23948sdkhjf

DEBAT: Stærkt kritisabelt, at S-regering nu vil give monopol til 3F

| Af ITD | Tip redaktionen om en historie

Den nye S-regering vil nu som en af sine første gerninger give monopol til 3F’s overenskomster på transportområdet. Det vil nemlig være resultatet af det forslag, som FH og DA sammen har præsenteret i det såkaldte Padborg-udvalg, og som den nye regering omgående har bragt ind i et lovforberedende udvalg med henblik på lovgivning hurtigst muligt.

Vedtages forslaget, så svarer det til, at 3F’s overenskomster ophøjes til lov, hvilket i praksis vil føre til en monopolisering af 3F’s overenskomster.

- Godskørselslovens § 6, stk. 3 er en paragraf, som de fleste vognmænd kender. Nu vil S-regeringen ændre på loven med den konsekvens, at 3F får monopol på godstransportområdet. Vi kommer nu tilbage til en situation, hvor konkurrence og markedskræfter reelt sættes ud af spil, fordi vilkårene alene fastlægges af 3F sammen med deres arbejdsgiverparter ved de overenskomstforhandlinger, som typisk foregår hvert anden eller tredje år. Det er stærkt kritisabelt, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD har siddet med i Padborg-udvalget. Her har FH og DA valgt at misbruge udvalgsarbejdet til at cementere 3F’s monopol på vejgodstransportområdet. Padborg-udvalget blev nedsat i kølvandet på Kurt Beier-sagen med det formål at finde løsninger, der kan forhindre tilsvarende sager. ITD havde set frem til, at der skulle findes stærke fælles løsninger til at sikre ordentlige vilkår for chaufførerne samt øget og styrket kontrol. Forslaget, der er lagt på bordet fra FH og DA’s side, handler dog udelukkende om at monopolisere 3F’s transportoverenskomster og kan ses som et led i deres forestående overenskomstforhandlinger. Regeringen vil nu lægge forslaget til grund for ny lovgivning.

- Det, som vi oplever nu, smager af magtfuldkommenhed, hvor regeringen alene tilgodeser én organisation på transportområdet med fatale konsekvenser for de øvrige. Ved overenskomstforhandlingerne i 2017 indgik 3F aftaler med arbejdsgiverne, hvor begge parter – både lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer - forpligtede sig til at arbejde aktivt for at komme tilbage til den retstilstand, der gjaldt før NORTRA-dommen, og hvor 3F i praksis havde et lovfastsat monopol på vejgodstransportområdet. Nu kan de formentlig glæde sig til at sætte flueben ud for den opgave med hjælp fra den nye regering. Det vil være til stor skade for hele det danske vognmandserhverv, siger Trine S. Plesner, direktør for ITD Arbejdsgiver.

ITD mener, at forslaget fra FH og DA bryder med den praksis, som Højesteret har lagt for dagen med NORTRA-dommen i 2015.

- I ITD arbejder vi for frie og fair lønaftaler. Vi går varmt ind for ordentlige løn- og ansættelsesvilkår. Men vi mener, at monopol er skadeligt for transportbranchen på den lange bane. Derfor vil vi også nu og i de kommende måneder bekæmpe genindførelse af monopolet med alle midler, siger Trine S. Plesner, som peger på, at ITD og ITD Arbejdsgiver allerede har anlagt en sag mod den danske stat for at sikre reel foreningsfrihed i Danmark.

ITD er stærkt optaget af at sikre ordentlige vilkår for chaufførerne, klare regler og effektiv kontrol. ITD ønsker særligt, at man skal se på de muligheder, der er inden for de danske rammer, herunder hvilke værktøjer der kan bruges parallelt med den europæiske lovgivning. Effektiv kontrol af transportområdet er også et vigtigt emne for ITD. ITD bakker fuldt op om mere effektive kontroller og et øget kontrolpres, fulgt op af passende sanktioner i forbindelse med alvorlige og gentagne lovovertrædelser.

- Alle skal overholde reglerne, og der skal slås hårdt ned på alvorlige forseelser. I ITD er vi fortalere for at øge antallet af vejsidekontroller og samtidig styrke kontrollen. Vi kunne godt ønske os en målrettet og risikobaseret kontrol, som den man har i Tyskland, hvor alle kompetencer på transportområdet er samlet under BAG – Bundesamt für Güterverkehr. Her viser erfaringerne entydigt, at det styrker kontrollen markant, når indsatsen er målrettet og bygger på grundig markedsovervågning og statistik, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tungvognskontrol afslørede flere ulovlige hvil

Efter mange uheld: Opbygninger omgås reglerne

Endelig: Nu har politiet afsluttet efterforskning mod Kurt Beier-firma

Her er Årets Lastbil i Europa

Ny Iveco-lastbil på Danmarks-tour

Ivecos S-Way skal på et landsdækkende roadshow her i december

Nyhedsbrev

9.034 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

Online Avis Arkiv

Voldsom vejvrede: Chauffør i følgebil truet med kniv

Proshop ruster sig til Black Friday

Dansk trafikalarm vil udvide til Sydeuropa

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Vognmænd med varebiler får store bøder

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

Ny kampagne skal få bilister til at tænde baglygterne

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Ugens grin: Langsom død

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

800 meter længere pr. liter

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

Ny og mere bæredygtig Scania

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

Hiab udvider garantien

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny 95 tm Effer kran samt Nopa ballast kærre

Specialfremstillet coil løfter

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til ITS Danmark A/S

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Bæredygtighed og verdensmålene

Nielsen Trucking har købt ny Moffett medbringertruck

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Datakrav til transportørerne

Vintertip: Undgå at porten står unødig åben med autoluk

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Skal i løfte non-stop?

Spændelement for glatte aksler og rør

Send til en kollega

0.272