23948sdkhjf

Vognmænd bør selv opføre chaufførhoteller

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Staten tager sig af almindelige rastepladser og branchen opretter pladser til 45 timers hvil.

Efter møderne med DI-Transport, ITD og DTL har transportminister Benny Engelbrecht et svar på vognmandsorganisationernes opfordring om rastepladser.

Vognmandsbranchen må selv sørge for faciliteter til chaufførers lange hvil på 45 timer.



ITD har ligefrem inviteret den ny minister til en tur rundt til rastepladser for at besigtige forholdene.

Det ligger ikke først for, kan man forstå på Benny Engelbrecht. Den omkringfarende politiker befinder sig ofte på en rasteplads.

- Jeg har set min del af rastepladser, og der er forskellige tællinger og undersøgelser i gang. Der mangler kapacitet nogle steder, men jeg må sige, at når det handler om de lange hvil, så mangler branchen stadig at levere på det.

- Det ville være klogt, hvis vognmandsbranchen selv er med til at bidrage til at levere på det lange hvil. Så bliver det lettere at få et bredt flertal i Folketinget til at se på parkeringsforholdene på rastepladserne.

Læs også: Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Jeg har haft en god snak med ITD omkring dette. Vi kommer på et tidspunkt også at kigge på rastepladser, men organisatioenrne skal tænke i, hvordan de kan være med til at bidrage på det punkt.

Padborg-sagen
- Padborg-sagen har sat sig spor på hornhinderne, fortsætter Benny Engelbrecht, som har fulgt nøje med som opstillet og valgt i området.

- Jeg er optaget af bekæmpelse af social dumping. Eksemplerne på chauffører, der har måttet bo rundt omkring på rastepladser under kummerlige forhold og til urimelige lønninger, er vi nødt til at finde løsninger på. Der er taget forskellige initiativer, og vejpakken i EU er godt på vej med.

Ros til forgængers EU-arbejde
- I al stilfærdighed vil jeg tillade mig at rose min forgænger Ole Birk Olesen (LA), som formåede at føre den kamp videre.

- Det var måske ikke den sag, han ville have valgt naturligt som sin hovedprioritet, som det blev. Derfor ligger der et godt udgangspunkt for mig at drible videre med, slutter Benny Engelbrecht.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Sløje tider for vinterkørsel

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Kvinder klar til netværk

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Det højeste marked i nyere tid

ITD: En trist dag for danske vognmænd

Her er transportaftalens vigtigste punkter

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

Lastbiler knaldet for ulovlig kørsel er eksploderet

Antallet af udenlandske lastbiler, der bliver fanget i politiets kontroller for ulovlig cabotagekørsel, er mere end tredoblet fra 2018 til 2019

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Dekra Bilsyn udvider igen

Nyt 65.000 kvm logistikcenter ved Silkeborg

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.157