23948sdkhjf

Test: Ny Renault Trafic

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Renaults største nyhed i år på varebilssiden er den nye Trafic, der får helt ny og mere smidig 2-liters motor i stedet for forgængerens 1,6 liter.

Fra at have 1,6-liters dobbeltturbo system får den nye Trafic fra Renault 2-liter motor og enkeltturbo, og den kører langt mere lydløst end den nuværende model.

Renault Trafic får derigennem øget smidighed og bedre kørselskomfort. I den kommende udgave går fabrikken således fra 1,6 liter motor med dobbelt-turbolader til en ny 2-liter motor med enkelt-turbolader. Tidligere kørte Trafic med 1,9 liters dieselmotor.



Det betyder i første omgang en enklere (billigere) og mere robust motorkonstruktion, men også en blødere motorgang med øget smidighed, lavere støjniveau - og derigennem forbedret kørselskomfort.

Renault leverer også motorer til Mercedes-Benz (Vito) - dog kun med enkeltturbo. Om de får glæde af den nye 2-liter motor, vides ikke.

Trafic fra 1,6 liter
Det skal dog nævnes, at indstignings-modellen i Trafic programmet fortsat er en 1,6-liters model med 95 hk og 260 Nm - nok især beregnet for leasingselskaber.

Bilen fås iøvrigt også med 120 hk og 320 Nm.

Forbruget ligger på et gennemsnit på 2-liter udgaverne på 14- og 16 km/l - med 1,6-liters udgave er forbruget i snit på 18,5 km/l.

Stor forbedring
Vi har prøvet den nye Trafic i og omkring Cascais vest for Lissabon i Portugal, og vi hilser den "gamle" filosofi med øget kubik velkommen.

Vi prøvede to udgaver af den nye Trafic i Portugal - en 145 hk udgave forsynet med en ny EDC dobbeltkoblings-automatgearkasse og en 170 hk udgave med ny manuel gearkasse. Momentet er henholdsvis 350 og 380 Nm ved 1.500 omdrejninger.

I femte gear trækker den rent fra 50 km/t eller 1.200 omdrejninger - i sjette gear fra 65 km/t også ved 1.200 omdrejninger.

Let ændret design
Designmæssigt har den ud over den større grill også fået ændrede forlygter - mens interiøret er præget af ny instrumentering med touchscreen og mulighed for navigation.

Hele øvelsen med den nye motor handler om at Renault skal opfylde de kommende miljøkrav efter Euro 6D temp normen. Derfor er fronten også ændret lidt med større kølergrill, så der kan komme den påkrævede øgede luft til den nye teknik.

Uændret varerum
Selve varerummet er som tidligere, men nu med LED belysning. Bilen fås fortsat i to længder og to højder med op til 8,6 kubikmeter varerum

Sikkerhedsmæssigt har bilen fået nødbremse, men adaptiv fartpilot fås endnu ikke. Bilen har dog bl.a. linjevogter og bakkamera.

Mitsubishi får Trafic varebil
Trafic kan fås i mange hundrede udgaver, men Renault har desuden på fabrikken opbygning af specialudgaver kaldet Renault Tech - ofte i samarbejde med opbygger-virksomheder.

Renault Trafic bygges på Renaults Sandouville fabrik ved Le Havre i Normandiet. Her produceres også søstermodellerne Nissan NV300 og Fiat Talento.

Fabrikken skal nu også producere en søstermodel på basis af Trafic til alliancepartner Mitsubishi. Den skal kun sælges i Østen - bl.a. Australien og New Zealand, men p.t. ikke til Europa.

Senere kommer også eludgaver af i hvert fald Trafic - som led i fabrikkens strategi, at alle Renault biler kan tilbydes med el-motor indenfor få tre år.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Sløje tider for vinterkørsel

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Det højeste marked i nyere tid

Dekra Bilsyn udvider igen

Nyhedsbrev

9.084 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Lastvognsmekanikere skal konkurrere ved DM i Skills for første gang

Rumæner fængslet for tyveri fra lastbiltrailer

Nye brandbiler har været to år undervejs: Redder effektivt i højden

Sikke noget rod: Kontrol af svensk chauffør som taget ud af Monty Python

Kroghejsopbygning til Kims Containerservice

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Test
Skal det være 540 R6 eller 520 V8?

Fremtidens Transport
Kom med bag rattet på fremtidens tunge el-lastbiler

Transportmagasinet var blandt de første danske medier til at prøve Volvo Trucks nye el-lastbiler til entreprenør- og regionaltransport

Fremtidens Transport
Volvo tror på en blanding af drivmidler

- Vi er leveringsdygtige i alt, siger Matz Franzén, strategidirektør for forbrændingsmotorer hos Volvo Trucks

Ny opbygning fra Sawo til Munck Forsyningsledninger

Fremtidens Transport
Store ord beskriver transatlantisk makkerskab: "Vi er sjælevenner"

Amerikanske Nikola Motors og italienske Iveco er langt i arbejdet med at tilbyde en brintlastbil i Europa, bygget på basis af Ivecos nye S-Way lastbil

Kommunerne stiller grønne krav til håndværkernes varebiler

Nye donationer fra FDE Fonden

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Frugtbart partnerskab forener smedearbejde med containerhandel

Test
Lastbiltest: Scania får ros for et ’kærkomment grænsetilfælde’

TEST: Scania har netop lanceret topmodellen blandt deres 13-liters motorer med 540 hk - med 300 kg. større nyttelast end den mindste V8-motor

Fremtidens Transport
COOP: Store udfordringer med el-lastbiler

Oldermandens nytårshilsen: Vi bevæger os i den rigtige retning

Dekra på opkøbstogt i Jylland

Nu vil Dekra uddanne ledere

Johnson i sejrstale: Kursen er sat mod brexit i januar

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Aftale om nye skraldevogne på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Oprettersæt 10 ton hydraulisk fra AJ-Engros A/S

To Ultima kroghejs fra SAWO

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Send til en kollega

0.141