23948sdkhjf

Scania Danmark-direktør fejrer kvart århundrede

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Scania Danmark A/S’ administrerende direktør Marcus Holm kan i dag fejre sit 25-års jubilæum i Scania-koncernen. Undervejs har han arbejdet inden for både udvikling og produktion og været vidt omkring i koncernens svenske og internationale afdelinger. I de seneste to år har han stået i spidsen for det danske selskab og kan i en alder af blot 48 år se tilbage på et kvart århundrede med en meget alsidig Scania-karriere.

Marcus var tidligt klar over, at han ville forfølge en karriere inden for teknik, for han har altid interesseret sig for, hvordan ting er konstrueret og fungerer.

Som nyuddannet civilingeniør fra Chalmers Tekniske Universitet i Göteborg, fik han en stilling som traniee i 1994, i Scanias udviklingsafdeling og måtte flytte fra Göteborg til Scanias hjemmebane i Södertälje syd for Stockholm. Det har han aldrig fortrudt, for han kan i dén grad identificere sig med Scanias værdier og tekniske tilgang til udvikling og produktion af lastbiler og busser.

- I starten arbejdede jeg meget med udvikling af blandt andet motorkomponenter. Det gav en masse viden om Scanias grundlæggende motorteknologi og tekniske strategi, så da jeg efter nogle år blev tilbudt at komme til Scanias motorfabrik i Brasilien, sagde jeg ja tak. Her arbejdede jeg i et år med kvalitetsforbedringer hos Scanias sydamerikanske underleverandører, fortæller han.

Rejste verden tynd
Tilbage i Sverige fortsatte han inden for udvikling og produktion af motorer. Han har blandt andet været Teknisk chef med ansvar for indretning, ombygning og effektivisering af Scanias motorfabrik i Södertälje. Derfra gik turen tilbage til Brasilien som ansvarlig for Scanias motorproduktion i Sydamerika, og det førte ham videre til jobbet som overordnet ansvarlig gennem fire år for Scanias samlede chassis-, førerhus- og busproduktion i Sydamerika.

Kalenderen siger nu 2011, og Scania har taget fat på udvikling af en helt ny lastbilgeneration. Takket være sit brede kendskab til både udvikling og produktion bliver han bedt om at stå i spidsen for opbygning og udvikling af produktionsapparatet på Scanias førerhusfabrik i Oskarshamn på den svenske østkyst. Han accepterer udfordringen, og sammen med familien rykker Marcus de godt 300 km sydpå fra Södertälje. Her står han i de kommende seks år i spidsen for førerhus-produktionen til hele Scanias europæiske marked.

- Det var hårdt. Det var et milliard-projekt, hvor vi både skulle opretholde produktionen af førerhusene til det daværende modelprogram og samtidig udvikle og opbygge produktionsfaciliteter med nye presseværktøjer, nye svejserobotter, nye lakeringsfaciliteter osv. til de nye førerhuse. Samtidig skulle vi holde alle nyhederne hemmelige, så det var en både udfordrende og spændende tid, husker Marcus.

To år i spidsen for Danmark
Scanias nye lastbilgeneration blev introduceret for ca. tre år siden, og dermed var Marcus’ mission i Oskarshamn slut. Han havde igen fået mod på at skifte karrierespor fra udvikling over produktion til salg, så da jobbet som administrerende direktør på Scania Danmark blev ledigt, slog han til igen. De seneste to år har han stået i spidsen for Scanias importør- og forhandleraktiviteter i Danmark og er dermed kommet helt tæt på salg og kundekontakt.

- De mange forskellige jobs har givet mig fantastiske muligheder for at lære Scania at kende indefra. Der stilles helt forskellige krav og arbejdes helt forskelligt i henholdsvis udviklings-, produktions- og markedsorganisationerne, så det har været en lang rejse og været utroligt spændende at få en så dyb indsigt på de forskellige områder i Scania, fastslår Marcus. Samtidig understreger han, at rejsen også har givet ham en meget bedre forståelse af sig selv som både tekniker og som leder.

- Ved at give sig selv nye udfordringer lærer man en masse om sine egne stærke og svage sider. Det giver en høj grad af selverkendelse, hvilket er uhyre vigtigt som leder.

- Jeg har stor respekt for det, som mine forgængere og Scania Danmarks medarbejdere har opbygget på det danske marked gennem mange år. Den danske organisation præget af meget stor erfaring, stabilitet og medarbejdertilfredshed. Der er stor fokus på at udvikle medarbejderne samtidig med at vi har formået at tiltrække kompetencer med nye indsigter udefra og jeg håber på at kunne bidrage med yderligere at forstærke Scanias position i de kommende år, lyder det fra jubilaren.

Klar til den grønne omstilling
Derudover glæder Marcus sig især til at bidrage til den grønne omstilling, som lastbil- og busbranchen er i fuld gang med, og som vil intensiveres i de kommende år.

- Scanias ambition om at spille en ledende rolle i omstillingen til et mere bæredygtigt transportsystem for både gods og mennesker er både vigtigt og spændende. Vi har allerede taget hul på arbejdet, og der bliver nok at tage fat på i de kommende år. Det ser jeg frem til at være en del af, fastslår han.

Hos Scania Danmark fejres Marcus med et internt morgenarrangement i Ishøj og senere på året går turen til Södertälje, hvor han indtræder i Scania-koncernens legendariske ”Guldklub”, for medarbejdere der er tilknyttet hovedkontoret. Den har efterhånden over 3.000 medlemmer, der alle har fejret mindst 25-års uafbrudt ansættelse i den internationale Scania-koncern.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tid til at prøve en 6-cylindret

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Vognmandsfirma fylder 100 år

Transportfirma åbner egne tankstationer

Nyhedsbrev

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Online Avis Arkiv

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

To DAF til Pagh Transport

Nyt fra bestyrelser og direktioner

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Bygger kæmpe energifabrik

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Million-anlæg taget i brug

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Nyt om navne

Arla kører på GTL

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Refako lander millionunderskud

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Månedens konkurser

Vigtige love for opbyggere

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Send til en kollega

0.25