23948sdkhjf

Vognmænd risikerer store bøder for manglende bevis

Mange varebilschauffører og vognmænd er ikke klar over, at de kan få store bøder, hvis de ikke opfylder krav om uddannelse og tilladelser, der fulgte med den nye lov om varebiler.

Loven indebærer, at chauffører og vognmænd skal tage en kortere varebilschaufføruddannelse hvert femte år for lovligt at måtte køre varevogn, og at vognmænd skal registrere og have udstedt varebilstilladelser til den enkelte varevogn.

På grund af lange ekspeditionstider hos Færdselsstyrelsen og for sent indsendte ansøgninger har Politiet indtil nu blot vejledt om den nye lov, men 1. oktober begynder Politiet at give bøder på op til 35.000 kr. ved manglende uddannelsesbevis eller tilladelse.

Store bøder under opsejling
En af de vognmænd, der ikke kendte til de økonomiske konsekvenser af et manglende bevis eller tilladelse, er Adam Alsubeihi, der er selvstændig vognmand og chauffør. Han har netop været på chaufførkursus for at få sit varebilschaufføruddannelsesbevis.

- Jeg anede intet om konsekvenserne af ikke at opfylde de nye krav. Det står ingen steder. Jeg fik det først at vide på kurset, fortæller Adam, der især blev overrasket over bødernes størrelse.

- Det er jo helt vildt, at du kan få en bøde på 35.000 kr., hvis du som vognmand kører uden varebilstilladelse.

Han synes generelt, at det har været svært at finde information om den nye lov og dens betydning. En kunde fortalte ham ved et tilfælde om uddannelseskravene, der fulgte med loven.

- Det er ret indviklet at finde svar på, hvad den nye lov helt præcis betyder, synes jeg.

Stor vejledningsopgave
På uddannelsescentret UCplus, der blandt andet udbyder uddannelserne til varebilchauffører, er man overraskede over, hvor massiv vejledningsopgaven har været i kølvandet på den nye lov

- Vi bruger rigtig meget tid på at vejlede vognmænd og chauffører. Mange af de chauffører og vognmænd, vi har i telefonen og på kursus, er usikre på, hvad der gælder for dem, og de bliver overraskede over den økonomiske konsekvens af ikke at kunne fremvise de rette beviser eller tilladelser, fortæller direktør Jakob Thykier, fra UCplus.

- I den kommende tid udbyder vi ekstra kurser, for at kunne få så mange chauffører som muligt på uddannelse inden skæringsdatoen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Sløje tider for vinterkørsel

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Kvinder klar til netværk

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Det højeste marked i nyere tid

ITD: En trist dag for danske vognmænd

Her er transportaftalens vigtigste punkter

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Lastbiler knaldet for ulovlig kørsel er eksploderet

Antallet af udenlandske lastbiler, der bliver fanget i politiets kontroller for ulovlig cabotagekørsel, er mere end tredoblet fra 2018 til 2019

Dekra Bilsyn udvider igen

Nyt 65.000 kvm logistikcenter ved Silkeborg

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.143