23948sdkhjf

Kæmpeordre til Vandborg

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Falck har bestilt 138 redningsbiler hos MAN. Vandborg Karosserifabrik er i fuld gang med at bygge og levere dem. De skal leveres hen over de næste par år.

Det er en kæmpeordre, som Vandborg Karosserifabrik har påtaget sig, da man sidste år vandt et udbud om at opbygge 138 MAN-ladbiler til Falck Assistance.

De første to prototyper blev godkendt tidligere på året, og nu har de fire første leveringer fundet sted - og både MAN og Falck er meget tilfredse.



Selv om det er Vandborg, der er ansvarlig for opbygningen, foregår det meste af opbyggerarbejdet hos deres samarbejdspartner Botti i Italien.

- Her i Danmark laver vi kun de sidste tilretninger. Vi sætter værktøjskasser på, laver nogle specielle beslag og pakker bilerne op med alle mulige ting, fortæller Michael Gade Nielsen fra Vandborg Karosserifabrik.

Tre biltyper
Transportmagasinet: Hvilke biltyper er der tale om?

- Der er tre forskellige opbygninger: Nogle MAN TGL-chassiser på 8- og 12-ton med 220 hk og 4x2 akselkonfiguration. Og så er er nogle 18-ton TGM 250 hk 4x2 med kran.

- Det er en stor opgave for en lille forretning som os, siger Michael Gade Nielsen.

Læs også: MAN klar til at genstarte produktionen

Transportmagasinet: Hvorfor bruger I en samarbejdspartner i Italien?

- Vi bød ind på sådan en opgave for tre år siden, hvor vi udelukkende brugte egen arbejdskraft herhjemme i Danmark. Der var vi ikke konkurrencedygtige.

- Denne gang valgte vi at bruge vores italienske samarbejdspartner, som vi har arbejdet sammen med i mange år.

- De er rigtig gode til lige netop disse opbygninger, for de laver stort set ikke andet.

Læs også: Ny MAN afsløres i dag

- Heldigvis er både MAN og Falck Danmark meget tilfredse med kvaliteten af de første leverancer, siger Michael Gade Nielsen.

Gode og flotte opbygninger
Det bekræfter udbuds- og kontraktchef Dennis Guldhammer fra MAN.

- Falck er tilfredse. Det er forbavsende gode og flotte opbygninger, der kommer fra Italien. Der har kun været meget få ting, som har skullet ændres, siger han.

- Italienerne har også forstået at tilrette deres løsning, så de er tilpasset det nordiske klima med masser af fugt og kulde. Opbygningen er galvaniseret, og el-system er af høj kvalitet.

Læs også: Dekra udvider vognparken med 23 nye køretøjer

Dennis Guldhammer fortæller også, at Falck valgte at fortsætte med MAN-lastbiler.

- Det skyldes, at MAN ligger bedst på totaløkonomi (TC), driftsstabilitet og servicenetværk.

- Flere af de gamle MAN’er har rundet 1,6 millioner kilometer. De kører endnu; men de vil løbende blive skiftet ud, efterhånden som de nye lastbiler kommer fra Vandborg.

Strømliner indkøbsstrategi
- Falck har også strømlinet deres indkøbsstrategi. De ønsker at køretøjerne bliver så ens som muligt, så man uden problemer kan flytte rundt på bilerne mellem de forskellige stationer.

Læs også: Forsikring mod en af de hyppigste skader på lastbilen

I stedet for at have 20 forskellige biltyper, koncentrerer man sig nu om tre forskellige, som kan løse alle typer af opgaver, siger Dennis Guldhammer.

Specielt spil
Vandborg har også udviklet et specielt spil til Falck, så wiren kommer til at ligge rigtigt på rullen.

- Wiren bevæge sig fra side til side under oprulningen, så vi er sikre på, wiren ikke kommer til at ligge dobbelt. På den måde håber vi at undgå skader på wirerne. Det har ellers været et stort problem, så det var faktisk et krav fra Falck, at fandt på en løsning - og det er lykkedes til alles tilfredshed.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyhedsbrev

9.157 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Online Avis Arkiv

To Scanianitter på pension

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Batteridrevne kraner til Rødovre

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Østjysk vognmand holder kursen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Send til en kollega

0.204