23948sdkhjf

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

København har en stigende udfordring med at kunne rumme den daglige trafik. Det gælder særligt i Indre By, hvor bilerne er mange og vejene små.

- Både stat, kommuner og det private erhvervsliv bør arbejde konstant på at mindske trængslen og få danskerne frem til tiden så hurtigt og gnidningsfrit som muligt. Det gælder løbende investeringer i forbedring af den kollektive trafik, vi allerede har; at tænke i at lade lastbilerne leverer de nødvendige varer, når der er plads på vejene, samt udnytte de muligheder, der ligger i selvkørende løsninger og delebilsordninger. Alle disse ting kan beviseligt gøre det nemmere at komme frem og samtidig være med til at skabe en grønnere by, siger Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv.

- I København er fokus desværre et helt andet og mere isoleret sted. Fra Københavns Borgerrepræsentation er der et stærkt ønske om at ’fredeliggøre’ Middelalderbyen, hvilket er en pæn måde at sige på, at man ønsker køretøjerne væk fra det område, siger Jesper Højte Stenbæk og fortsætter:

- Initiativet må desværre forventes at have en meget begrænset samlet effekt, der slet ikke kan stå mål med de ulemper, det vil give. Hvis ikke varer kan komme frem og folk på indkøb samt turister kan sættes af i området, så står vi overfor en helt naturlig butiks- og restaurationsdød i området. I næste række vil det betyde, at området alene bliver for dets beboere og kontorer. Det har vi allerede set i andre storbyer rundt om i verden, hvor konsekvensen har været, at centrum dør ud om aftenen, og at bydelene ender med at blive affolket, da det er de færreste, der faktisk har valgt at bo i en storby for at bo et sted, der ligger øde hen.

- Der skal helt sikkert ske noget, men det skal ses i et større perspektiv. Erhvervslivet er klar til at samarbejde for at finde den bedste løsning, hvor vi sikre en levende og grøn by, der er et trækplaster for både beboere og besøgende, siger Jesper Højte Stenbæk.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Ny generation i front for Jørgen Jensen Distribution: - Der skal ikke nye boller på suppen

Polsk chauffør dømt og udvist 25 timer efter anholdelse

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Online Avis Arkiv

Nu er PEMA blevet TIP

Grønt lys til studenterkørsel

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Tre flotte nye Kel-Berg tiptrailere til Kurt Holm & Sønner

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Send til en kollega

0.189