23948sdkhjf

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Så er der kommet endnu en bog om chauffører og deres lastbiler. De seneste ti år er der kommer flere og flere af den slags, og det skyldes blandt andet, at FDE Fonden giver økonomisk støtte til sådanne bøger.

Er det godt eller skidt med så mange bøger om lige denne erhvervsgruppe? Ja - umiddelbart er jo godt, for der er lige så mange spændende beretninger, som der er chauffører. Og denne seneste bog fokuserer på 10 chauffører og deres historier.



Som forfatteren Jens Jessen skriver i forordet, er der i dag ikke mange danske chauffører i førerhusene på de lastbiler, der kører rundt i Europa eller langt ind i Rusland eller helt ned til Mellemøsten. Det er EU’s frie bevægelighed og den lempelige cabotagekørsel, som er skyld i det.

Minderne har man da lov at have, synger Elga Olga - og det er også denne bogs formål. Den tager et kig ned i "Lastbilernes Guldalder" og bringer beretninger fra udvalgte chauffører, som bogstaveligt talt har levet deres liv på landevejene og rastepladserne ude omkring i verden.

De tre første kapitler giver en beskrivelse af forholdene for transportbranchen. Efterhånden som lastbilerne vandt frem, kom er der afgifter på lastbilkørsel - først var det et system med skat pr. hestekræfter, senere kom egenvægtsafgift, registreringsafgift, vægtafgift - ja, det er meget sjov læsning. Det vise sig, at der altid har været afgifter på lastbiler, og de bliver bare større og større! Det er også noget, vi kan genkende i dag.

Men bogen handler først og fremmest om de chauffører, som kørte ud af landet med varer for danske virksomheder. Vi følger for eksempel Jørgen Møller-Gad fra Lolland, som startede med at køre på Sydsverige. Efterhånden gik turene længere og længere væk, og før han fik set sig om, kørte han fast på Vesttyskland, Berlin og DDR. I 1990’erne kørte han også til Italien, hvor han sov i en port hos pavens Schweizergarde.

En sømand gik i land...
Karl Lynge Svendsen sejlede langfart, men gik i land og blev lastbilchauffør i 1972. Han kørte kølevogne med frisk kød sydpå til Frankrig og Italien; men da han i 1983 avancerede til selvstændig vognmand, tog han ture til DDR og længere østpå. Længste tur var en tur til Omsk i Sibirien. Han var væk i 14 dage, og da han kom hjem igen havde han kørt 11.000 km! Andre lange ture var til Teheran i Iran og Casablanca i Marokko.

Vi tager lige en chauffør til: Bent Rishøj. For Bent startede det med lastbiler tidligt. Hans far var vognmand og købte en Mercedes L4500 med en 12 ton anhænger til ham, da han fyldte 18 år. Og så bare om at komme ud på landevejene. Det blev til mange ture til Vesttyskland med fisk, men turene gik også til Grækenland og Frankrig.

1.000 kroner om ugen
Hvad kunne en chauffør tjene dengang i 1960’erne eller 1970’erne?

Bent Rishøj svarer: - Som chauffør kunne jeg dengang tjene over 1.000 kroner om ugen baseret på kørepenge, hvor andre i normale job dengang havde en løn på 380 kroner. Så det var de ikke så ringe!

Der er også Torild Aasen, som er vokset op i Norge, men kørte Mellemøsten for danske vognmænd og transportfirmaer. At være kvinde var både en fordel og en ulempe, fortæller hun i sit kapitel. Hun sagde aldrig nej til en kørselsopgave. I dag underviser hun i musik; men der er mange minder fra turene i lastbil.

Eller hvad med Preben Jørgensen? Han levede et stille og roligt liv som mekaniker og bilsælger, indtil hans fætter en dag ringede og spurgte om han ville køre en tur til Moskva. Han havde jo stort kørekort fra militæret.

Jo, det ville han godt; men denne ene tur kom til at betyde, at Preben blev hængende i Moskva i halvandet år. Bogens forfatter udnævner også Preben Jørgensen til den danske chauffør, der har kørt længst i en eksportbil - en tur på 14.000 kilometer. Næsten til den kinesiske grænse!

Masser af minder
Det er ikke småting, som de danske chauffører har oplevet. Nogle har siddet så godt fast i mudder på en dårlig landevej, at de har måttet overnatte på stedet. Andre har oplevet at blive overfaldet i Hviderusland eller beskudt af soldater på Balkan. De har forceret bjerge i Tyrkiet og kørt i 37 graders kulde. De har måttet bestikke alle slags mennesker for at få hjælp - lige fra toldere til tandlæger; men de er vendt hjem igen med masser af minder.

Nogle har oplevet ting, som de helst ville være foruden. Andre har oplevet det modsatte i form af ekstrem venlighed fra lokalbefolkningen.

"Lastbilernes Guldalder" er en letlæselig bog - og man føler sig velkommen ind i chaufførernes liv og deres historier. De er fortalt af mennesker, som i dag er ældre i dag, men de husker deres chaufførliv så levende, at det var som det skete i går.

FAKTA

Titel: Lastbilernes Guldalder - beretninger fa førerhuset
Forfatter: Jens Jessen
Forlag: Motor Press v/ Jens Jessen, Varde
Antal sider: 148
Pris: 219,95 kr.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

Corona-virus
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

BHS Logistics går frem i svært marked

Nye leveringer

Danmarks første S-Way

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

Efter pænt 2019: Familievirksomhed tør ikke spå om fremtiden

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

DTL-bossen: Snart vil transporten klinge af

Krisen kradser: 50 fyret hos Prime Cargo

Praktisk køreundervisning indstilles

Tredje generation styrer familiefirmaet gennem krisen: - Der kommer nogle følelser frem

Vejdirektoratet efter kritik: Der skal være ordentlige forhold

Henriette Kjær er ny politisk chef i ITD

Se kortet: Så lang er køen ved de europæiske grænser

Øresundstrafikken faldt med 67 pct. - men er uændret for lastbiler

Nye midlertidige regler for syn af køretøjer

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Direktørskifte i Bevola

Politikerne skifter fokus: Fra brændstof til CO2-effekt

Miljøzonemærkat bliver digitalt

YX udvider i Nordsjælland

Også HVO fra Q8 i marts

Tre idømt fængsel for at skjule 430 kilo hash i lastbil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Ny traverskran? Få det hurtigste og skarpeste tilbud nu!

Dokumentér din indsats med en Verdensmålcertificering

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Nye ansigter hos bott

Desinficerende ozonbehandling

Må vi hjælpe dig i gang med kemikaliedokumentationen?

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Kel-Berg sværlasttrailer med udtræk til Fredericia Shipping

Selvkørende kran til brug ved arbejde på din båd

Så du vores video i sidste uge med maskindonkraften DK JACK?

Mød den nye piLIFT® SMART!

Send til en kollega

0.187