23948sdkhjf

Vigtige love for opbyggere

| Af Thomas Krebs | Tip redaktionen om en historie

Der er to vigtigt love, der gælder, når et køretøj opbygges. 

  • Detailforskrifter for Køretøjer. Her findes alle krav, som stilles til nye motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer hertil. Det er Færdselsstyrelsen, som udformer Detailforskrifter for Køretøjer. Den seneste version er trådt i kraft den 1. januar 2017.
  • Maskindirektivet er et direktiv, som kommer fra EU, og som blandt andet omfatter krav til hensigtsmæssig konstruktion og fremstilling af maskiner. Bestemmelserne i maskindirektivet varetages af Arbejdstilsynet og findes i bekendtgørelse nr. 612 "Bekendtgørelse om indretning af tekniske hjælpemidler".

Lad os som eksempel tage en tiptrailer - altså en trailer opbygget med et tiplad. Traileren - chassiset - er omfattet af detailforskrifterne, mens tipladet opfattes som en maskine og er derfor omfattet af maskindirektivet. Tipladet går ind under begrebet maskine med ekstern energiforsyning.

For at et tiplad kan fungere, skal der også tilføres olietryk.



Olietrykket genereres af en pumpeenhed med kontrolpanel, der ofte drives af trækkerens motor. Denne oliepumpeenhed forsyner tipladet med tryk.

Olieaggregatet kan anses som en delmaskine, og for delmaskinen skal der udformes en inkorporeringserklæring med tilhørende brugervejledning og risikovurdering.

CE-mærkning
For tipladet gælder, at der skal udformes en CE-mærkning med tilhørende dokumentation. Der skal laves en risikovurdering, brugervejledning, CE-konformitetserklæring osv.

En vognmand, der kører med en trækker og tiptrailer, skal være i besiddelse af både CE-mærkning og den tilhørende dokumentation. Sælgeren af den færdige kombination, trækkeren med oliepumpeaggregat og tipladet, skal udlevere alle dokumenter til kunden - typisk vognmanden.

Før man kan mærke en maskine med CE-mærke, skal de sikkerhedsmæssige forhold være i orden. Her taler vi forhold som højdeadvarsel under kørsel, trykløshed i tipladets cylindre under kørsel, advarsel for skæv belastning, sikring for at der ikke er personer i nærheden under tipning og så videre.

Den generelle opfattelse er, at når en trailer er synet, er den lovlig; men uden CE-mærke er traileren kun delvis lovlig. Det kan betyde store omkostninger for vognmanden, hvis traileren er impliceret i et uheld, og dokumentationen ikke er i orden.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Særlig indsats på vejtransport: 66 har fået påbud af Arbejdstilsynet

Vognmændenes optimisme halter

ITD: Stop lovændring om urimelige bødetakster for fejl på køretøjer

Nye regler for særtransporter 1. november

Fyrtårn begynder ti timer lang flugt fra havet

25.000 ventes at kigge med, når Rubjerg Knude Fyr sættes på "rulleskøjter" for at komme på afstand af havet

Nyhedsbrev

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Online Avis Arkiv

Hård Brexit eller blød landing: Vognmænd bider negle

Der er nervøsitet og usikkerhed blandt de danske vognmænd. Sker Storbritanniens farvel til EU på den hårde måde, kan det betyde massive problemer med mistede ordrer og kilometerlange køer

Tid til at prøve en 6-cylindret

Dansk chauffør dømt i græsk narkosag: Nu er han snart på fri fod

Græsk politi stoppede dansker med knap et halv ton hash. Mandag har dansk dommer givet ham konverteringsdom.

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Vognmandsfirma fylder 100 år

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

Transportfirma åbner egne tankstationer

To DAF til Pagh Transport

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Betalingsbro er et skråplan

Bygger kæmpe energifabrik

Million-anlæg taget i brug

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Ingen lov om spejl-kameraer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Arla kører på GTL

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Månedens konkurser

Vigtige love for opbyggere

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S med ny Kel-Berg anhænger

#askwashtec !

Ny BENALU Tiptrailer

Hydraulik tank fra KTR

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

2 nye 3-aks. KRONE køletrailere til MJT APS

Heavy-Lift HMPE Sling

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

Sådan kan du forbedre effektiviteten i distribution af olie

Sådan laver du effektive dækskift

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Send til en kollega

0.28