cylinderens midte og væk fra cylindervæggen, hvor energi kan gå tabt i form af varme. Nu styres flammerne ind mod cylinderens midte, så man opnår en mere effektiv forbrænding, så man mister mindre energi som varme," siger Matz Franzén, der har arbejdet 35 år hos Volvo Trucks.

Ekstra 300 Nm
Den varme udstødningsgas bruges til at drive turboen, så der kommer mere luft ind i motoren - og desuden drive en ekstra turbo i udstødningsgassen, som overfører kræfterne via tandhjul til krumtapakslen.

Det er det, som kaldes turbocompound enheden. Effekten er en forøgelse af drejningsmomentet med 300 Nm.

Turbocompound-udgaverne har været i produktion siden begyndelsen af juni - og de første biler er netop leveret til danske kunder. 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk trailerproducent skifter gear

11 vognmænd tiltalt for hundredvis af regelbrud

Grise og kvæg transporteret længere tid end tilladt og manglende dokumentation er blandt anklagerne i et 262 sider langt anklageskrift mod 11 danske vognmænd

66 køretøjer stoppet i kartoffel-kontrol

Storordre til TIP Trailer

Kampagne vil punktere myter om elbiler

Nyhedsbrev

Debat
Ja tak til sikkerhed - nej tak til store bøder

Online Avis Arkiv

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

To nye Volvo'er skal køre øl og vand

Sådan har Postnord sparet hver tiende godstransport væk

DTL: Myndigheder skal skabe tryghed om sikkerhedskritiske fejl

Arla-lastbiler i København skal køre på gylle

Ketner udvider med værksted i Kolding

Succes med satsning på ny teknologi baner vej for fortsat ekspansion hos diesel- og hybridspecialisten

Varebiler på farlig kurs: Slider dækkene hårdere end før

Coca-Cola julelastbilen kører igen rundt i hele Danmark

HCS tager skraldet i Silkeborg

Klimavenligt brændstof kan skabe 10.000 grønne jobs

Protruck vinder initiativpris

Danske kraner løfter på Island

Lufthavnens Terminal 3 skal udvides

Hautek leverer hjulvaskeanlæg til Københavns Lufthavn.

Skræddersyet til byggepladser

Johannesens store Effer 2255-kran er helt unik. Den har otte hydrauliske udskud, en KJ’er og to ekstra jibs.

Sådan kan de rigtige dæk spare branchen for 1,3 mia. kr.

Nyt partikelfilter giver mindre forurening fra ældre lastbiler

Verdens største havnemobilkran lander på Lindø

Jesperhus Lastbiltræf stopper: Truckshow flytter til Løkken

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Ingen lov om spejl-kameraer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Arla kører på GTL

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Dækbranchens temadag

Se alle Medlemmernes egne nyheder

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Ergonomi på arbejdspladsen

Har du styr på entreprisekontrakterne efter AB 18?

POWERTEX Kædetalje forberedes til kunde

Nyhed: Dynello Accu Winder

Ny Kel-Berg til Frandsbjerg Transport A/S

Vidste du godt at NOS A/S har eget riggerværksted?

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kan vi gøre hverdagen lettere for dig?

Plej de personlige relationer

Se priser på vores hjemmeside med dit personlige login!

Kel-Berg tiptrailer til Entreprenør Ejvind Laursen A/S

bott bilindretning - meget mere end bare reoler i varebilen

Prysmian skal levere kabler til Eole Tunnel i Frankrig

Fliegl walking floor trailer til Dansk Bio Transport A/S:

Lad GPS-kørebogen holde styr på 60-dages-reglen

Sådan tilføjer vi værdi til din forretning

9 gode regler - når du bruger sjækler!

NOS A/S har også anoder på lager!

Robotløsning til blindnitter

Send til en kollega

0.248