23948sdkhjf

Vigtige love for opbyggere

| Af Thomas Krebs | Tip redaktionen om en historie

Der er to vigtigt love, der gælder, når et køretøj opbygges. 

  • Detailforskrifter for Køretøjer. Her findes alle krav, som stilles til nye motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer hertil. Det er Færdselsstyrelsen, som udformer Detailforskrifter for Køretøjer. Den seneste version er trådt i kraft den 1. januar 2017.
  • Maskindirektivet er et direktiv, som kommer fra EU, og som blandt andet omfatter krav til hensigtsmæssig konstruktion og fremstilling af maskiner. Bestemmelserne i maskindirektivet varetages af Arbejdstilsynet og findes i bekendtgørelse nr. 612 "Bekendtgørelse om indretning af tekniske hjælpemidler".

Lad os som eksempel tage en tiptrailer - altså en trailer opbygget med et tiplad. Traileren - chassiset - er omfattet af detailforskrifterne, mens tipladet opfattes som en maskine og er derfor omfattet af maskindirektivet. Tipladet går ind under begrebet maskine med ekstern energiforsyning.

For at et tiplad kan fungere, skal der også tilføres olietryk.



Olietrykket genereres af en pumpeenhed med kontrolpanel, der ofte drives af trækkerens motor. Denne oliepumpeenhed forsyner tipladet med tryk.

Olieaggregatet kan anses som en delmaskine, og for delmaskinen skal der udformes en inkorporeringserklæring med tilhørende brugervejledning og risikovurdering.

CE-mærkning
For tipladet gælder, at der skal udformes en CE-mærkning med tilhørende dokumentation. Der skal laves en risikovurdering, brugervejledning, CE-konformitetserklæring osv.

En vognmand, der kører med en trækker og tiptrailer, skal være i besiddelse af både CE-mærkning og den tilhørende dokumentation. Sælgeren af den færdige kombination, trækkeren med oliepumpeaggregat og tipladet, skal udlevere alle dokumenter til kunden - typisk vognmanden.

Før man kan mærke en maskine med CE-mærke, skal de sikkerhedsmæssige forhold være i orden. Her taler vi forhold som højdeadvarsel under kørsel, trykløshed i tipladets cylindre under kørsel, advarsel for skæv belastning, sikring for at der ikke er personer i nærheden under tipning og så videre.

Den generelle opfattelse er, at når en trailer er synet, er den lovlig; men uden CE-mærke er traileren kun delvis lovlig. Det kan betyde store omkostninger for vognmanden, hvis traileren er impliceret i et uheld, og dokumentationen ikke er i orden.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Gammel kending tilbage hos Sawo

Blue Water åbner nyt kontor

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Nyhedsbrev

9.082 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Mercedes satser på el

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

Dekra får ny direktør

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

Kattegatbro vil spare afgørende tid for erhvervslivet

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Kvinder klar til netværk

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Oprettersæt 10 ton hydraulisk fra AJ-Engros A/S

To Ultima kroghejs fra SAWO

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Send til en kollega

0.187