23948sdkhjf

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Så er der kommet endnu en bog om chauffører og deres lastbiler. De seneste ti år er der kommer flere og flere af den slags, og det skyldes blandt andet, at FDE Fonden giver økonomisk støtte til sådanne bøger.

Er det godt eller skidt med så mange bøger om lige denne erhvervsgruppe? Ja - umiddelbart er jo godt, for der er lige så mange spændende beretninger, som der er chauffører. Og denne seneste bog fokuserer på 10 chauffører og deres historier.



Som forfatteren Jens Jessen skriver i forordet, er der i dag ikke mange danske chauffører i førerhusene på de lastbiler, der kører rundt i Europa eller langt ind i Rusland eller helt ned til Mellemøsten. Det er EU’s frie bevægelighed og den lempelige cabotagekørsel, som er skyld i det.

Minderne har man da lov at have, synger Elga Olga - og det er også denne bogs formål. Den tager et kig ned i "Lastbilernes Guldalder" og bringer beretninger fra udvalgte chauffører, som bogstaveligt talt har levet deres liv på landevejene og rastepladserne ude omkring i verden.

De tre første kapitler giver en beskrivelse af forholdene for transportbranchen. Efterhånden som lastbilerne vandt frem, kom er der afgifter på lastbilkørsel - først var det et system med skat pr. hestekræfter, senere kom egenvægtsafgift, registreringsafgift, vægtafgift - ja, det er meget sjov læsning. Det vise sig, at der altid har været afgifter på lastbiler, og de bliver bare større og større! Det er også noget, vi kan genkende i dag.

Men bogen handler først og fremmest om de chauffører, som kørte ud af landet med varer for danske virksomheder. Vi følger for eksempel Jørgen Møller-Gad fra Lolland, som startede med at køre på Sydsverige. Efterhånden gik turene længere og længere væk, og før han fik set sig om, kørte han fast på Vesttyskland, Berlin og DDR. I 1990’erne kørte han også til Italien, hvor han sov i en port hos pavens Schweizergarde.

En sømand gik i land...
Karl Lynge Svendsen sejlede langfart, men gik i land og blev lastbilchauffør i 1972. Han kørte kølevogne med frisk kød sydpå til Frankrig og Italien; men da han i 1983 avancerede til selvstændig vognmand, tog han ture til DDR og længere østpå. Længste tur var en tur til Omsk i Sibirien. Han var væk i 14 dage, og da han kom hjem igen havde han kørt 11.000 km! Andre lange ture var til Teheran i Iran og Casablanca i Marokko.

Vi tager lige en chauffør til: Bent Rishøj. For Bent startede det med lastbiler tidligt. Hans far var vognmand og købte en Mercedes L4500 med en 12 ton anhænger til ham, da han fyldte 18 år. Og så bare om at komme ud på landevejene. Det blev til mange ture til Vesttyskland med fisk, men turene gik også til Grækenland og Frankrig.

1.000 kroner om ugen
Hvad kunne en chauffør tjene dengang i 1960’erne eller 1970’erne?

Bent Rishøj svarer: - Som chauffør kunne jeg dengang tjene over 1.000 kroner om ugen baseret på kørepenge, hvor andre i normale job dengang havde en løn på 380 kroner. Så det var de ikke så ringe!

Der er også Torild Aasen, som er vokset op i Norge, men kørte Mellemøsten for danske vognmænd og transportfirmaer. At være kvinde var både en fordel og en ulempe, fortæller hun i sit kapitel. Hun sagde aldrig nej til en kørselsopgave. I dag underviser hun i musik; men der er mange minder fra turene i lastbil.

Eller hvad med Preben Jørgensen? Han levede et stille og roligt liv som mekaniker og bilsælger, indtil hans fætter en dag ringede og spurgte om han ville køre en tur til Moskva. Han havde jo stort kørekort fra militæret.

Jo, det ville han godt; men denne ene tur kom til at betyde, at Preben blev hængende i Moskva i halvandet år. Bogens forfatter udnævner også Preben Jørgensen til den danske chauffør, der har kørt længst i en eksportbil - en tur på 14.000 kilometer. Næsten til den kinesiske grænse!

Masser af minder
Det er ikke småting, som de danske chauffører har oplevet. Nogle har siddet så godt fast i mudder på en dårlig landevej, at de har måttet overnatte på stedet. Andre har oplevet at blive overfaldet i Hviderusland eller beskudt af soldater på Balkan. De har forceret bjerge i Tyrkiet og kørt i 37 graders kulde. De har måttet bestikke alle slags mennesker for at få hjælp - lige fra toldere til tandlæger; men de er vendt hjem igen med masser af minder.

Nogle har oplevet ting, som de helst ville være foruden. Andre har oplevet det modsatte i form af ekstrem venlighed fra lokalbefolkningen.

"Lastbilernes Guldalder" er en letlæselig bog - og man føler sig velkommen ind i chaufførernes liv og deres historier. De er fortalt af mennesker, som i dag er ældre i dag, men de husker deres chaufførliv så levende, at det var som det skete i går.

FAKTA

Titel: Lastbilernes Guldalder - beretninger fa førerhuset
Forfatter: Jens Jessen
Forlag: Motor Press v/ Jens Jessen, Varde
Antal sider: 148
Pris: 219,95 kr.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fyrtårn begynder ti timer lang flugt fra havet

25.000 ventes at kigge med, når Rubjerg Knude Fyr sættes på "rulleskøjter" for at komme på afstand af havet

Hård Brexit eller blød landing: Vognmænd bider negle

Der er nervøsitet og usikkerhed blandt de danske vognmænd. Sker Storbritanniens farvel til EU på den hårde måde, kan det betyde massive problemer med mistede ordrer og kilometerlange køer

Nye regler for særtransporter 1. november

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Dansk chauffør dømt i græsk narkosag: Nu er han snart på fri fod

Græsk politi stoppede dansker med knap et halv ton hash. Mandag har dansk dommer givet ham konverteringsdom.

Nyhedsbrev

Tid til at prøve en 6-cylindret

Online Avis Arkiv

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Vognmandsfirma fylder 100 år

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To DAF til Pagh Transport

Transportfirma åbner egne tankstationer

Bygger kæmpe energifabrik

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Ingen lov om spejl-kameraer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

Arla kører på GTL

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hydraulik tank fra KTR

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

2 nye 3-aks. KRONE køletrailere til MJT APS

Heavy-Lift HMPE Sling

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

Sådan kan du forbedre effektiviteten i distribution af olie

Sådan laver du effektive dækskift

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Send til en kollega

0.249