23948sdkhjf

TEST: Den nye Iveco S-Way

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Efter 17 år med Iveco Stralis har den italienske lastbilsproducent lanceret afløseren med navnet S-Way med ekstra fokus på chaufførkomfort. IT-løsninger som forbundne transporter - "connectivity" - er også helt centralt for den nye langturs-lastbil. Der er også kommet et helt nyt og flot design. Det har Ivecos designere selv stået for, men de har fået masser af hjælp af det kendte italienske designfirma Bertone.

Ivecos lastbiler har måske været undervurderede i mange år, men nu kan en ny tid være på vej med den stærkt forbedrede udgave af deres største lastbil og en tiltrængt udvidelse af servicenetværket. Herhjemme er Iveco i gang med at udvide antallet af servicepunkter, og det er vigtigt, hvis man vil nå ud til flere vognmænd.



Indtil videre har pressen kun fået en enkelt prøvetur i den nye Iveco S-Way ved præsentationen i Madrid. Der blev kun til et par omgange på den tidligere Formel 1 bane Jarama i maksimalt to 40 tons biler - både en 480 hk diesel- og en 460 hk gas-lastbil. Ikke nok til at komme med den helt store testrapport.

De fleste journalister, der kørte bilen, var dog begejstrede for den store forbedring - især samlekvaliteten er blevet bedre i forhold til Stralis.

Mange forbedringer
Der var blandt andet roser til styringen af bilen, det lavere støjniveau og det forbedrede udsyn - men rattet med 22 knapper kræver tilvænning.

Førerhuset sikrer bedre chauffør-ergonomi bag rattet og valg mellem tre typer køjer med tykkelser på 8, 10 og 14 cm. Der er tillige en øget ståhøjde på 2,15 meter i førerhuset takket været en lavere motortunnel og en lettere adgang til førerhuset via tre trin fra vejen.

Dertil kommer bl.a. den 5-trins motorbremse, nøglefri start og den 7-tommer touchscreen med infotainment system. Sikkerheden er god med nødbremse og adaptiv fartpilot. Vi skal også nævne en 3-delt kofanger, der sikrere billigere reparationer efter uheld - og vi skal også nævne LED lygterne. Man kan også få en særlig Fitness udgave, hvor der er træningsudrustning i bilen.

Prøvekørsler til november
Det er dog ikke muligt at give et helstøbt billede af lastbilen før sidst på året. Iveco har planlagt testkørsler for pressen i starten af november i Italien. Senere kommer S-Way til Skandinavien, hvor der er mulighed for flere prøvekørsler. Det glæder vi os til.

Stralis kom til verden i 2002, hvor den afløste modellerne EuroStar og EuroTech. Den nåede at vinde "Truck of the Year" titlen to gange. Første gang i 2003 i forbindelse med lanceringen. Ti år senere var det den opdaterede udgave af Stralis, der vandt den eftertragtede titel.

Mange forventer, at Ivecos ambition med S-Way er at vinde titlen i år.

Topmodellen Magirus
I Madrid vistes en topudstyret udgave af S-Way med tilnavnet Magirus, som formentlig også vil kunne fås i Danmark. Navnet Magirus henvender sig nok mest til tyske kunder, da Magirus-fabrikken i Ulm producerer Ivecos brandslukningskøretøjer.

Hvad gælder økonomien er S-Way mere økonomisk end Stralis. Faktisk er totaløkonomien, også kaldet TCO, forbedret med 11 procent og luftmodstandskoefficient er forbedret med 12 procent.

Opdateret til Euro 6d
Teknisk har Iveco beholdt samme drivline, som kendes fra Stralis, dog i den nyeste Euro 6d-udførsel, som EU-bestemmelserne foreskriver. Her har Iveco været foregangsfirma på naturgas/biogas-motorerne.

Efter at Tyskland har valgt at lade gas-køretøjer slipper for at betale Maut-motorvejsgebyrer, er de fleste lastbilproducenter ved at opjustere deres udvikling af gaskøretøjer.

Den nye S-Way rammer timingen perfekt. Det bliver den nyeste lastbil på markedet med den mest gennemprøvede gasteknik.

Forbedret totaløkonomi
Hele IT-udviklingen i forbindelse med S-Way, betyder forbedret totaløkonomi i forhold til Stralis.

Vi skal også nævne designet af bilen, som er mere aerodynamisk, og som sænker brændstofforbruget med fire procent i forhold til sin forgænger.

Iveco er gået sammen med Microsoft for at udvikle serviceplatformen på S-Way - og det gælder også "MyIveco" portalen og en app, som forbinder bil og pc.

Læg dertil en opdateret flådestyring med professionel brændstofrådgivning og vedligeholdelse. Den nye S-Way er naturligvis koblet op på såvel transportselskab/vognmandsforretning som værksted, hvor man kan følge køretøjet og i god tid give råd om serviceplanlægning.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kvinder klar til netværk

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Sløje tider for vinterkørsel

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Nyhedsbrev

9.087 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Blue Water åbner kontor i Italien

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Det højeste marked i nyere tid

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

ITD: En trist dag for danske vognmænd

Her er transportaftalens vigtigste punkter

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Nyt 65.000 kvm logistikcenter ved Silkeborg

Dekra Bilsyn udvider igen

Danske Fragtmænd tænder for lyset og sparer 60 pct. CO2

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.297