23948sdkhjf

DEBAT: Stærkt kritisabelt, at S-regering nu vil give monopol til 3F

| Af ITD | Tip redaktionen om en historie

Den nye S-regering vil nu som en af sine første gerninger give monopol til 3F’s overenskomster på transportområdet. Det vil nemlig være resultatet af det forslag, som FH og DA sammen har præsenteret i det såkaldte Padborg-udvalg, og som den nye regering omgående har bragt ind i et lovforberedende udvalg med henblik på lovgivning hurtigst muligt.

Vedtages forslaget, så svarer det til, at 3F’s overenskomster ophøjes til lov, hvilket i praksis vil føre til en monopolisering af 3F’s overenskomster.

- Godskørselslovens § 6, stk. 3 er en paragraf, som de fleste vognmænd kender. Nu vil S-regeringen ændre på loven med den konsekvens, at 3F får monopol på godstransportområdet. Vi kommer nu tilbage til en situation, hvor konkurrence og markedskræfter reelt sættes ud af spil, fordi vilkårene alene fastlægges af 3F sammen med deres arbejdsgiverparter ved de overenskomstforhandlinger, som typisk foregår hvert anden eller tredje år. Det er stærkt kritisabelt, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD har siddet med i Padborg-udvalget. Her har FH og DA valgt at misbruge udvalgsarbejdet til at cementere 3F’s monopol på vejgodstransportområdet. Padborg-udvalget blev nedsat i kølvandet på Kurt Beier-sagen med det formål at finde løsninger, der kan forhindre tilsvarende sager. ITD havde set frem til, at der skulle findes stærke fælles løsninger til at sikre ordentlige vilkår for chaufførerne samt øget og styrket kontrol. Forslaget, der er lagt på bordet fra FH og DA’s side, handler dog udelukkende om at monopolisere 3F’s transportoverenskomster og kan ses som et led i deres forestående overenskomstforhandlinger. Regeringen vil nu lægge forslaget til grund for ny lovgivning.

- Det, som vi oplever nu, smager af magtfuldkommenhed, hvor regeringen alene tilgodeser én organisation på transportområdet med fatale konsekvenser for de øvrige. Ved overenskomstforhandlingerne i 2017 indgik 3F aftaler med arbejdsgiverne, hvor begge parter – både lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer - forpligtede sig til at arbejde aktivt for at komme tilbage til den retstilstand, der gjaldt før NORTRA-dommen, og hvor 3F i praksis havde et lovfastsat monopol på vejgodstransportområdet. Nu kan de formentlig glæde sig til at sætte flueben ud for den opgave med hjælp fra den nye regering. Det vil være til stor skade for hele det danske vognmandserhverv, siger Trine S. Plesner, direktør for ITD Arbejdsgiver.

ITD mener, at forslaget fra FH og DA bryder med den praksis, som Højesteret har lagt for dagen med NORTRA-dommen i 2015.

- I ITD arbejder vi for frie og fair lønaftaler. Vi går varmt ind for ordentlige løn- og ansættelsesvilkår. Men vi mener, at monopol er skadeligt for transportbranchen på den lange bane. Derfor vil vi også nu og i de kommende måneder bekæmpe genindførelse af monopolet med alle midler, siger Trine S. Plesner, som peger på, at ITD og ITD Arbejdsgiver allerede har anlagt en sag mod den danske stat for at sikre reel foreningsfrihed i Danmark.

ITD er stærkt optaget af at sikre ordentlige vilkår for chaufførerne, klare regler og effektiv kontrol. ITD ønsker særligt, at man skal se på de muligheder, der er inden for de danske rammer, herunder hvilke værktøjer der kan bruges parallelt med den europæiske lovgivning. Effektiv kontrol af transportområdet er også et vigtigt emne for ITD. ITD bakker fuldt op om mere effektive kontroller og et øget kontrolpres, fulgt op af passende sanktioner i forbindelse med alvorlige og gentagne lovovertrædelser.

- Alle skal overholde reglerne, og der skal slås hårdt ned på alvorlige forseelser. I ITD er vi fortalere for at øge antallet af vejsidekontroller og samtidig styrke kontrollen. Vi kunne godt ønske os en målrettet og risikobaseret kontrol, som den man har i Tyskland, hvor alle kompetencer på transportområdet er samlet under BAG – Bundesamt für Güterverkehr. Her viser erfaringerne entydigt, at det styrker kontrollen markant, når indsatsen er målrettet og bygger på grundig markedsovervågning og statistik, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandssøn er nu havnedirektør

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Dækbranchens temadag

Nyhedsbrev

Godstransport stiger fortsat

Online Avis Arkiv

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Lærlingens vej til at køre varebil

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye havnekajer på en halv kilometer

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Nye leveringer

Kort om navne

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Skive Køletransport investerer massivt

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Sådan virker Volvos turbo-compound

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Kor...

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Send til en kollega

0.181