23948sdkhjf

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

En netop offentliggjort rapport fra en international ekspertgruppe viser, at Limfjordstunnelen overordnet set har det fint, og at den med løbende renovering og overvågning kan holde i mange år endnu, før der bliver behov for store reparationsarbejder.

Det oplyser Transportministeriet på deres hjemmeside.

- Ekspertgruppens konklusion skaber ro og tryghed omkring tunnelen. Dermed kan vi afblæse alle tanker om en hastende og omfattende renovering af tunnelen – med de store konsekvenser, som det ville have for trafikken i hele Nordjylland, siger transportminister Benny Engelbrecht og fortsætter: 

- Det ændrer dog ikke på behovet for en 3. Limfjordsforbindelse, og derfor forventer jeg også, at det er et emne, vi skal diskutere, når jeg sammen med Folketingets partier skal forhandle en bred aftale for de kommende års infrastrukturinvesteringer.

I 2017 var der vandindtrængning og sætninger i Limfjordstunnelen. Derfor blev en ekspertgruppe inden for konstruktion og vedligehold af tunneler bedt om at undersøge tunnelens tilstand, og om levetiden kunne være kortere end forventet.

Sidenhen har ekspertgruppen foretaget et udvidet og omfattende særeftersyn af tunnelen. Og nu konkluderer ekspertgruppen altså, at Limfjordstunnelens tilstand grundlæggende er tilfredsstillende.

Der er løbende blevet udført reparationsarbejder på tunnelen i 1990´erne og 2000´erne. Det har haft en god og positiv virkning på konstruktionen. Ekspertgruppen forventer dog, at der fortsat løbende vil udvikles revner og beton-utætheder i tunnelens nordlige halvdel på grund af sætninger og årlige temperaturvariationer.

Derfor anbefaler ekspertgruppen, at Vejdirektoratet iværksætter en yderligere overvågning og monitorering af Limfjordstunnelen ud over den indsats, der allerede finder sted.

- Det er naturligvis en anbefaling, vi tager til os. Vi holder i forvejen tæt øje med Limfjordstunnelen, og på baggrund af ekspertgruppens anbefalinger vil vi iværksætte yderligere overvågning af dette vigtige stykke infrastruktur, siger chefkonsulent Niels Christian Skov Nielsen fra Vejdirektoratet.

Endelig har ekspertgruppen foreslået tre større reparationsarbejder, der kan udføres om 15 til 50 år, såfremt behovet måtte opstå. 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtfirma kvitter smøgerne: Alle medarbejdere skal stoppe med at ryge

ITD lukker ned for forsikringer i udlandet

Ministeren stiller skarpt på udfasning af benzin- og dieselbiler

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Fremtidens Chauffør
2500 chauffører søges: Jobmesser til kamp mod chaufførmangel

Nyhedsbrev

Fremtidens Chauffør
Flere bliver uddannet til chauffør

Online Avis Arkiv

Højteknologisk brandbil rykker ud til lastbilbrande på Storebælt

Scania Danmark-direktør fejrer kvart århundrede

Lastbilrazzia gav masser af bøder og sigtelser

Test: Ny Renault Trafic

Renaults største nyhed i år på varebilssiden er den nye Trafic, der får helt ny og mere smidig 2-liters motor i stedet for forgængerens 1,6 liter.

Effer-kran er klar til at arbejde i Hedensted

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Dækbranchens temadag

Vognmandssøn er nu havnedirektør

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Godstransport stiger fortsat

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Lærlingens vej til at køre varebil

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Sådan virker Volvos turbo-compound

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

To nye Kel-Berg 4 akslet 37 m3 tiptrailere leveret til Kurt Holm & Sønner

Sidste chance for Early Bird-rabat på Nohrcons udbudskonferencer! Bliv klogere på udbudsreglerne

Kom til demodag med Hikoki hos JNF Momentum

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Lastas har leveret fire nye Kel-Berg 2 akslet city bokstrailere til Thortrans Randers A/S

RCS Remote - For mange anvendelser

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Ny kran/hejs opbygning til Knud Gade A/S

Mini Trans’ vogneftersyn er et kvalitetsstempel

Ny kærre til entreprenør i Tønder

Du er ved at blive snydt!

Titgemeyer Skandinavien udstiller igen på HI messen

Stevnhoved ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger med lang bogie

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Send til en kollega

0.187