23948sdkhjf

Test: Ny Renault Trafic

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Renaults største nyhed i år på varebilssiden er den nye Trafic, der får helt ny og mere smidig 2-liters motor i stedet for forgængerens 1,6 liter.

Fra at have 1,6-liters dobbeltturbo system får den nye Trafic fra Renault 2-liter motor og enkeltturbo, og den kører langt mere lydløst end den nuværende model.

Renault Trafic får derigennem øget smidighed og bedre kørselskomfort. I den kommende udgave går fabrikken således fra 1,6 liter motor med dobbelt-turbolader til en ny 2-liter motor med enkelt-turbolader. Tidligere kørte Trafic med 1,9 liters dieselmotor.



Det betyder i første omgang en enklere (billigere) og mere robust motorkonstruktion, men også en blødere motorgang med øget smidighed, lavere støjniveau - og derigennem forbedret kørselskomfort.

Renault leverer også motorer til Mercedes-Benz (Vito) - dog kun med enkeltturbo. Om de får glæde af den nye 2-liter motor, vides ikke.

Trafic fra 1,6 liter
Det skal dog nævnes, at indstignings-modellen i Trafic programmet fortsat er en 1,6-liters model med 95 hk og 260 Nm - nok især beregnet for leasingselskaber.

Bilen fås iøvrigt også med 120 hk og 320 Nm.

Forbruget ligger på et gennemsnit på 2-liter udgaverne på 14- og 16 km/l - med 1,6-liters udgave er forbruget i snit på 18,5 km/l.

Stor forbedring
Vi har prøvet den nye Trafic i og omkring Cascais vest for Lissabon i Portugal, og vi hilser den "gamle" filosofi med øget kubik velkommen.

Vi prøvede to udgaver af den nye Trafic i Portugal - en 145 hk udgave forsynet med en ny EDC dobbeltkoblings-automatgearkasse og en 170 hk udgave med ny manuel gearkasse. Momentet er henholdsvis 350 og 380 Nm ved 1.500 omdrejninger.

I femte gear trækker den rent fra 50 km/t eller 1.200 omdrejninger - i sjette gear fra 65 km/t også ved 1.200 omdrejninger.

Let ændret design
Designmæssigt har den ud over den større grill også fået ændrede forlygter - mens interiøret er præget af ny instrumentering med touchscreen og mulighed for navigation.

Hele øvelsen med den nye motor handler om at Renault skal opfylde de kommende miljøkrav efter Euro 6D temp normen. Derfor er fronten også ændret lidt med større kølergrill, så der kan komme den påkrævede øgede luft til den nye teknik.

Uændret varerum
Selve varerummet er som tidligere, men nu med LED belysning. Bilen fås fortsat i to længder og to højder med op til 8,6 kubikmeter varerum

Sikkerhedsmæssigt har bilen fået nødbremse, men adaptiv fartpilot fås endnu ikke. Bilen har dog bl.a. linjevogter og bakkamera.

Mitsubishi får Trafic varebil
Trafic kan fås i mange hundrede udgaver, men Renault har desuden på fabrikken opbygning af specialudgaver kaldet Renault Tech - ofte i samarbejde med opbygger-virksomheder.

Renault Trafic bygges på Renaults Sandouville fabrik ved Le Havre i Normandiet. Her produceres også søstermodellerne Nissan NV300 og Fiat Talento.

Fabrikken skal nu også producere en søstermodel på basis af Trafic til alliancepartner Mitsubishi. Den skal kun sælges i Østen - bl.a. Australien og New Zealand, men p.t. ikke til Europa.

Senere kommer også eludgaver af i hvert fald Trafic - som led i fabrikkens strategi, at alle Renault biler kan tilbydes med el-motor indenfor få tre år.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fyrtårn begynder ti timer lang flugt fra havet

25.000 ventes at kigge med, når Rubjerg Knude Fyr sættes på "rulleskøjter" for at komme på afstand af havet

Nye regler for særtransporter 1. november

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Tid til at prøve en 6-cylindret

To DAF til Pagh Transport

Nyhedsbrev

Transportfirma åbner egne tankstationer

Online Avis Arkiv

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Ingen lov om spejl-kameraer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Arla kører på GTL

Dekra opkøber 16 synshaller

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Big boom i antallet af skader på lastbiler

Nye leveringer

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Go’ cocktail til Jesper Saaby

En ny Scania R 520 til vognmand Jesper Saaby i Solbjerg på Mors.

Kæmpe bøde til svensk chauffør

Refako lander millionunderskud

Postnord tester lastbil på biogas

Hæder til SAWO

Ford skifter direktør i Danmark

Nye leveringer

Månedens konkurser

Dekra udvider med truck- og krankurser

Vigtige love for opbyggere

Dækbranchens temadag

Skiftedag i Volvos marketing

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hydraulik tank fra KTR

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

2 nye 3-aks. KRONE køletrailere til MJT APS

Heavy-Lift HMPE Sling

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

Sådan kan du forbedre effektiviteten i distribution af olie

Sådan laver du effektive dækskift

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Send til en kollega

0.463