23948sdkhjf

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Der skal gøres mere for at bekæmpe luftforurening, mener miljøminister, der vil vende forslag med borgmestre.

En række borgmestre vil have regeringen med til at sikre renere luft i landets byer, og det bliver taget godt imod af miljøminister Lea Wermelin (S).

Hun glæder sig over borgmestrenes forslag, der blandt andet går på strammere krav til de miljøzoner, som løber rundt om de større byer herhjemme.

- Jeg er glad for, at vi har nogle borgmestre, der er optaget af at bekæmpe luftforureningen. Vi ved, at tusindvis af danskere dør for tidligt, fordi der er for meget luftforurening i særligt de største byer.

- Derfor er det nødvendigt, at vi gør mere, end vi gør i dag, og jeg glæder mig til at diskutere de konkrete forslag med kommunerne og sådan set også med Folketingets partier, i forhold til hvordan vi kommer videre, siger Lea Wermelin.

Forslagene om miljømæssige stramninger er stillet af borgmestrene i Aarhus, Aalborg, København og Odense.

Et af forslagene vedrører ældre dieselbiler. Konkret foreslår borgmestrene, at dieselbiler fra før 1. januar 2012 forbydes i de fire byer i 2022.

Og i 2025 vil borgmestrene stramme reglerne yderligere, så forbuddet skal udvides til dieselbiler solgt før 1. september 2016.

Med andre ord vil det kunne blive forbudt at køre i miljøzonerne i en dieselbil, der er henholdsvis ti og ni år gammel.

Hos Autobranchen Danmark, der blandt andet repræsenterer bilforhandlere og bilværksteder, er man positivt indstillet over for miljøforbedrende løsninger.

Brancheorganisationen bemærker dog også, at både forhandlere og forbrugere skal have god tid til at omstille sig, hvis der ændres i reglerne.

- Det er kun rimeligt, så de ved, hvordan økonomien hjemme i carporten og i bilforretningen kommer til at udvikle sig, siger Gitte Seeberg, administrerende direktør hos Autobranchen Danmark.

Hos miljøministeren er der bevidsthed om, at en strammere miljølovgivning også skal tage højde for folks økonomi.

- Vi skal både have en stærk miljøpolitik, men selvfølgelig også en klog miljøpolitik.

- Det er også derfor, det er så vigtigt, at hvis vi indfører nye regler, at vi skal være sikre på, at de dels virker, og at de dels ikke rammer socialt skævt, siger Lea Wermelin.

De nuværende miljøzoner stiller kun krav til meget gamle lastbiler og busser.

Der er allerede nye krav på vej til lastbiler, busser og varebiler, men som det ser ud nu, så er personbiler foreløbigt undtaget.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Nyhedsbrev

9.028 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Online Avis Arkiv

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Ny Effer-kran til Skaks

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Scania: V8'er går som varmt brød

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Ønske om vinterdæk til lastbiler

Pris til transportforskning

Der er en grønnere vej

Speditionsbranchen åbner døren på klem for EUX-elever

Regeringen vil lægge klimavenlig asfalt på statsvejene

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

Ny kampagne gør 8. klasses elever til trafikambassadører

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Firmaets mand satte sig for bordenden: - Det er hjerteblod

Sådan påvirkes brotrafikken af den nye grænsekontrol

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Send til en kollega

0.191