23948sdkhjf

Scania Danmark-direktør fejrer kvart århundrede

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Scania Danmark A/S’ administrerende direktør Marcus Holm kan i dag fejre sit 25-års jubilæum i Scania-koncernen. Undervejs har han arbejdet inden for både udvikling og produktion og været vidt omkring i koncernens svenske og internationale afdelinger. I de seneste to år har han stået i spidsen for det danske selskab og kan i en alder af blot 48 år se tilbage på et kvart århundrede med en meget alsidig Scania-karriere.

Marcus var tidligt klar over, at han ville forfølge en karriere inden for teknik, for han har altid interesseret sig for, hvordan ting er konstrueret og fungerer.

Som nyuddannet civilingeniør fra Chalmers Tekniske Universitet i Göteborg, fik han en stilling som traniee i 1994, i Scanias udviklingsafdeling og måtte flytte fra Göteborg til Scanias hjemmebane i Södertälje syd for Stockholm. Det har han aldrig fortrudt, for han kan i dén grad identificere sig med Scanias værdier og tekniske tilgang til udvikling og produktion af lastbiler og busser.

- I starten arbejdede jeg meget med udvikling af blandt andet motorkomponenter. Det gav en masse viden om Scanias grundlæggende motorteknologi og tekniske strategi, så da jeg efter nogle år blev tilbudt at komme til Scanias motorfabrik i Brasilien, sagde jeg ja tak. Her arbejdede jeg i et år med kvalitetsforbedringer hos Scanias sydamerikanske underleverandører, fortæller han.

Rejste verden tynd
Tilbage i Sverige fortsatte han inden for udvikling og produktion af motorer. Han har blandt andet været Teknisk chef med ansvar for indretning, ombygning og effektivisering af Scanias motorfabrik i Södertälje. Derfra gik turen tilbage til Brasilien som ansvarlig for Scanias motorproduktion i Sydamerika, og det førte ham videre til jobbet som overordnet ansvarlig gennem fire år for Scanias samlede chassis-, førerhus- og busproduktion i Sydamerika.

Kalenderen siger nu 2011, og Scania har taget fat på udvikling af en helt ny lastbilgeneration. Takket være sit brede kendskab til både udvikling og produktion bliver han bedt om at stå i spidsen for opbygning og udvikling af produktionsapparatet på Scanias førerhusfabrik i Oskarshamn på den svenske østkyst. Han accepterer udfordringen, og sammen med familien rykker Marcus de godt 300 km sydpå fra Södertälje. Her står han i de kommende seks år i spidsen for førerhus-produktionen til hele Scanias europæiske marked.

- Det var hårdt. Det var et milliard-projekt, hvor vi både skulle opretholde produktionen af førerhusene til det daværende modelprogram og samtidig udvikle og opbygge produktionsfaciliteter med nye presseværktøjer, nye svejserobotter, nye lakeringsfaciliteter osv. til de nye førerhuse. Samtidig skulle vi holde alle nyhederne hemmelige, så det var en både udfordrende og spændende tid, husker Marcus.

To år i spidsen for Danmark
Scanias nye lastbilgeneration blev introduceret for ca. tre år siden, og dermed var Marcus’ mission i Oskarshamn slut. Han havde igen fået mod på at skifte karrierespor fra udvikling over produktion til salg, så da jobbet som administrerende direktør på Scania Danmark blev ledigt, slog han til igen. De seneste to år har han stået i spidsen for Scanias importør- og forhandleraktiviteter i Danmark og er dermed kommet helt tæt på salg og kundekontakt.

- De mange forskellige jobs har givet mig fantastiske muligheder for at lære Scania at kende indefra. Der stilles helt forskellige krav og arbejdes helt forskelligt i henholdsvis udviklings-, produktions- og markedsorganisationerne, så det har været en lang rejse og været utroligt spændende at få en så dyb indsigt på de forskellige områder i Scania, fastslår Marcus. Samtidig understreger han, at rejsen også har givet ham en meget bedre forståelse af sig selv som både tekniker og som leder.

- Ved at give sig selv nye udfordringer lærer man en masse om sine egne stærke og svage sider. Det giver en høj grad af selverkendelse, hvilket er uhyre vigtigt som leder.

- Jeg har stor respekt for det, som mine forgængere og Scania Danmarks medarbejdere har opbygget på det danske marked gennem mange år. Den danske organisation præget af meget stor erfaring, stabilitet og medarbejdertilfredshed. Der er stor fokus på at udvikle medarbejderne samtidig med at vi har formået at tiltrække kompetencer med nye indsigter udefra og jeg håber på at kunne bidrage med yderligere at forstærke Scanias position i de kommende år, lyder det fra jubilaren.

Klar til den grønne omstilling
Derudover glæder Marcus sig især til at bidrage til den grønne omstilling, som lastbil- og busbranchen er i fuld gang med, og som vil intensiveres i de kommende år.

- Scanias ambition om at spille en ledende rolle i omstillingen til et mere bæredygtigt transportsystem for både gods og mennesker er både vigtigt og spændende. Vi har allerede taget hul på arbejdet, og der bliver nok at tage fat på i de kommende år. Det ser jeg frem til at være en del af, fastslår han.

Hos Scania Danmark fejres Marcus med et internt morgenarrangement i Ishøj og senere på året går turen til Södertälje, hvor han indtræder i Scania-koncernens legendariske ”Guldklub”, for medarbejdere der er tilknyttet hovedkontoret. Den har efterhånden over 3.000 medlemmer, der alle har fejret mindst 25-års uafbrudt ansættelse i den internationale Scania-koncern.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

HC Container præsterer største overskud i otte år

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyhedsbrev

9.158 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Østjysk vognmand holder kursen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Send til en kollega

0.172