23948sdkhjf

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ancotrans har arbejdet med bæredygtighed i mange år, og tager nu det næste skridt.

- Skal vi vente på teknologien, når vi ikke i mål på den korte bane, konstaterer administrerende direktør Anne Kathrine Steenbjerge.

- Vi har derfor besluttet at bruge 5 procent af det årlige overskud på at fremme den grønne omstilling. Og de penge bruger vi i første omgang på at kompensere for vores C02-udslip ved at plante træer i Uganda, fortæller hun.

Ancotrans planter træerne i et samarbejde med organisationen Trofaco.

- Vi bliver ca. 20 procent mere klimaneutrale i forhold til 2018 med det samme, og vi kan komme endnu højere op, hvis kunderne vil være med til at bidrage. Det er den eneste hurtige vej, jeg ser for øjeblikket, når teknologien ikke er på plads, siger Anne Kathrine Steenbjerge, der også er formand for brancheforeningen DI Transport

Kø-kørsel giver udfordringer
Ancotrans har i flere år arbejdet med at forbedre brændstoføkonomien via uddannelse, opfølgning, brug af modulvogntog og bedre planlægning (udenfor myldretiderne) af de tunge transporter for at styrke bæredygtigheden.

Det har hjulpet, men en stor del af den gevinst er dog ædt op af øget kø-kørsel takket være vækst i den generelle trafik. Regeringens ambitioner om at nå en CO2-reduktion i 2030 på 70 procent, vil kræve både teknologi og politisk handlekraft, vurderer hun.

- Vi har overvejet elektriske lastbiler, men endnu kan ingen biler løse vores behov for transport på over 20 ton, siger Anne Kathrine Steenbjerge.

Biodiesel er i dag for dyrt
- Der findes ikke et quickfix for at nå regeringens mål - specielt ikke for den tunge trafik. Vi har overvejet elektriske lastbiler, men endnu kan ingen biler løse vores behov for transport på over 20 ton, siger hun.

Biobrændstof har potentiale til at blive en vigtig faktor. Men det kræver politisk vilje til fjerne afgifter på biodiesel, der i dag er op til 45 procent dyrere (HVO-diesel) end normalt brændstof.

- Øget brug af biodiesel vil klart sætte turbo på den grønne omstilling, også fordi distributionen er på plads via tankstationerne som allerede eksisterer. Men prisen er stadig den afgørende faktor for os og vores kunder. Vi venter derfor på drivmidler, som er fossilfrie og fornuftige i pris, siger Anne Kathrine Steenbjerge.

- Og indtil da må vi plante endnu flere træer.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

Dekra får ny direktør

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

Kattegatbro vil spare afgørende tid for erhvervslivet

Sløje tider for vinterkørsel

Nyhedsbrev

9.084 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Kvinder klar til netværk

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Det højeste marked i nyere tid

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

Her er transportaftalens vigtigste punkter

ITD: En trist dag for danske vognmænd

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Oprettersæt 10 ton hydraulisk fra AJ-Engros A/S

To Ultima kroghejs fra SAWO

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Send til en kollega

0.142