23948sdkhjf

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

København har en stigende udfordring med at kunne rumme den daglige trafik. Det gælder særligt i Indre By, hvor bilerne er mange og vejene små.

- Både stat, kommuner og det private erhvervsliv bør arbejde konstant på at mindske trængslen og få danskerne frem til tiden så hurtigt og gnidningsfrit som muligt. Det gælder løbende investeringer i forbedring af den kollektive trafik, vi allerede har; at tænke i at lade lastbilerne leverer de nødvendige varer, når der er plads på vejene, samt udnytte de muligheder, der ligger i selvkørende løsninger og delebilsordninger. Alle disse ting kan beviseligt gøre det nemmere at komme frem og samtidig være med til at skabe en grønnere by, siger Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv.

- I København er fokus desværre et helt andet og mere isoleret sted. Fra Københavns Borgerrepræsentation er der et stærkt ønske om at ’fredeliggøre’ Middelalderbyen, hvilket er en pæn måde at sige på, at man ønsker køretøjerne væk fra det område, siger Jesper Højte Stenbæk og fortsætter:

- Initiativet må desværre forventes at have en meget begrænset samlet effekt, der slet ikke kan stå mål med de ulemper, det vil give. Hvis ikke varer kan komme frem og folk på indkøb samt turister kan sættes af i området, så står vi overfor en helt naturlig butiks- og restaurationsdød i området. I næste række vil det betyde, at området alene bliver for dets beboere og kontorer. Det har vi allerede set i andre storbyer rundt om i verden, hvor konsekvensen har været, at centrum dør ud om aftenen, og at bydelene ender med at blive affolket, da det er de færreste, der faktisk har valgt at bo i en storby for at bo et sted, der ligger øde hen.

- Der skal helt sikkert ske noget, men det skal ses i et større perspektiv. Erhvervslivet er klar til at samarbejde for at finde den bedste løsning, hvor vi sikre en levende og grøn by, der er et trækplaster for både beboere og besøgende, siger Jesper Højte Stenbæk.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Hård Brexit eller blød landing: Vognmænd bider negle

Der er nervøsitet og usikkerhed blandt de danske vognmænd. Sker Storbritanniens farvel til EU på den hårde måde, kan det betyde massive problemer med mistede ordrer og kilometerlange køer

Fyrtårn begynder ti timer lang flugt fra havet

25.000 ventes at kigge med, når Rubjerg Knude Fyr sættes på "rulleskøjter" for at komme på afstand af havet

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Nye regler for særtransporter 1. november

Dansk chauffør dømt i græsk narkosag: Nu er han snart på fri fod

Græsk politi stoppede dansker med knap et halv ton hash. Mandag har dansk dommer givet ham konverteringsdom.

Nyhedsbrev

Tid til at prøve en 6-cylindret

Online Avis Arkiv

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Vognmandsfirma fylder 100 år

Transportfirma åbner egne tankstationer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

To DAF til Pagh Transport

Bygger kæmpe energifabrik

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

Arla kører på GTL

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hydraulik tank fra KTR

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

2 nye 3-aks. KRONE køletrailere til MJT APS

Heavy-Lift HMPE Sling

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

Sådan kan du forbedre effektiviteten i distribution af olie

Sådan laver du effektive dækskift

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Send til en kollega

0.204