23948sdkhjf

TEST: Den nye Iveco S-Way

Efter 17 år med Iveco Stralis har den italienske lastbilsproducent lanceret afløseren med navnet S-Way med ekstra fokus på chaufførkomfort. IT-løsninger som forbundne transporter - "connectivity" - er også helt centralt for den nye langturs-lastbil. Der er også kommet et helt nyt og flot design. Det har Ivecos designere selv stået for, men de har fået masser af hjælp af det kendte italienske designfirma Bertone.

Ivecos lastbiler har måske været undervurderede i mange år, men nu kan en ny tid være på vej med den stærkt forbedrede udgave af deres største lastbil og en tiltrængt udvidelse af servicenetværket. Herhjemme er Iveco i gang med at udvide antallet af servicepunkter, og det er vigtigt, hvis man vil nå ud til flere vognmænd.

Indtil videre har pressen kun fået en enkelt prøvetur i den nye Iveco S-Way ved præsentationen i Madrid. Der blev kun til et par omgange på den tidligere Formel 1 bane Jarama i maksimalt to 40 tons biler - både en 480 hk diesel- og en 460 hk gas-lastbil. Ikke nok til at komme med den helt store testrapport.

De fleste journalister, der kørte bilen, var dog begejstrede for den store forbedring - især samlekvaliteten er blevet bedre i forhold til Stralis.

Mange forbedringer
Der var blandt andet roser til styringen af bilen, det lavere støjniveau og det forbedrede udsyn - men rattet med 22 knapper kræver tilvænning.

Førerhuset sikrer bedre chauffør-ergonomi bag rattet og valg mellem tre typer køjer med tykkelser på 8, 10 og 14 cm. Der er tillige en øget ståhøjde på 2,15 meter i førerhuset takket været en lavere motortunnel og en lettere adgang til førerhuset via tre trin fra vejen.

Dertil kommer bl.a. den 5-trins motorbremse, nøglefri start og den 7-tommer touchscreen med infotainment system. Sikkerheden er god med nødbremse og adaptiv fartpilot. Vi skal også nævne en 3-delt kofanger, der sikrere billigere reparationer efter uheld - og vi skal også nævne LED lygterne. Man kan også få en særlig Fitness udgave, hvor der er træningsudrustning i bilen.

Prøvekørsler til november
Det er dog ikke muligt at give et helstøbt billede af lastbilen før sidst på året. Iveco har planlagt testkørsler for pressen i starten af november i Italien. Senere kommer S-Way til Skandinavien, hvor der er mulighed for flere prøvekørsler. Det glæder vi os til.

Stralis kom til verden i 2002, hvor den afløste modellerne EuroStar og EuroTech. Den nåede at vinde "Truck of the Year" titlen to gange. Første gang i 2003 i forbindelse med lanceringen. Ti år senere var det den opdaterede udgave af Stralis, der vandt den eftertragtede titel.

Mange forventer, at Ivecos ambition med S-Way er at vinde titlen i år.

Topmodellen Magirus
I Madrid vistes en topudstyret udgave af S-Way med tilnavnet Magirus, som formentlig også vil kunne fås i Danmark. Navnet Magirus henvender sig nok mest til tyske kunder, da Magirus-fabrikken i Ulm producerer Ivecos brandslukningskøretøjer.

Hvad gælder økonomien er S-Way mere økonomisk end Stralis. Faktisk er totaløkonomien, også kaldet TCO, forbedret med 11 procent og luftmodstandskoefficient er forbedret med 12 procent.

Opdateret til Euro 6d
Teknisk har Iveco beholdt samme drivline, som kendes fra Stralis, dog i den nyeste Euro 6d-udførsel, som EU-bestemmelserne foreskriver. Her har Iveco været foregangsfirma på naturgas/biogas-motorerne.

Efter at Tyskland har valgt at lade gas-køretøjer slipper for at betale Maut-motorvejsgebyrer, er de fleste lastbilproducenter ved at opjustere deres udvikling af gaskøretøjer.

Den nye S-Way rammer timingen perfekt. Det bliver den nyeste lastbil på markedet med den mest gennemprøvede gasteknik.

Forbedret totaløkonomi
Hele IT-udviklingen i forbindelse med S-Way, betyder forbedret totaløkonomi i forhold til Stralis.

Vi skal også nævne designet af bilen, som er mere aerodynamisk, og som sænker brændstofforbruget med fire procent i forhold til sin forgænger.

Iveco er gået sammen med Microsoft for at udvikle serviceplatformen på S-Way - og det gælder også "MyIveco" portalen og en app, som forbinder bil og pc.

Læg dertil en opdateret flådestyring med professionel brændstofrådgivning og vedligeholdelse. Den nye S-Way er naturligvis koblet op på såvel transportselskab/vognmandsforretning som værksted, hvor man kan følge køretøjet og i god tid give råd om serviceplanlægning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079