23948sdkhjf

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ancotrans har arbejdet med bæredygtighed i mange år, og tager nu det næste skridt.

- Skal vi vente på teknologien, når vi ikke i mål på den korte bane, konstaterer administrerende direktør Anne Kathrine Steenbjerge.

- Vi har derfor besluttet at bruge 5 procent af det årlige overskud på at fremme den grønne omstilling. Og de penge bruger vi i første omgang på at kompensere for vores C02-udslip ved at plante træer i Uganda, fortæller hun.

Ancotrans planter træerne i et samarbejde med organisationen Trofaco.

- Vi bliver ca. 20 procent mere klimaneutrale i forhold til 2018 med det samme, og vi kan komme endnu højere op, hvis kunderne vil være med til at bidrage. Det er den eneste hurtige vej, jeg ser for øjeblikket, når teknologien ikke er på plads, siger Anne Kathrine Steenbjerge, der også er formand for brancheforeningen DI Transport

Kø-kørsel giver udfordringer
Ancotrans har i flere år arbejdet med at forbedre brændstoføkonomien via uddannelse, opfølgning, brug af modulvogntog og bedre planlægning (udenfor myldretiderne) af de tunge transporter for at styrke bæredygtigheden.

Det har hjulpet, men en stor del af den gevinst er dog ædt op af øget kø-kørsel takket være vækst i den generelle trafik. Regeringens ambitioner om at nå en CO2-reduktion i 2030 på 70 procent, vil kræve både teknologi og politisk handlekraft, vurderer hun.

- Vi har overvejet elektriske lastbiler, men endnu kan ingen biler løse vores behov for transport på over 20 ton, siger Anne Kathrine Steenbjerge.

Biodiesel er i dag for dyrt
- Der findes ikke et quickfix for at nå regeringens mål - specielt ikke for den tunge trafik. Vi har overvejet elektriske lastbiler, men endnu kan ingen biler løse vores behov for transport på over 20 ton, siger hun.

Biobrændstof har potentiale til at blive en vigtig faktor. Men det kræver politisk vilje til fjerne afgifter på biodiesel, der i dag er op til 45 procent dyrere (HVO-diesel) end normalt brændstof.

- Øget brug af biodiesel vil klart sætte turbo på den grønne omstilling, også fordi distributionen er på plads via tankstationerne som allerede eksisterer. Men prisen er stadig den afgørende faktor for os og vores kunder. Vi venter derfor på drivmidler, som er fossilfrie og fornuftige i pris, siger Anne Kathrine Steenbjerge.

- Og indtil da må vi plante endnu flere træer.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fyrtårn begynder ti timer lang flugt fra havet

25.000 ventes at kigge med, når Rubjerg Knude Fyr sættes på "rulleskøjter" for at komme på afstand af havet

Hård Brexit eller blød landing: Vognmænd bider negle

Der er nervøsitet og usikkerhed blandt de danske vognmænd. Sker Storbritanniens farvel til EU på den hårde måde, kan det betyde massive problemer med mistede ordrer og kilometerlange køer

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Nye regler for særtransporter 1. november

Dansk chauffør dømt i græsk narkosag: Nu er han snart på fri fod

Græsk politi stoppede dansker med knap et halv ton hash. Mandag har dansk dommer givet ham konverteringsdom.

Nyhedsbrev

Tid til at prøve en 6-cylindret

Online Avis Arkiv

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Vognmandsfirma fylder 100 år

Transportfirma åbner egne tankstationer

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To DAF til Pagh Transport

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Bygger kæmpe energifabrik

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

Arla kører på GTL

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hydraulik tank fra KTR

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

2 nye 3-aks. KRONE køletrailere til MJT APS

Heavy-Lift HMPE Sling

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

Sådan kan du forbedre effektiviteten i distribution af olie

Sådan laver du effektive dækskift

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Send til en kollega

0.232